Смъртността на пътя: пик или спад - какво разкриват данните?
Източник: Иван Люцканов

П очти ежедневно в новините попадат истории за жертви на автомобилни катастрофи - на пешеходна пътека, на автобусна спирка или в блъсната кола. Те предизвикват възмущение пред човешката трагедия, която описват, но и усещане за растящ проблем с пътната безопасност у нас.

Подобна картина рисуват сравнения по данни на "Евростат" за средната смъртност на глава от населението. Така за 2023 в България при катастрофи загиват 82-ма на 1 млн. души, като страната е сред водещите по този мрачен показател в Европейския съюз (ЕС).

На челните позиции се нарежда и Румъния със стойност от 81 на 1 млн., а за сравнение средната смъртност при автопроизшествия в Швеция възлиза на само 22 загинали на 1 млн. население. Лошото представяне в сравнение с други държави отразява състоянието на пътната инфраструктура, както и придържането към правилата за безопасност.

Действително всеки ден в страната се случват тежки инциденти и много от тях завършват със загубени животи. През 2024 общо 479 души загиват в автокатастрофи в България - средно над 9 души седмично, като вероятно новинарските хроники разказват за съвсем малка извадка от тях. Същевременно по данни на МВР това е най-ниската смъртност на пътя от 1961 насам с изключение на 2020, когато трафикът е силно ограничен поради мерките срещу COVID-19. През последните три десетилетия се наблюдава поетапен, троен спад в броя загинали в катастрофи у нас, като най-осезаемото намаление е след 1990 и след 2008.

Източник: Иван Люцканов

Графиката представя годишния брой жертви на пътя в дългосрочен план по статистика на МВР от 1951 до 2024. В катастрофи през 1960 намират смъртта си 621 българи, като този брой рязко се покачва до 1527 през 1990. Следва бърз спад до около 1000 в края на 90-те и нов такъв до около 500 жертви годишно през последните години. В графиката е показан и броят леки коли за всяко десетилетие след 1970 по национални данни, подадени към "Евростат". Докато през 1970 по българските пътища се движат едва 164 хил. автомобила, автопаркът расте до 1,3 млн. към 1990, а днес цели 3 млн. леки коли са официално в движение.

Любопитното е, че починалите в катастрофи са много повече в периода около 1970-1990, отколкото в наши дни. Неколкократната разлика не може да се обясни само със спада на населението, като наличието или липсата на автомобили са по-меродавни за подобно сравнение. Така напр. през 1970 над 1000 българи умират на пътя, макар едва 6% от домакинствата да притежават лека кола според тогавашните официални данни. Това свидетелства за по-ниска безопасност на самите автомобили, по-неефективна спешна помощ, проблеми с пътищата и уменията на водачите. Макар това да не може да се извлече от наличната информация, по всяка вероятност част от смъртните случаи тогава са предизвикани и от тежкотоварни машини в трудови инциденти.

Причините вероятно са няколко с особена тежест на използваната технология при колите. Някои от най-успешните средства за предотвратяване на фатални инциденти липсват от българските автомобили преди 80-те. Предпазният колан става задължителен едва през 1979 на предните седалки, а за возещите се отзад - чак през 2005. Същевременно въздушните възглавници (airbags) и антиблокиращите системи за спирачките (ABS) почти напълно отсъстват от по-старите модели. Своевременните обаждания към бърза помощ от местопроизшествия в извънградска среда пък на практика са били невъзможни до навлизането на мобилните телефони.

Броят жертви на катастрофи до 90-те все пак е неочаквано висок предвид малобройния автопарк в България - особено в годините преди 1980. Автотранспортът за лични цели в България става масов чак по-късно, но дори тогава притежанието на коли е рядкост извън големите градове. В наши дни 58% от домакинствата в България притежават лека кола по данни на Националния статистически институт (НСИ), като вероятно повечето с поне една са собственици и на повече.

Представените данни показват, че пътната безопасност преди 1990 г. е била значително по-ниска, отколкото често се предполага. Това опровергава мита за безукорна безопасност от произшествия и престъпления на пътя в този период. Високата смъртност може да се обясни отчасти с технологични дефицити при тогавашните автомобили, достъпни в България, но и с инфраструктурни проблеми при осветление, маркировка и настилка. За щастие в последните години е налице траен спад в смъртността по пътищата в България, въпреки че тя остава висока в сравнение с останалите страни от ЕС.

