Смъртността на пътя: пик или спад - какво разкриват данните?
Източник: Иван Люцканов
3

П очти ежедневно в новините попадат истории за жертви на автомобилни катастрофи - на пешеходна пътека, на автобусна спирка или в блъсната кола. Те предизвикват възмущение пред човешката трагедия, която описват, но и усещане за растящ проблем с пътната безопасност у нас.

Подобна картина рисуват сравнения по данни на "Евростат" за средната смъртност на глава от населението. Така за 2023 в България при катастрофи загиват 82-ма на 1 млн. души, като страната е сред водещите по този мрачен показател в Европейския съюз (ЕС).

На челните позиции се нарежда и Румъния със стойност от 81 на 1 млн., а за сравнение средната смъртност при автопроизшествия в Швеция възлиза на само 22 загинали на 1 млн. население. Лошото представяне в сравнение с други държави отразява състоянието на пътната инфраструктура, както и придържането към правилата за безопасност.

Действително всеки ден в страната се случват тежки инциденти и много от тях завършват със загубени животи. През 2024 общо 479 души загиват в автокатастрофи в България - средно над 9 души седмично, като вероятно новинарските хроники разказват за съвсем малка извадка от тях. Същевременно по данни на МВР това е най-ниската смъртност на пътя от 1961 насам с изключение на 2020, когато трафикът е силно ограничен поради мерките срещу COVID-19. През последните три десетилетия се наблюдава поетапен, троен спад в броя загинали в катастрофи у нас, като най-осезаемото намаление е след 1990 и след 2008.

Източник: Иван Люцканов

Графиката представя годишния брой жертви на пътя в дългосрочен план по статистика на МВР от 1951 до 2024. В катастрофи през 1960 намират смъртта си 621 българи, като този брой рязко се покачва до 1527 през 1990. Следва бърз спад до около 1000 в края на 90-те и нов такъв до около 500 жертви годишно през последните години. В графиката е показан и броят леки коли за всяко десетилетие след 1970 по национални данни, подадени към "Евростат". Докато през 1970 по българските пътища се движат едва 164 хил. автомобила, автопаркът расте до 1,3 млн. към 1990, а днес цели 3 млн. леки коли са официално в движение.

Любопитното е, че починалите в катастрофи са много повече в периода около 1970-1990, отколкото в наши дни. Неколкократната разлика не може да се обясни само със спада на населението, като наличието или липсата на автомобили са по-меродавни за подобно сравнение. Така напр. през 1970 над 1000 българи умират на пътя, макар едва 6% от домакинствата да притежават лека кола според тогавашните официални данни. Това свидетелства за по-ниска безопасност на самите автомобили, по-неефективна спешна помощ, проблеми с пътищата и уменията на водачите. Макар това да не може да се извлече от наличната информация, по всяка вероятност част от смъртните случаи тогава са предизвикани и от тежкотоварни машини в трудови инциденти.

Причините вероятно са няколко с особена тежест на използваната технология при колите. Някои от най-успешните средства за предотвратяване на фатални инциденти липсват от българските автомобили преди 80-те. Предпазният колан става задължителен едва през 1979 на предните седалки, а за возещите се отзад - чак през 2005. Същевременно въздушните възглавници (airbags) и антиблокиращите системи за спирачките (ABS) почти напълно отсъстват от по-старите модели. Своевременните обаждания към бърза помощ от местопроизшествия в извънградска среда пък на практика са били невъзможни до навлизането на мобилните телефони.

Броят жертви на катастрофи до 90-те все пак е неочаквано висок предвид малобройния автопарк в България - особено в годините преди 1980. Автотранспортът за лични цели в България става масов чак по-късно, но дори тогава притежанието на коли е рядкост извън големите градове. В наши дни 58% от домакинствата в България притежават лека кола по данни на Националния статистически институт (НСИ), като вероятно повечето с поне една са собственици и на повече.

Представените данни показват, че пътната безопасност преди 1990 г. е била значително по-ниска, отколкото често се предполага. Това опровергава мита за безукорна безопасност от произшествия и престъпления на пътя в този период. Високата смъртност може да се обясни отчасти с технологични дефицити при тогавашните автомобили, достъпни в България, но и с инфраструктурни проблеми при осветление, маркировка и настилка. За щастие в последните години е налице траен спад в смъртността по пътищата в България, въпреки че тя остава висока в сравнение с останалите страни от ЕС.

