Б омбастично разследване разкрива как редица недостатъци в дизайна на злополучната суперяхта "Байесовски” на стойност 40 млн. долара може да са причинили преобръщането и потъването ѝ, при което загинаха седем души.
Проучването на „Ню Йорк Таймс“, което включва разкази на експерти, схеми и компютърни модели, стига до заключението, че са налице пет основни грешки, включително необичайно високата мачта.
Свидетелствата на оцелелите разкриха още как смъртоносното събитие се е развило в реално време, когато в ранните часове на 19 август край бреговете на Сицилия внезапно се е появил шквал.
Лодката се преобръща и потъва само за няколко минути, като загиват технологичният магнат Майк Линч, дъщерята Хана, както и Джуди и Джонатан Блумър, Кристофър Морвило, Неда Насири и Рекалдо Томас.
Петнадесет други души на борда оцеляват, след като се качват на спасителния сал, а докладът разкрива с ужасяващи подробности преживения от тях ужас.
Тад Робъртс, морски архитект с 40-годишен опит, беше един от повече от дузина интервюирани експерти.
Той каза: „Можем да погледнем назад и да кажем, че са били на грешното място в грешното време. Не, това не е вярно".
„Тази лодка е имала определени недостатъци, които по някакъв уникален начин са я направили уязвима за това, което се е случило. Когато видях това за първи път, не можах да повярвам“, добави той за конструктивните решения, като например поставянето на кила на яхтата към задната част на лодката, вместо равномерно по дъното, както е обичайно.
„За мен нямаше никакъв смисъл".
Той посочи, че една от основните функции на кила на яхтата е да осигурява стабилност - да добавя тежест ниско в кораба, за да му даде център на тежестта.
The five design flaws that sank Bayesian superyacht and killed seven https://t.co/qfmoSOFYW9 pic.twitter.com/4M2xEHgpGq
— Mail+ (@DailyMailUK) October 31, 2024
"Без такъв център лодката би била податлива на преобръщане. Други военноморски инженери също се съгласиха с неговите забележки", каза той.
Според много експерти това решение вероятно е взето, за да се компенсира теглото на единствената тежка мачта на кораба - 237-метрова конструкция, разположена малко по-напред от кораба.
Разположението на самата мачта също е било необичайно, твърдят някои други - преди да обрисуват картина на компрометиран кораб, който изглежда е бил обречен от самото начало.
Мачтата е най-отличителната черта на кораба и може би е била просто твърде голяма, казаха всички интервюирани опитни инженери.
Те обясниха, че колкото по-голяма е тежестта на яхтата нависоко, толкова повече тежест е необходима надолу, за да не се преобърне.
Поради това е било необходимо да се промени първоначалният баласт на яхтата - термин в корабоплаването, който се отнася до баланса, осигурен от кила - в очевидно безплодния опит за постигане на стабилност.
Освен това тя се състоеше от поне 24 тона алуминий, а не от много по-леките въглеродни влакна, които днес се използват по-често в яхтите - въпреки присъщата им по-висока цена.
Освен това лодката имаше само една мачта вместо по-стандартните две.
Таймс също така открива стряскащи данни от „книгата за устойчивост“ на друг 56-метров плавателен съд от същия италиански производител на яхти, отговорен за "Байесовски” през 2008 г.
По-конкретно, книгата показва, че кораб с две мачти може да се наклони поне с 10 градуса настрани в сравнение с едномачтовите си събратя, преди да поеме опасно количество вода - нещо, което се оказва фатално в случая с "Байесовски”.
Междувременно двама испански военноморски инженери, интервюирани от Times, Гилермо Гефаел и Хуан Мануел Лопес, изчисляват, че огромният размер на мачтата на практика превръща яхтата във ветроуловител.
Макар и сами по себе си да не са осъдителни, тези предполагаеми конструктивни недостатъци заедно създават перфектна буря от компромиси, твърдят експертите, преди да посочат поне три други проблема, които също са изиграли решаваща роля.
Сред тях бяха четирите вентилационни отвора на лодката, разположени близо до водолинията, и потъналата палуба, която драстично намаляваше плаваемостта на лодката - решения, които при внезапна буря с голяма сила се оказаха фатални.
Chilling and detailed @nytimes investigative reconstruction of how the Bayesian, a superyacht like no other, sank in an extreme windstorm when a neighboring "normal" boat didn't. Also @jamesglanz and a heap of others. https://t.co/J5RK1mGxB3 pic.twitter.com/iuTcTdE7sJ
— Andrew Revkin 🌎 ✍🏼 🪕 ☮️ (@Revkin) October 31, 2024
"Бурята, която застигна лодката на Линч по време на второто ѝ плаване, определено ще бъде включена в този клас", каза капитанът на лодката Карстен Борнер.
