Сд д
почти 30-годишни главоблъсканици изглежда е открит най-бързият начин за
подреждане на кубчето на Рубик (rubiks.com).
От случайна комбинация на елементите на играчката може само за 20, дори за
по-малко ходове да се постигне желаният резултат - стените на кубчето да са едноцветни.
Международен
екип специалисти са използвали компютри на компанията "Гугъл", за да превъртят
всички възможни комбинации на 54-те цветни квадратчета, от които е съставена
играчката.
Полученият минимум от
20 хода нарекли "божественото число", защото само Бог можел да знае оптималният
брой комбинации.
"Вече може би знаем,
че това вълшебно число е 20", заявява проф. Морли Дейвидсън, математик от
Кентския държавен университет в щата Охайо (kent.edu).
Общият брой на възможните
начални позиции на кубчето на Рубик е 43 квинтилиона (милиарда милиарда - 1018).
Според изчисленията сред тях има над 100 хиляди позиции, които могат да
доведат до крайно решение за двайсетина, дори за 15-19 хода.
До 1995 г. специалисти
предполагали, че 18 е теоретичният минимум ходове за подреждане на кубчето. По-късно
изследвания на математика Майкъл Рид показали, че има начални конфигурации, от
които е невъзможно да решиш задачата за по-малко от 20 хода.
Обаче проф. Дейвидсън
смята, че 20 е хипотетична цифра, защото досега никой не е успял да пресметне
всички възможни конфигурации. За да анализират, изследователите разбили 54-те
елемента на кубчето на 2,2 млрд. групи, всяка от които съдържа 20 млрд.
комбинации.
Дейвидсон смятал за
безнадежно да бъдат пресметнати всички групи. Затова намалили броя им като нмерили
дубликатите и използвали теорията на симетрията, за да открият сходните
комбинации. Така намалили групите, които нарекли "косети", до 56 млн.
За анализ на всяка
"косета" на един добър персонален компютър му трябват 20-30 секунди. Учените възнамерявали
да използват суперкомпютър.
Тогава се появила компанията "Гугъл" и им
предложила да използват нейния компютърен парк, състоящ се от хиляди свързани компютри.
"През 1980 г., когато
бях млад, кубчето на Рубик беше много популярно и благодарение на него се
захванах с математиката", признава професор Дейвидсън.
Кубчето е изобретено
през 1974 г. от унгарския професор по архитектура Ерньо Рубик. Той казва, че целта му била да накара студентите си да мислят пространствено.
През 1980 г. кубчето е обявено за най-добрата играчка в света.
Разпространено е в четири варианта: 2×2×2 (Джобен), 3×3×3 (Класически), 4×4×4 (Отмъщението на Рубик) и 5×5×5 (Професорски).
Признато е за най-добре продаваната играчка. До днес са продадени около 400
млн. броя. Рекордът в момента за 3x3x3 куба е 7.08 сек. и принадлежи на холандеца Ерик Акерсдик.
С 20 хода редят кубчето на Рубик
От случайна комбинация на елементите на играчката може само за 20, дори за по-малко ходове да се постигне желаният резултат
12 август 2010, 21:09
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!