Смъртността на пътя: пик или спад - какво разкриват данните?
Източник: Иван Люцканов
3

П очти ежедневно в новините попадат истории за жертви на автомобилни катастрофи - на пешеходна пътека, на автобусна спирка или в блъсната кола. Те предизвикват възмущение пред човешката трагедия, която описват, но и усещане за растящ проблем с пътната безопасност у нас.

Подобна картина рисуват сравнения по данни на "Евростат" за средната смъртност на глава от населението. Така за 2023 в България при катастрофи загиват 82-ма на 1 млн. души, като страната е сред водещите по този мрачен показател в Европейския съюз (ЕС).

На челните позиции се нарежда и Румъния със стойност от 81 на 1 млн., а за сравнение средната смъртност при автопроизшествия в Швеция възлиза на само 22 загинали на 1 млн. население. Лошото представяне в сравнение с други държави отразява състоянието на пътната инфраструктура, както и придържането към правилата за безопасност.

Действително всеки ден в страната се случват тежки инциденти и много от тях завършват със загубени животи. През 2024 общо 479 души загиват в автокатастрофи в България - средно над 9 души седмично, като вероятно новинарските хроники разказват за съвсем малка извадка от тях. Същевременно по данни на МВР това е най-ниската смъртност на пътя от 1961 насам с изключение на 2020, когато трафикът е силно ограничен поради мерките срещу COVID-19. През последните три десетилетия се наблюдава поетапен, троен спад в броя загинали в катастрофи у нас, като най-осезаемото намаление е след 1990 и след 2008.

Източник: Иван Люцканов

Графиката представя годишния брой жертви на пътя в дългосрочен план по статистика на МВР от 1951 до 2024. В катастрофи през 1960 намират смъртта си 621 българи, като този брой рязко се покачва до 1527 през 1990. Следва бърз спад до около 1000 в края на 90-те и нов такъв до около 500 жертви годишно през последните години. В графиката е показан и броят леки коли за всяко десетилетие след 1970 по национални данни, подадени към "Евростат". Докато през 1970 по българските пътища се движат едва 164 хил. автомобила, автопаркът расте до 1,3 млн. към 1990, а днес цели 3 млн. леки коли са официално в движение.

Любопитното е, че починалите в катастрофи са много повече в периода около 1970-1990, отколкото в наши дни. Неколкократната разлика не може да се обясни само със спада на населението, като наличието или липсата на автомобили са по-меродавни за подобно сравнение. Така напр. през 1970 над 1000 българи умират на пътя, макар едва 6% от домакинствата да притежават лека кола според тогавашните официални данни. Това свидетелства за по-ниска безопасност на самите автомобили, по-неефективна спешна помощ, проблеми с пътищата и уменията на водачите. Макар това да не може да се извлече от наличната информация, по всяка вероятност част от смъртните случаи тогава са предизвикани и от тежкотоварни машини в трудови инциденти.

Причините вероятно са няколко с особена тежест на използваната технология при колите. Някои от най-успешните средства за предотвратяване на фатални инциденти липсват от българските автомобили преди 80-те. Предпазният колан става задължителен едва през 1979 на предните седалки, а за возещите се отзад - чак през 2005. Същевременно въздушните възглавници (airbags) и антиблокиращите системи за спирачките (ABS) почти напълно отсъстват от по-старите модели. Своевременните обаждания към бърза помощ от местопроизшествия в извънградска среда пък на практика са били невъзможни до навлизането на мобилните телефони.

Броят жертви на катастрофи до 90-те все пак е неочаквано висок предвид малобройния автопарк в България - особено в годините преди 1980. Автотранспортът за лични цели в България става масов чак по-късно, но дори тогава притежанието на коли е рядкост извън големите градове. В наши дни 58% от домакинствата в България притежават лека кола по данни на Националния статистически институт (НСИ), като вероятно повечето с поне една са собственици и на повече.

Представените данни показват, че пътната безопасност преди 1990 г. е била значително по-ниска, отколкото често се предполага. Това опровергава мита за безукорна безопасност от произшествия и престъпления на пътя в този период. Високата смъртност може да се обясни отчасти с технологични дефицити при тогавашните автомобили, достъпни в България, но и с инфраструктурни проблеми при осветление, маркировка и настилка. За щастие в последните години е налице траен спад в смъртността по пътищата в България, въпреки че тя остава висока в сравнение с останалите страни от ЕС.