За автора:

Иван Люцканов
Иван Люцканов Източник: Личен архив

Иван е горд варненец и икономист със страст към статистиката. Живял е в Германия, Чехия и САЩ, а в свободното си време обича да изучава обществото от структурната му страна - чрез данни. През 2019 създава Землевеж - платформа в социалните мрежи, където представя света и България в числа. Там той смила сложни теми по достъпен начин със стотици инфографики, достигащи до растяща аудитория от младежи и възрастни.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

- Госпожо, защо чак сега съобщавате за обира в дома ви? - Отначало мислех, че мъжът ми си е търсил чорапите...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Еврогрупата насърчава България да въведе еврото

Еврогрупата насърчава България да въведе еврото

България Преди 25 минути

Донахю: България напредва по плана си за въвеждане на еврото през 2026 г.

Почина езиковедът проф. Венче Попова

Почина езиковедът проф. Венче Попова

България Преди 1 час

Проф. Попова е дългогодишен директор на Летния семинар по български език, литература и култура към Софийския университет

Донатела Версаче

Краят на една епоха: Донатела Версаче се оттегля като главен творчески директор

Любопитно Преди 3 часа

От Versace потвърдиха, че 69-годишната Донатела Версаче ще премине към новосъздадената роля на главен посланик на марката

Лунно затъмнение: Какво не може да правите в този ден

Лунно затъмнение: Какво не може да правите в този ден

Любопитно Преди 3 часа

Лунното затъмнение на 14 март ще може да се наблюдава и от България

Безплатен ускорен курс по дигитален маркетинг само за 2 седмици!

Безплатен ускорен курс по дигитален маркетинг само за 2 седмици!

Технологии Преди 3 часа

Записването е отворено до 5 април 2025 г, можете да се запишете още днес!

Румънци номинират Тръмп за Нобелова награда за мир

Румънци номинират Тръмп за Нобелова награда за мир

Свят Преди 3 часа

SNSPA ще покани и други университети, национални и международни партньори, да се присъединят към инициативата

Тръмп заплаши Франция и ЕС с алкохолна война

Тръмп заплаши Франция и ЕС с алкохолна война

Свят Преди 4 часа

Този ход е ответна мярка срещу митата на ЕС върху уискито

Германска шпионска агенция смята, че "COVID-19 вероятно е започнал в лаборатория“

Германска шпионска агенция смята, че "COVID-19 вероятно е започнал в лаборатория“

Свят Преди 4 часа

Задачата е била възложена от кабинета на тогавашния германски канцлер Ангела Меркел

"Самолетът на Деня на Страшния съд" беше забелязан над Средния Запад в САЩ

"Самолетът на Деня на Страшния съд" беше забелязан над Средния Запад в САЩ

Свят Преди 4 часа

Самолетите „Страшния съд“ са проектирани да функционират като летящи военни командни центрове в случай на ядрен конфликт

Технология без батерии: Иновация за мониторинг на почвата

Технология без батерии: Иновация за мониторинг на почвата

Свят Преди 4 часа

„Знаех, че има нужда от по-евтини, достъпни и лесни за използване тестери за здравето на почвата“

Премиерът на РС Македония атакува България за правата на македонците

Премиерът на РС Македония атакува България за правата на македонците

Свят Преди 4 часа

Мицкоски: Не трябва да позволяваме европейското бъдеще да зависи от решаването на двустранни въпроси

Политически нокаут? Румънска евродепутатка влиза в президентската надпревара с боксови ръкавици

Политически нокаут? Румънска евродепутатка влиза в президентската надпревара с боксови ръкавици

Свят Преди 5 часа

Тя беше посрещната пред сградата на бюрото от около 200 симпатизанти

Въздействието на изкуствения интелект върху авторските права

Въздействието на изкуствения интелект върху авторските права

Свят Преди 5 часа

Артисти изразяват загриженост, че AI моделите използват техните творби без тяхното знание или съгласие

.

Още малко топло време, след уикенда - сняг

България Преди 5 часа

Астрономическата пролет настъпва на 20 март

"Нова Броудкастинг Груп" ексклузивно ще излъчва Формула 1, Формула 2 и Формула 3

"Нова Броудкастинг Груп" ексклузивно ще излъчва Формула 1, Формула 2 и Формула 3

Любопитно Преди 5 часа

Гледайте всички стартове на българския шампион Никола Цолов

Общественият съвет към ЦИК: КС да публикува всички документи по делото за изборите

Общественият съвет към ЦИК: КС да публикува всички документи по делото за изборите

България Преди 5 часа

Това се казва в позиция на Обществения съвет към ЦИК