Такива скорости са малко под силата на урагана и при тях лодката е била избутана настрани на около 15 градуса, разграничава докладът на Times.
Гефаел отбеляза, че ако поривите са били толкова силни, колкото е изчислил Борнър, такава сила е щяла да избута лодката под още по-сериозен ъгъл и да я преобърне цялата в рамките на няколко минути, както описват свидетелите.
В този момент, настоява Гефаел, „лодката със сигурност е била загубена“.
Това се е случило около 4:05 ч., потвърдиха Борнър и други - и в рамките на две минути лодката е била преобърната настрани.
Подобно събитие е напълно необичайно за лодка като „Бейсиан“, настоя Борнер - наричайки 15 градуса сериозен наклон, но нищо близо до преобръщане.
В случая с Bayesian обаче това е било достатъчно, за да се преобърне плавателният съд - събитие, което веднага се е влошило заради ниско разположените вентилационни отвори и вдлъбнатата палуба, които са вкарвали вода с поразителна скорост, твърдят други експерти.
Други основни конструктивни решения, като например поставянето на две високи врати от двете страни на палубата, са довели до още по-голямо навлизане на вода, твърдят всички те, като посочват как корабът е потънал само 16 минути след като бурята се е появила на стотици километри от мястото, където е била прогнозирана.
Старата ветроходна лодка на Борнър успяла да се задържи на повърхността и той успял да спаси 15-те окървавени оцелели, сгушени в спасителна лодка за дванадесет души.
Той си спомня, че сред тях е била Анджела Бакарес, съпругата на технологичния магнат, който е притежавал плавателния съд.
„Добре ли си?", Борнър си спомня, че я попитал.
„Не. Изобщо не съм добре“, отговори тя.
Съпругът ѝ и 18-годишната ѝ дъщеря са сред тези, които не успяват да се качат в спасителната лодка и загиват.
Оцелелите разказват за случилото се на лекар, който ги лекува и също е интервюиран от „Таймс“.
Д-р Доменико Чипола, началник на детската спешна помощ в педиатричната болница „Ди Кристина“, си спомня за разкази на майка и едногодишното ѝ дете, които са били хвърлени в морето секунди след като са били събудени от бурята, когато лодката се е преобърнала.
Лекарят казал, че жената му разказала как бебето ѝ почти се изплъзнало, преди да го хване и да заплува към току-що разгърнатия спасителен сал.
След това лодката паднала под повърхността на водата, а седемте души останали в капан вътре.
В първия ден от последвалото издирване водолазите откриват тялото на готвача на яхтата Томас - единствената жертва, намерена да плува извън лодката.
През следващите три дни те откриват телата на Линч и на останалите четири жертви в каюта срещу главното стълбище, по което са могли да избягат.
Докладът на „Таймс“ - който включва консултации с повече от дузина морски архитекти, инженери и други експерти - установява, че те не са успели да го направят, когато приливът на вода ги е отхвърлил назад, поради множеството конструктивни недостатъци.
Последната жертва, Хана, е открита заклещена зад мебели в друга хижа наблизо.
Експертите твърдят, че е било почти невъзможно да се измъкне някой от хората под палубата, тъй като лодката е била обърната настрани и без електричество, като посочват необичайната скорост, с която е нахлувала водата, и липсата на светлина.
Потъналият кораб, който все още се намира на 48 метра под повърхността, ще бъде изваден от италианските власти през следващите месеци за по-задълбочена проверка, тъй като създателите на италианския плавателен съд продължават да настояват, че конструкцията на кораба не е причина за катастрофата.
Джовани Костантино, главен изпълнителен директор на Italian Sea Group, компанията собственик на фирмата, построила яхтата, Perini Navi, заяви пред Times, че Bayesian е „непотопяема“.
Той обвини за трагедията екипажа на кораба и поредица от неуточнени грешки, които са го оставили на милостта на бурята.
„Знам, че целият екипаж знае, че не е направил това, което е трябвало да направи“, каза той, тъй като според съобщенията оцелелите членове на екипажа остават под все още забулена „заповед за мълчание“.
Той заяви, че конструкцията не е била виновна и че високата мачта не е създала „никакъв проблем“ - противно на твърденията на експертите.
„Корабът е бил непотопяем. Казвам го и го повтарям“, каза той.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!