За автора:

Иван Люцканов
Иван Люцканов Източник: Личен архив

Иван е горд варненец и икономист със страст към статистиката. Живял е в Германия, Чехия и САЩ, а в свободното си време обича да изучава обществото от структурната му страна - чрез данни. През 2019 създава Землевеж - платформа в социалните мрежи, където представя света и България в числа. Там той смила сложни теми по достъпен начин със стотици инфографики, достигащи до растяща аудитория от младежи и възрастни.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Коментари 3
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

3 коментара
 
Дете пита баща си: — Тате, като беше малък имаше ли компютър? — Не – отговаря бащата. — Джиесем? — Тате, а динозавър виждал ли си?
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Деси и Антонио след "Един за друг": Подсъзнателно предизвикахме ранното ни отпадане

Деси и Антонио след "Един за друг": Подсъзнателно предизвикахме ранното ни отпадане

Любопитно Преди 15 минути

Те са първата двойка, напуснала шоуто след тройна церемония

„Историята няма да ни прости“: Шефът на СЗО с предупреждение

„Историята няма да ни прости“: Шефът на СЗО с предупреждение

Свят Преди 54 минути

През декември 2021 г. държавите от СЗО решиха да изготвят споразумение за превенция и готовност за пандемии

.

„Крадци на гробове взеха кръста на дъщеря ми и на майка ми – два пъти“

Свят Преди 1 час

Семействата са опустошени, а местата - осквернени, което предизвиква гняв

Китайски десантен кораб заснет в близост до тайванското крайбрежие

Китайски десантен кораб заснет в близост до тайванското крайбрежие

Свят Преди 1 час

Китайската комунистическа партия претендира, че Тайван е част от нейната територия

<p><strong><span style="color:#0000ff;">Код студено!</span></strong> Очаква ни леден уикенд&nbsp;🥶</p>

Код студено! Очаква ни леден уикенд 🥶

България Преди 2 часа

Вижте прогнозата за следващите няколко дни

<p>22.02: Виктор Янукович е свален от поста президент на Украйна</p>

22.02: Виктор Янукович е свален от поста президент на Украйна

Любопитно Преди 2 часа

Вижте какво се е случило на тази дата в историята

Apple направи това, което обеща никога да не прави

Apple направи това, което обеща никога да не прави

Технологии Преди 3 часа

Промяната е заради искане на британското правителство

<p>Транспортният министър освободи директора на БДЖ</p>

Транспортният министър Гроздан Караджов освободи директора на БДЖ

България Преди 9 часа

Заповедта е депозирана за вписване в Търговския регистър

Мъжът, намушкал Салман Рушди, бе признат за виновен

Мъжът, намушкал Салман Рушди, бе признат за виновен

Свят Преди 9 часа

Съдебните заседатели взеха решението си след по-малко от два часа разисквания

Двойката Деси и Антонио са първите отпаднали от „Един за друг“

Двойката Деси и Антонио са първите отпаднали от „Един за друг“

Любопитно Преди 9 часа

Те споделят преживяното в ексклузивно интервю за подкаста „Един без друг“

Уволниха шефката на пожарната в Лос Анджелис

Уволниха шефката на пожарната в Лос Анджелис

Свят Преди 9 часа

Бас бе подложена на критики за това, че в деня на пожарите е била в Африка

Хърватия прие закон срещу високите цени

Хърватия прие закон срещу високите цени

Свят Преди 10 часа

Търговците ще трябва да показват сегашната и предишната цена на продукта

Защо Тръмп е бесен на Зеленски

Защо Тръмп е бесен на Зеленски

Свят Преди 11 часа

Служител на Белия дом: Време е Зеленски да напусне сцената

Атака с нож при Мемориала на Холокоста в Берлин

Атака с нож при Мемориала на Холокоста в Берлин

Свят Преди 11 часа

Човек е нападнат от неизвестно лице

Изненада, Тръмп изостава сериозно от Байдън в депортирането на имигранти

Изненада, Тръмп изостава сериозно от Байдън в депортирането на имигранти

Свят Преди 12 часа

Сегашната администрация може да се затрудни да изравни по-високите проценти на депортиране

МВнР предупреди българите да не пътуват до Ниш на 1 март

МВнР предупреди българите да не пътуват до Ниш на 1 март

България Преди 12 часа

От министерството напомниха, че във връзка с продължаващите протести в Сърбия са възможни и спонтанни блокади