С лед толкова много биографични филми за знайни и незнайни гении от световната история не е лесно да останеш впечатлен от този жанр. И въпреки това "Теорията на всичко" (The Theory of Everything) успява да остави забележима следа още при първото гледане, пише в авторски коментар за Avtora.com Емил Антонов.
И то след като всички казват, че романтиката в киното е отживелица…
Лентата, разказваща за живота на физика и планетолог Стивън Хокинг преди да бъде повален от болестта на Лу Гериг, пленява с омагьосваща визия, която обаче не служи само за компенсация на други минуси като слаба актьорска игра или слаб сценарий.
Идеята за "Теорията на всичко" идва през 2004 г., когато сценаристът Антъни Маккартън прочита биографичната книга на бившата съпруга на Стивън Хокинг - Джейн. В нея тя описва живота си с учения и вдъхновява Маккартън да започне да пише сценарий, по който впоследствие режисьорът Джеймс Марш започва снимките в края на 2013 г.
В актьорския състав се открояват имената на вече споменатия Еди Редмейн в главната роля и на Фелисити Джоунс като Джейн Хокинг.
Двамата имат не една голяма роля зад гърба си, но именно за екранната химия помежду им в тази продукция ще се говори още дълго.
Важно е да се отбележи, че "Теорията на всичко" може да разочарова киноманите, които се надяват да разберат много за научната работа на Хокинг.
Макар тази тема да е засегната, тя отстъпва пред романтичната любов, която пламва и се запазва с години между двамата главни герои.
Драмата привидно се фокусира върху физика от Оксфорд, но светлината на прожекторите безспорно е открадната от харизматичната Фелисити.
Върху плещите на нейната героиня пада тежестта на семейния живот и неслучайно емоционалното й изпълнение й носи номинация за "Оскар" за най-добра женска роля.
Междувременно Хокинг е и най-хубавото нещо, което се е случвало в кариерата на британския актьор Еди Редмейн досега.
Рижавият чаровник от "Клетниците" и "Устоите на земята" се изправи пред огромно предизвикателство, като прие такава роля - не само физически, но и психически предизвикателна.
Дори в най-незабележимите движения и мимики на лицето на актьора, обаче, зрителят улавя болката, радостта, безразличието на персонажа.
За Джеймс Марш филмът е полезен режисьорски опит, както и логична стъпка напред, тъй като до момента във филмографията си той има предимно изяви в документалния жанр.
Няма как да не направим връзка между "Теорията на всичко" и неговия опонент през 2014 г. - "Игра на кодове".
Вторият също е изключително емоционален, но залага с една идея повече на трудовете на главния си герой Алън Тюринг, който живее по същото време.
И двата филма са заснети брилянтно, като в този за Хокинг окото грабват изключително топли или студени (но по мек начин) цветове, които носят в себе си усещането за магия във всяка една сцена.
"Теорията на всичко" несъмнено е събитие в киното за 2014 г. Любовта, с която очевидно е направена драмата, ще отвори много нови врати за целия екип, участвал в пресъздаването на историята на Стивън Хокинг.
А филмовите награди, които заглавието спечели, са само блед материален израз на емоцията, която всеки е изпитал докато го гледа.
Още авторски коментари, ревюта на филми и новини за киното четете в "Зад кадър".
Ако се интересувате кой ще грабне „Оскар“-ите тази година или искате да изкажете пристрастията си, участвайте в анкетата на Vesti.bg и ЕСТАТ.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!