Ен нственото добро нещо в българските сериали са актьорите.
Сред
най-безотговорните юридически и физически лица в България (далеч повече
от политиците, на които изначално никой не вярва), са телевизиите,
техните собственици, ръководни и изпълнителни кадри. Защото колкото е
по-голяма мощта, толкова е по-голяма отговорността.
Моралното
отчаяние е най-жилавата издънка на българския преход. Цинизмът, който
смаза надеждата, разяде обществото и разпадна индивида -- това е голямата
заработка от нашите 22 години чалгиране с всичко.
Строителите
на съвременния цинизъм са нашите медии. И най-мощната -телевизионната, с
клонираните си изчадия - работи за сондирането към нови и нови дъна на
това, което някога се е наричало България. Ние наистина сме само
територия. И то блатна. Лилиите са маргинализирани или самоизключили се.
Ашколсун!
Сюжети и хора
Тук
Отвличане
на млади и стари, баща и дъщеря взаимно се предават, баща поръчва
затвор на своя зет, съпруг и съпруга се надиграват смъртоносно, лошите
са уроди, а добрите -- тихи жертви, политиците са биз-бизе с мафиотите,
никой не работи - освен фризьорките и охраната.
Всички взаимно се
подозират - дишат, за да се подозират или да се прецакват. Най-готиният е
бивш затворник. Двайсетгодишните си изневеряват и пишат бляскави
медийни концепции.
Това
само в последната серия на "Стъклен дом" - един от двата бг сериала,
които успях да изгледам, другият е смешната гордост на най-националната
телевизия "Под прикритие".
Опитах и "Етажна собственост", "Столичани в
повече", "Отплата", "Домашен арест", "Сутрешен блок" - повече от 10
минути абсурд... Изгледах цялата първа серия на "Кантора Митрани" -
отврат не е, но постно, предсказуемо и с доморасла актьорска игра на
младите, за да се върже човек втори път.
Мазета,
миазми, маразъм. Грозни панорами, грозни отношения, грозни личности.
Садомазохизъм, нихилизъм и атеизъм. Прекрасни актьори - крепостни на "своята медия", на които и един метеоризъм (пръцкане) не им е позволено
да сторят при "конкурентите".
Теглене на воловете по една бразда от
начало до край - без никакво драматургично поле да покажат в героите си и
онази част от дявола, която е ангелска.
(Самотни изключения като
героинята на магнетичната Яна Маринова в "Стъклен дом", която в някой от
сезоните можа да покаже кучката като човешко същество. Ало, вие от БНТ -
като имате такива изумителни актьори в лицето на Мишо Билалов и Владо
Пенев - не ви ли хрумна малко от малко да ги поразкършите и в други
посоки? Щото байгън!)
Там
Аз
съм на 160-ия епизод на турската сага. (И сакън, вие от министерство на
чалгурата, да не ми занареждате против пиратството и за ограбването на
интелектуалния продукт! Осъзнайте се коя година сме и прочетете за
отворения код. А може и да се замислите какво прави изостаналата ви
съседка и не членка на ЕС по геокултурната си политика.)
Та
така - аз съм на финала, рожденичката е излъчила някъде стотина серии.
По-скоро е запълнила дупките между продуктовото си позициониране с
по-половин серия от оригиналния размер. С ужасяващ, по-ужасяващ,
най-ужасяващ дублаж! Кой под 60 е луд да не си ги гледа с титри - в
реалното им време без кетчуп в долната лента на екрана, докато влюбените
за пръв път се целуват? Вярно, на 100-тната серия, но берекет версин.
Нека
сме наясно с няколко неща. Че "Пепел от рози" е смешен, наивен,
пропаганден и откровено мелодраматичен филм - спор няма. Поне не с мен.
Но...
И тук е голямото но.
Сериалът
е завидно професионален - здраво в жанра си, с желязна драматургична
цялост - ако в първа серия има пръстен, в някоя по-нататък той
непременно ще се търкулне. Всичко, което виждаме, функционира без
остатък - единственият пълнеж са панорамите (не само атмосфера, но и
покана за туризъм!) и битовите детайли - основно примамливи трапези
(покана за същото).
Не се смейте - преди години моя приятелка, блестящ
акушер-гинеколог, отиде до Истанбул на специална екскурзия по местата,
където е сниман "Перла".
В жанра е и актьорската стилистика - някои са
много добри (Берен Саат), някои трудно поносими - момчето, което играе
Керим - но пък той е различен от генотипа на азиатския мъж и, допускам, е
печеливш маркетингов избор.
Героите - разбира се, пак в жанра - са
добри и лоши, но добрите грешат, а лошите са, освен гадни бизнесмени, и
любящи бащи; влюбени рибари, чието патриархално (несамостоятелно)
мислене, безразсъдно послушание на родителя и на нормата, ги отвежда към
гибелта, изнасилвачи по неволя или по пиянство, покосени от съвестта;
майки, които подкрепят прегрешилите си синове, защото са майки, но и
състрадават на изнасилената Фатмагюл - защото са жени.
Политици, които,
след една клинтънова грешка, рухват и се самоубиват. Любящи съпруги,
които напускат мъжете си изнасилвачи и помагат на жертвата да докаже
виновността им.
Всички
тези герои преминават през веригите от математически изчислени
перипетии - за да се следи сюжетът, да се поддържа напрежението, което
пък да произвежда масов зрителски интерес или висок зрителски интерес у
масите.
Точно като у нас, нали? Нашите тв майстори също гонят това...
Прочетете цялата статия на театралния и филмов наблюдетел Аве Иванова в kultura.bg.
Защо "Пепел от рози" е по-смислен от всички родни сериали?
И защо Турция ще върви напред, а ние - надолу - пита и отговаря Аве Иванова в седмичника "Култура"
29 юни 2012, 12:15
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!