На тези скептици - а и на всички останали, които са харесали филма на Камерън, - препоръчваме да изпробват и друго 3D зрелище: новия "Алиса в Страната на чудесата" на Тим Бъртън и "Дисни".
Мисля, че Луис Карол би бил във възторг, филмът е направен с голямо уважение и е дълбоко вкоренен в оригиналната история, казва звездата на филма Джони Деп, който играе Лудия шапкар.
Двете книги от XIX в., родили една от културните икони на Великобритания, са били екранизирани и по-рано.
Предишната версия на "Уолт Дисни" е от 1951 г. в типичния им стил - двуизмерна анимация с песни.
Тогава актьорите, които озвучават героите, разиграват епизоди от филма на живо, а през това време аниматорите ги рисуват от натура.
Днес обаче, в началото на ХХI в., плоската анимация е по-скоро изключение, а и Алиса е пораснала и вече е на 19, с 13 години по-възрастна от малкото момиченце.
Освен това се оказва, че е недочула името на подземния свят, в който попада -
не било Страната на чудесата (Wonderland), а Долната земя (Underland)
Автор на новата история, в която преобладава феминистичният патос, е Линда Улвъртън. Тя е детска писателка, автор на сценариите за други два кинохита на "Дисни" - "Красавицата и звяра" от 1991 г. (първата анимация, номинирана за "Оскар" за филм на годината) и "Цар Лъв" от 1994-та.
Според новия сюжет Алиса вече е девойка, на която предлагат изгоден брак, макар че самата тя не е сигурна дали иска точно това.
Междувременно Долната земя е под властта на Червената кралица, която управлява с терор.
Мнозина от старите познайници на Алиса са формирали съпротивително движение и чака момичето да се завърне, за да изпълни пророчеството, като с меч в ръка срази дракона Джаберуоки.
Дали обаче тя ще оправдае очакванията им?
Режисьорът Тим Бъртън (TimBurton.com), започнал кариерата си като илюстратор и концептуален дизайнер в "Дисни" през 1979 г., си спомня: "Дадоха ми сценарий и казаха: "3D".
"Алиса" изглеждаше подходяща за триизмерен филм. Винаги се питам, това удачно средство ли е? Използвах го
не само защото е ефектно и в момента е модерно,
а защото ми се стори подходящо за самия филм. Да видиш как героите оживяват в три измерения подчертава съдържанието на филма. Дава ти усещането, че си там - а това беше ключов момент в този филм."
Той обаче решил да не снима направо в тази технология.
"След като видях как превърнаха в триизмерен "Кошмари преди Коледа", нямаше причина да го правим по друг начин. Искахме да приключим по-бързо, а и в крайна сметка не намирам разлика в качеството", казва Бъртън.
"Няма много мушкане на публиката с пръчки или пък хвърляне на топки към зрителя -
нищо, направено само заради триизмерния ефект
Всичко става от само себе си. Просто си е там. Например появяването на Чешърския котак. Но не искаме да прекалим с ефектите, не искаме да се натрапваме.", обяснява отговорникът по спецефектите Кен Ралстън.
Един от основателите на "Индъстриал лайт енд маджик" на Джордж Лукас, той е легендарно име в специалните ефекти - работил е по първите "Междузвездни войни", а после с Робърт Земекис в "Кой натопи заека Роджър?", "Завръщане в бъдещето", "Форест Гъмп", "Полярен експрес" и "Беулф" и е спечелил два "Оскара" за новаторската си работа.
Все пак обстановката е изцяло виртуална и актьорите са принудени
да играят ролите си пред зелен екран
"Трудно е, защото не можеш да извлечеш нищо от обкръжението си - оплаква се Миа Вашиковска (Алиса). - Представяш си какво би трябвало да има в пространството около теб."
Комикът Мат Лукас (Туидълди и Туидълдъм) добавя: "Като малък са ми казвали, че имам много развинтено въображение. Подразбираше се, че не е нещо хубаво, но в тази работа всъщност много ми помогна."
Освен виртуалните декори, някои герои също се създават с компютърна анимация постфактум - като Белия заек, Джаберуоки, Мартенския заек, Птицата додо.
На снимачната площадка тези изцяло анимирани създания не са в кадъра - замества ги или картонен силует на героя, или облечен в зелено човек.
"Партнирах си с много зелени хора - припомня си Хелена Бонъм Картър, която играе Червената кралица. - Незнайните герои, всички онези актьори, които няма да видите или чуете -
множество актьори в зелени трика,
които четяха репликите за останалите роли. И бяха блестящи. Нямаше да се справим без тях."
