Гостуването на легендата Паоло Тавиани и съпругата му Лина Нери Тавиани - художник по костюмите, са сред най-значимите специални събития на 17-ия "София Филм Фест" (siff.bg).
Паоло Тавиани ще получи лично наградата на италианска гала вечер на фестивала - прожекцията на "Цезар трябва да умре" - последният филм на братята, носител на "Златна мечка" от "Берлинале 2012".
Филмите, създадени от братята Паоло и Виторио Тавиани през последните 50 години, са уникален случай в историята на киното. Това са 22 произведения, отличени с много международни награди от Кан, Берлин и Венеция
до Монреал, Москва и много други престижни фестивали. (пълна филмография)
Игралният им дебют е "Човекът, който трябва да бъде унищожен" (Un Uomo Da Bruciare, 1962) с Джан Мария Волонте в първата си главна роля.
Остри и безпощадни наблюдатели на промените, които разтърсват и формират италианското общество, Паоло и Виторио Тавиани преплитат в творчеството си история, психологически анализ и лиризъм, подчертан от въздействащата музика на Никола Пиовани, която превръща филмите им в кинематографични опери, където мечтите и реалността са тясно свързани.
С "Брачно беззаконие" (I Fuorilegge Del Matrimonio, 1963), в който участват Уго Тоняци и Ани Жирардо, режисьорската двойка създава сладко-горчива комедия по темата за развода и мафията, а първият голям международен успех им носи "Алонзанфан" (1974) - поглед към Италия в годините след Наполеон и провала на избухналите революции.
През 1977 г. правят шедьовъра "Баща господар" - разказ за съдбата на момче, отглеждано с бруталност от баща си овчар. Филмът предизвиква бурни дискусии на фестивала в Кан, но и спечелва журито, което му присъжда "Златна палма".
Темата за войната, пречупена през призмата на детството, продължава да вълнува братя Тавиани и в "Нощта на Св. Лаврентий" (1982), който получава Специалната награда на журито в Кан.
Една от знаменитите режисьорски двойки в киното вижда социалните и политическите проблеми на своето време от поетична, а не от философска гледна точка, с помощта на алегорията в отминали и бъдещи времена.
Едва ли е възможно да се опише как братя Тавиани си разделят задачите по време на снимки. При представянето на „Баща господар" в Кан, един от двамата, отговаряйки на въпроса на журналист, се шегува: "Ние сме като капучиното... Трудно е да се каже къде свършва кафето и къде започва млякото!"
През 1987 г. Тавиани снимат в САЩ "Добро утро, Вавилон", сатирична фреска за холивудското общество от епохата на Грифит. Големи почитатели на творчеството на Пирандело, те екранизират много от разказите му в двете части на филма "Хаос" (1984 и 1998).
Работили са с актьори като са Марчело Мастрояни, Изабела Роселини, Нани Морети, Шарлот Генсбур, Изабел Юпер, Микеле Плачидо, Летисия Каста.
Предпоследният им филм "Чифликът на чучулигите" (2007) е сниман в България, с участието на известни български изпълнители, и разказва за съдбата на арменско семейство в Турция през 1915 г.
"Цезар трябва да умре" (2012) е най-новият филм на братя Тавиани, който разказва за репетициите и изпълнението на пиесата "Юлий Цезар" от Шекспир, изиграна от затворници с дългогодишни присъди в затвора "Ребибия" в Рим.
Ретроспекцията на филмите в София и гостуването на Паоло Тавиани и съпругата му стават възможни благодарение на сътрудничеството на "София Филм Фест" с Италианския културен институт у нас (iicsofia.esteri.it/IIC_Sofia).
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!