Седемнадесетият Салон на
изкуствата в Националния дворец на културата бе открит снощи от любимеца
на публиката Васко Василев с програмата
"Вива Вивалди".
Прочутият цигулар и шоумен приключи с този концерт националното турне - Русе, Велико Търново, Варна,
Бургас, Стара Загора, Пловдив - заедно с изявени български музикантки. Звучаха произведения от Паганини и Тартини, както и аржентинско танго, но в центъра на близо двучасовата програма беше "Годишните времена" от Антонио Вивалди.
Зала 1 на НДК беше
препълнена, накрая Васко Василев обяви, че ще чака отвън всеки,
който иска автограф.
"Всичкото злато на Родопите"
е наречен концертът, с който се представя в НДК Фолклорният ансамбъл "Родопа" във втората вечер на Салона на изкуствата.
На сцената излизат златните гласове на Родопите Валя Балканска, Златина Узунова, Христина Лютова, Младен Койнаров и др. Според редица ценители този ансамбъл успява да съхрани родопската музика в нейното автентично звучене за разлика от масовия пазар.
Тази година ансамбълът празнува своята 50-годишнина. Репертоарът на певците, инструменталистите и танцьорите на "Родопа" е събран в архив от над 800 нотирани песни, 80 оркестрови композиции и 50 танцови постановки.
"Една родопска песен не може да се пее от никой друг, само от родопчани. Ако не носиш в себе си родопския дух, в никакъв случай не може да се изпее нито "Руфинка болна легнала", нито "Листни се горо...", твърди солистката Златина Узунова.
Бавната родопска песен е много трудна за изпълнение, обясняват музикантите. Повечето от най-популярните и обичани песни като "Излел е Делю Хайдутин" и "Руфинка..." са с много широк диапазон и мелодията се движи до две октави.
Специфичното за родопската песен глезандо (орнаменти, мелодични извивки) се пее с много въздух и публиката трудно може да разбере каква сила на гласа е нужна за най-лиричните нюанси на родопската мелодия.
Според Златина Узунова, цитирана от БТА, глезандото е една от уникалните особености на родопската песен, които трудно се интерпретират от певци от други фолклорни области.
Пентатоничният строеж на мелодиката е другата характеристика на родопската музика, която я прави неповторима, обяснява Георги Кичуков, диригент на ансамбъл "Родопа". Пентатониката, която е характерна за фолклора на източни страни като Китай, се среща в музиката на Родопите. Пентатоничното звучене напоследък се губи заради представянето на родопския фолклор от непрофесионалисти, от хора, които се опитват да свирят родопската музика без да я познават, допълва Кичуков.
"Светът се прекланя пред нашия фолклор, но за съжаление той все по-рядко звучи по българските радиа и телевизии",
смята Златина Узунова. Певицата е обиколила почти целия свят с родопската песен, изправяла на крака хилядни зали. За лиричния глас на "Родопа" е странно как българските медии преливат от чалга, а в Западна Европа наричат тази нова вълна "българската порнографска музика".
"Опазването на българския фолклор би трябвало да бъде държавна политика", категорична е Златина Узунова.
От вчера в централно фоайе на НДК е подредена изложбата "Лица" - фотографии от колекциите на списанията
L'Europeo, Max и Amica.
Васко Василев откри 17-ия Салон на изкуствата
Днес фестивалът на НДК продължава с юбилеен концерт на Фолклорния ансамбъл "Родопа"
14 май 2012, 19:20
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!