От нея, Джони Деп и останалия екип често се иска да развихрят въображението си, докато играят срещу неодушевени предмети - например топки за тенис и парчета тиксо.
"Свикнал съм да си партнирам с тиксо - коментира Деп. - Залепи ми парче тиксо там горе и бягай. Не ми пречи. Целият филм, целият снимачен процес беше донякъде така. Огромна зелена стая с много малко декори. И тъй като Алиса постоянно променя ръста си, тя или е застанала върху някакво скеле, или пък говориш на парче тиксо, защото е висока само 15 см. Нямам нищо против подобно нещо. Обичам препятствията."
"Опитах се да направя анимираните герои близки до актьорите, за да може всички
да се чувстват като част от един и същ свят -
уточнява на свой ред режисьорът. - Не исках някои да имат усещането, че са хора в напълно анимиран свят, затова се постарах да направя ролите им по-крайни, а анимацията - по-умерена."
За да придаде на виртуалните персонажи отчетлив английски привкус, Бъртън наема за озвучаването им британски актьори - и то неслучайни имена. Реплики има дори сър Кристофър Лий като Джаберуоки.
Майкъл Шийн (Белия заек) си спомня: "Тим много искаше героите да не са прекалено карикатурни, така че въпросът беше да уцеля подходящия тон.
Повечето герои във филма са истински сноби,
представители на горните слоеве на средната класа."
След приключването на работата пред зеления екран Бъртън и монтажистът сглобили необработена версия на филма и я предали на Ралстън и екипа му в "Сони имиджуъркс".
Именно там бил създаден компютърно генерираният свят на Долната земя с всичките му анимирани герои - общо около 2500 кадъра с визуални ефекти.
Оператор на филма пък е Дариуш Волски, заснел трилогията "Карибски пирати" и предстоящия четвърти филм от поредицата с подзаглавие On Stranger Tides.
Още малко любопитни факти за героите, актьорите и ефектите:
- В надписите ще видите името на Имелда Стонтън, която масовата публика познава като проф. Ъмбридж от "Хари Потър и Орденът на феникса". Обърнете внимание какво озвучава тя - говорящите цветя.
- Новата Алиса - 20-годишната Мия Вашиковска, има полски произход, както подсказва името. Иначе тя е австралийка и по грацията, с която се движи, ще познаете, че е балерина, и то още от дете.
- Макар във филма главата на Хелена Бонам Картър да е дигитално увеличена почти двойно, актрисата все още трябва да прекарва по три часа в гримьорната, за да се превърне в Червената кралица.
"Най-страшното беше, че си губех гласа почти всеки ден още в 10 ч., защото тя много крещи: "Отсечете му главата! Отсечете й главата!" (вж. клипче). Доста е изтощително да избухваш постоянно", споделя актрисата.
- Сестра й Мирана, Бялата кралица (вж. клипче), е описвана от Ан Хатауей като
"пънкрок пацифист вегетарианец"
Актрисата се подготвяла за ролята, като слушала "Блонди", гледала филми с Грета Гарбо и разглеждала творбите на минималиста Дан Флавин. Накрая добавила и малко от Норма Дезмънд, застаряващата звезда на нямото кино от "Булевардът на залеза", 1950 г.
Хатауей споделя още една тайна за образа си: "Забелязах, че колкото по-отпуснати са ръцете ми, толкова по-силна е илюзията, че се нося във въздуха."
- Криспин Гловър (CrispinGlover.com), който играе Илосович Стейн, едноокото Вале Купа, дясна ръка на Червената кралица, е не само актьор, а и режисьор, музикант, писател.
Според Джони Деп той е вплел в образа излъчване на "много мрачна, странно привлекателна рокзвезда".
Главата на Гловър е насложена върху компютърно създадено тяло, високо над 2 м. За да може Стейн да добие нужната височина на снимките, актьорът ходи на кокили, като по този начин дава възможност на Бъртън да включи в същия кадър герои с различни размери.
- За братята Туидълди и Туидълдъм актьорът Мат Лукас споделя: "Представях си ги като палави викториански деца, постоянно бъркащи в буркана с мед. Затова
направих поведението им доста детско,
което ми идва отвътре, защото и без това съм си едно голямо дете."
На снимачната площадка той носи зелен костюм, който оставя да се вижда само лицето му и е толкова широк, че не му позволява да отпусне ръце до тялото си - а това дава характерна стойка и походка на самите герои.
Както при Стейн, главата му се заснема и после се прикрепя към компютърно създадените тела на братята.
За да се превъплъти и в двамата, Лукас първоначално изиграва епизода първо като Туидълди, а след това - като Туидълдум, а допълнително му партнира актьорът Итън Коен.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!