Р азтревожените пътници могат да запомнят 2024 г. като годината, в която се потвърдиха най-лошите им страхове за безопасността на пътуванията със самолет, тъй като поредица от безпрецедентни, а в някои случаи и фатални, инциденти със самолети попаднаха в заглавията тези дни.
Три отделни инцидента от миналата седмица - на борда на южнокорейски, канадски и азербайджански самолети - разпалиха тези тревоги по време на натоварения период на празничните пътувания. Но статистиката показва, че рискът от смърт или нараняване по време на полет е изключително малък.
How safe is plane travel really? https://t.co/asFgDLdMF1
— Chauffeur Driven (@Chauff_Driven) December 30, 2024
Последният инцидент се случи в неделя в Южна Корея, когато пътнически самолет Boeing кацна аварийно на международното летище Муан, при което загинаха 179 души - най-смъртоносната авиационна катастрофа в страната от 1997 г. насам. На кадри, излъчени от множество южнокорейски новинарски агенции, се вижда как полетът на Jeju Air се плъзга по корем с висока скорост, удря се в насип и избухва в огнено кълбо.
Все още не е ясно каква е причината за катастрофата, въпреки че експерти заявиха пред CNN, че ходовата част на самолета - по-конкретно колелата, използвани за излитане и кацане - изглежда не се е задействала напълно, преди да се удари в асфалта. Южнокорейските власти проучват причината за катастрофата с помощта на следователи от САЩ.
Boeing изрази „най-дълбоки съболезнования на семействата, които са загубили близките си“, и заяви, че е готов да подкрепи Jeju Air.
#JejuAir Boeing plane, same airline as yesterday's deadly crash, reports landing gear issue!
— Facts Prime (@factsprime35) December 30, 2024
Forced to return to departure airport.
Passengers safe, but concerns rise about airline's safety record.
Second incident in 24 hours raises questions.#AviationSafety pic.twitter.com/j4dk1dIBFw
Катастрофата се случи, след като 38 души загинаха на Коледа, когато полет на азербайджанските авиолинии се разби след навлизане в руското въздушно пространство в Грозни, Чечения. Не е потвърдено какво стои зад инцидента, но президентът на Азербайджан Илхам Алиев обвини Русия, че случайно е свалила самолета.
Руският президент Владимир Путин „се извини за факта, че трагичният инцидент е станал в руското въздушно пространство“ в телефонен разговор с Алиев миналата седмица, според изявление на Кремъл, но не пое отговорност.
А в събота вечерта полет на Air Canada Express съобщи за инцидент без фатален край. Полетът, изпълняван от партньора PAL Airlines и превозващ 73 пътници, „е имал предполагаем проблем с шасито“ след пристигането си на международното летище Halifax Stanfield в Нова Скотия, въпреки че според авиокомпанията няма данни за пострадали.
С тези инциденти приключи годината, която не беше никак ласкава за авиоиндустрията, особено за изпадналия в затруднение производител на самолети Boeing, който бе подложен на засилени критики относно качеството на своите продукти.
През януари при полет на Аляска Еърлайнс се откъсна панел, който остави дупка в страничната част на фюзелажа на Boeing 737 Max. Нямаше загинали пътници, но инцидентът последва две фатални катастрофи на 737 Max през последните години - една през 2018 г. и друга през 2019 г. - които предизвикаха 20-месечно заземяване на модела в целия свят.
- Какви са рисковете?
Според последните данни на Международната асоциация за въздушен транспорт, търговската асоциация на световните авиокомпании, инцидентите - с фатален край или други - на борда на десетките милиони търговски полети, които се извършват всяка година, са много малко вероятни.
През 2023 г., последната година, за която са налични данни за произшествия за цялата година, са регистрирани 30 такива произшествия, което представлява риск от едно произшествие на всеки 1,26 милиона полета, казва IATA. Това е по-малко от риска през предходната година, когато на всеки 770 000 полета е регистриран един инцидент.
Антъни Брикхаус, професор по авиационна безопасност в университета „Ембри-Ридъл“ в Ню Джърси, заяви пред CNN: „По-голям е рискът да пътувате до летището, отколкото да летите със самолет. „В някои части на света сте в по-малка безопасност на ескалатор, отколкото при полет със самолет.“
„Когато се случват произшествия, очевидно това привлича вниманието на всички, но мисля, че е наистина важно всички да направят крачка назад и да оставят разследващите да си свършат работата“, добави той.
Публикуваното през август проучване за безопасността на авиокомпаниите, чийто съавтор е Арнолд Барнет, професор по статистика в Масачузетския технологичен институт, установи, че между 2018 и 2022 г. рискът от смърт при едно качване на борда в световен мащаб е едно на 13,7 млн. с други думи, ако изберете полет на случаен принцип и се качите на борда в този период, шансът ви да загинете при самолетна катастрофа или терористичен акт се доближава до едно на 14 млн.
Но добрите резултати в областта на безопасността в миналото не гарантират същото и в бъдеще, а предвид неотдавнашната серия от катастрофи с фатален край летовниците може да имат нови опасения. Загубата на повече от 200 души само през последните няколко дни ще увеличи броя на смъртните случаи, причинени от инциденти в търговската авиация, значително над 72-те, които IATA регистрира през 2023 г.
Генералният директор на IATA Уили Уолш заяви в последния годишен доклад за безопасността на браншовата група, публикуван през февруари, че резултатите за 2023 г. „продължават да показват, че летенето е най-безопасният вид транспорт“.
Въпреки това той заяви, че „никога не можем да приемаме безопасността за даденост“ и че „два високопрофилни инцидента през първия месец на 2024 г. показват, че макар и летенето да е сред най-безопасните дейности, които човек може да извършва, винаги има какво да се подобри“.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!