За автора:

Иван Люцканов
Иван Люцканов Източник: Личен архив

Иван е горд варненец и икономист със страст към статистиката. Живял е в Германия, Чехия и САЩ, а в свободното си време обича да изучава обществото от структурната му страна - чрез данни. През 2019 създава Землевеж - платформа в социалните мрежи, където представя света и България в числа. Там той смила сложни теми по достъпен начин със стотици инфографики, достигащи до растяща аудитория от младежи и възрастни.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Коментари 3
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

3 коментара
 
Венчавка. Попът пита: - Ако има някой, който е против този брак, да говори или да замълчи завинаги? Чува се плах глас: - Ами, аз...…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Постоянен арест за зам.-кмета на Видин

Постоянен арест за зам.-кмета на Видин

България Преди 39 минути

Той беше задържан на 19 февруари на летище „Васил Левски” - София

"Дали папата е извън опасност?" - лекуващ лекар на Франциск с актуална информация

"Дали папата е извън опасност?" - лекуващ лекар на Франциск с актуална информация

Свят Преди 58 минути

Папа е способен да става от леглото си и да отива сам до креслото, за да работи, добави лекарят

Мощна експлозия на Хаваите, тежко ранени (ВИДЕО)

Мощна експлозия на Хаваите, тежко ранени (ВИДЕО)

Свят Преди 1 час

Видеозапис от района показва, че експлозията е станала на открито, в близост до плувен басейн, а отломки са разпръснати чак до плажа

Джорд Клуни с изненадващо признание, че кара трактор

Джорд Клуни с изненадващо признание, че кара трактор

Любопитно Преди 1 час

Клуни като фермер и това не е заради роля?

Снимката е илюстративна

Отрязана ръка е открита до училище в Дъблин

Свят Преди 2 часа

Останките ще бъдат изследвани и ще бъде направен ДНК анализ

<p>Трюдо се подигра с Тръмп след победата на Канада над САЩ на хокей</p>

Словесни престрелки и хокей на лед: Канадският премиер се подигра с Тръмп след победата на Канада над САЩ

Свят Преди 2 часа

"Една суверенна държава не би трябвало да се страхува от тирания и фашизъм"

Почина звезда от "Карате кид"

Почина звезда от "Карате кид"

Свят Преди 2 часа

Питър Джейсън почина на 80 години, оставяйки след себе си впечатляващо наследство с над 270 актьорски изпълнения в киното

Снимката е архивна: Украинският президент Володимир Зеленски даде интервю за Асошиейтед прес в Киев

Тръмп: Зеленски "много затруднява сключването на сделки"

Свят Преди 2 часа

Германският канцлер Олаф Шолц и украинският президент Володимир Зеленски разговаряха за „начините за постигане на справедлив мир в Украйна“, докато Вашингтон настояваше за преговори с Москва

Мадона обвини Тръмп, че си е присвоил титлата „крал“

Мадона обвини Тръмп, че си е присвоил титлата „крал“

Свят Преди 2 часа

Тръмп се провъзгласи на шега за крал под послание, с което в социалната си мрежа се похвали с офанзивата на неговото правителство срещу премахването на тол таксите в Ню Йорк

<p>Кметът на Дупница:&nbsp;Институциите, издирващи&nbsp;Ивана, дължат отговори</p>

Кметът на Дупница за изчезналата Ивана: Институциите, работещи по темата, дължат отговори

България Преди 2 часа

Дангов добави, че година след изчезването на детето няма отговори на много въпроси

Задържаха руснак, планирал нападение в Берлин

Задържаха руснак, планирал нападение в Берлин

Свят Преди 2 часа

Той настанен в следствен арест

Пакистан ликвидира бунтовници в скривалище в някогашен бастион на талибаните

Пакистан ликвидира бунтовници в скривалище в някогашен бастион на талибаните

Свят Преди 3 часа

Операцията беше в Карак, област в Северозападната гранична провинция (Хайбер-Пахтунхва), която е до Афганистан

Мерц: Европа трябва да се подготви Тръмп да изостави защитата на НАТО

Мерц: Европа трябва да се подготви Тръмп да изостави защитата на НАТО

Свят Преди 3 часа

Мерц подчерта, че Германия трябва също така да обмисли много сериозно дали да се включи под ядрения чадър на другите две ядрени сили в НАТО

Земетресение в района на Пловдив

Земетресение в района на Пловдив

България Преди 3 часа

Земетресението е било на 25 км югоизточно от Асеновград

ДНСК издаде заповед за спиране на ремонта на ул. "Опълченска"

ДНСК издаде заповед за спиране на ремонта на ул. "Опълченска"

Свят Преди 3 часа

Определен е 60 дневен срок за отстраняването на констатираните нарушения

Скрити от векове китайски съкровища най-накрая виждат бял свят

Скрити от векове китайски съкровища най-накрая виждат бял свят

Любопитно Преди 4 часа

В Националния дворцов музей в Тайпе се съхраняват над 690 000 експоната, повече от 80 % от които са от бившия двор на Цин