тарляха се и сврецваха във плите;
съвсем окласни бяха тук щурпите
и отма равапсатваха прасурси...*
С тези стихове, които рецитира в премиерния 3D филм "Алиса в Страната на чудесата", Джони Деп продължава да обогатява приноса си към британската култура.
Суини Тод - бръснарят демон от Флийт стрийт, Уили Уонка от "Чарли и шоколадовата фабрика" по Роалд Дал, авторът на "Питър Пан" Джеймс Матю Бари от "Пътят към Невърленд" са само някои от английските му персонажи.
Сега към тях се присъединява Лудият шапкар. Този филм е седмият съвместен проект на режисьора Тим Бъртън с Деп, а началото е с "Едуард Ножиците".
"Работя с Тим вече 20 години и имах възможността да го видя как израства. Той е толкова специален и неповторим, блестящ режисьор. Каквото и да поиска от мен, се чувствам поласкан... Възможността да играя Лудия шапкар, да съчетая работата на Луис Карол с виждането на Тим, като вкарам и собствените си идеи - това е сбъдната мечта", признава 46-годишният Деп.
"Уменията му да се превъплъщава са баснословни - казва пък за него продуцентът Ричард Занук. - Никой не би могъл да изиграе тези смахнати, нестандартни, ексцентрични герои по-добре от Джони. Той съумява да е хем забавен и чудат, хем нападателен. Сред най-добрите актьори в света е и поема по-големи рискове от всеки друг."
Актьорът често влага в персонажите си своята представа за тях - спомнете си капитан Джак Спароу от "Карибски пирати", моделиран по китариста на "Ролинг стоунс" Кийт Ричардс. Не по-малко запомнящ се е и неговият Луд шапкар, чието лице грее от афишите на "Алиса".
"Още в самото начало с Тим обсъдихме, че той трябва да бъде съвсем прозрачен, т.е.
онова, което чувства, да си личи веднага
Дрехите му, кожата му, косата му - всичко да отразява емоциите му, така че когато се усмихва, всичко да изглежда ярко, да оживява, все едно цъфва цвете, много, много бързо. Той е като онези пръстени, които се променят според настроението на човека. Емоциите му са много близо до повърхността."
Екипът се забавлява с променливото настроение на Шапкаря, което се отразява доста видимо на външния му вид.
"Ако е по-меланхолично настроен, изглежда по-тъмен и сивкав. А когато изведнъж се развесели, виждате как и дрехите му стават по-ярки. Или пък папийонката му се извива нагоре, почти като усмивка", обяснява продуцентът на визуалните ефекти във филма Том Питцман и добавя:
"Опитвахме се да направим промени, които са едва доловими, за да не привличат вниманието към себе си, но да придадат на героя това неповторимо забавно излъчван.
Докато размишлява как да изгради героя си, Деп открива, че шапкарите през XIX в. често страдали от живачно отравяне.
"Изразът "луд като шапкар" (as mad as a hatter) всъщност води началото си от майсторите, правили онези красиви шапки от боброва кожа - обяснява той. - Лепилото, което използвали, имало много високо съдържание на живак. То попадало по ръцете им и от живака откачали."
Когато се запознава с историческите факти, Деп решава, че от живачното отравяне трябва да е засегнато не само съзнанието, а и цялото тяло на героя му.
Той рисува Шапкаря с оранжева коса, клоунско лице и зелени очи с различна големина.
"Когато отидох в гримьорната, всичко просто се случи. Много рядко нещата се получават толкова бързо. Ставало е единствено с капитан Джак", казва Деп.
Гримьорката Пати Йорк допълва: "След почти 20 години работа по грима на Джони за 17 филма и какви ли не други проекти научих, че за него има голямо значение как изглежда.
Този път всичко започна от рисунка с водни бои,
на която Джони беше изобразил Шапкаря. После трябваше само да изградим този образ с помощта на грима."
Освен това Деп решава, че Шапкарят ще има няколко различни лица и начини на говорене:
"Стори ми се, че заради тази свръхчувствителност ще трябва да се пренася в друго съзнание, в друга личност, за да оцелее - и тя ще се задейства, когато се чувства заплашен или в опасност. Реших, че това ще е подходящо раздвоение на личността."
От екипът по специалните ефекти му помагат, като уголемяват очите на Шапкаря с чувство за мярка: "Ако отидеш твърде далеч, образът става карикатурен. Ако пък не направиш достатъчно, все едно нищо не си направил."
Включва се и дизайнерката на костюмите Колийн Атуд, двукратна носителка на "Оскар", която започва, както би могло да се очаква, от шапката, която напомня на първите илюстрации от книгите на Луис Карол:
"Базирана е на истинска шапка от онова време
Просто е преувеличена и разтеглена. В Италия попаднах на кожа, която е отрязана с лазер в странна форма и изглежда все едно е изгорена случайно. Казах си: "О, ето от това може да направим шапката" - и после я поръчах при една шапкарка в Лондон, която наистина е много добра."
Тя също е работила с Бъртън още по "Едуард Ножиците", а после в "Ед Уд", "Марсиански атаки", "Слийпи Холоу", "Планетата на маймуните", "Голяма риба" и "Суини Тод: Бръснарят демон от Флийт стрийт" - а по част от тези филми и заедно с Деп.
"Работата с Джони е необикновена. Първо, той е много щедър артист и винаги дава много от себе си. Има невероятно усещане за игра. Знае как да носи дрехите си по неповторим начин."
Деп й връща комплиментите: "Дрехите са обвивката на героя, една първа, основна крачка, разкриваща начина, по който той се държи и се движи. Колийн винаги е била невероятна в това отношение. Тя мисли като героя и открива втората му кожа."
Двамата са обмислили заедно и външния вид на Шапкаря.
"Започнахме да надграждаме над представата за героя. Всеки път, когато се събирахме с Джони, той стигаше все по-далеч. Не спирахме да развиваме образа. Искахме всички пособия на занаята му да личат, да не са просто на някой рафт, а част от костюма му. Затова си носи напръстниците и пръстена - игленик. Всички тези неща ни помогнаха да направим Шапкаря
неземен, магически, но и в известен смисъл реален",
обяснява дизайнерката. Една от първите идеи на Деп е дрехите на Шапкаря да променят цвета си в зависимост от емоциите му:
"Когато й споменах за дрехи, които отразяват настроението, идеята я запали. Веднага започна да измисля какви ли не готини джунджурии като папионката, в която има някакъв скрит механизъм", спомня си той.
Деп продължава да редува фентъзи персонажи с по-реалистични герои и най-новото му превъплъщение е в The Tourist на германския режисьор Флориан Хенкел фон Донерсмарк, нашумял с дебюта си "Животът на другите".
Снимките текат в Италия, а на Джони партнира Анджелина Джоли, която пристигна във Венеция с децата и Брад Пит.
Таблоидите вече разкриха, че по сценарий Анджи има любовна сцена под душа с Деп, но актьорът е примерен партньор на Ванеса Паради, с която са заедно от 12 години и имат две деца.
Наскоро бе съобщено, че двамата имат съвместен проект за Симон дьо Бовоар, озаглавен My American Lover.
Френската писателка е известна със своя трактат "Вторият пол", в който анализира потисничеството на жените и съвременния феминизъм, както и отворената си връзка с философа екзистенциалист Жан-Пол Сартр.
Деп ще играе нейния любовник, писателя Нелсън Алгрен, когото определя като "истински мачо". Тя обиколила с него Латинска Америка през 1949 г.
---
* Из "Алиса в Огледалния свят" от Луис Карол, превод от английски: Стефан Гечев
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!