Зъзненето до радиатора, варенето на лютеница, правенето на кисело зеле и производството на домашна кървавица отдавна са престанали да ни правят впечатление.
Те са част от всекидневието както на хората от селските райони, така и на жителите на големите градове, които всеки септември понасят от пазара пълни със зеленчуци торби, за да ги превърнат във вкусна туршия.
За Ройтерс обаче това си е новина.
Световната информационна агенция днес разказва за зимното битие на българина, пречупено през историята на бай Сандо и съпругата му Лиляна от троянското село Орешак.
"Независимо от стандарта на живот и социалния статус надали има българско семейство, което да не затваря поне буркан с домашна туршия...
В седеммилионната балканска държава, където храната заема около 40% от месечните разходи на едно семейство, през миналата година са произведени 208 млн. буркана с консерви, или средно по 100 на домакинство", пише Ройтерс, като цитира статистика на агенция "Медиана".
Консервирането е вековна традиция и необходимост едновременно. То е помогнало на хората в Източна Европа да оцелеят през десетилетията на комунистическия режим, в годините на прехода и хиперинфлацията в средата на 90-те години.
В България, където средната заплата е 300 евро, а средната пенсия 80 евро (най-ниската в ЕС), затварянето на буркани е начин на живот.
Щом храниш две прасета, имаш бидон с кисело зеле, направил си компоти, ракия и вино, няма начин да не оцелееш, твърди 52-годишният Георги Георгиев, който си изкарва прехраната като продавач на един от големите софийски пазари.
Ройтерс разказва за уникалното българско изобретение чушкопек, "масово използвано на балконите на апартаментите", както за и варенето на компоти пред блоковете.
Статистиката обаче показва, че консумацията на домашно приготвени консерви е намаляла на половина през последните 10 години. През 1998 г. тя е била 39%, а през 2008 г. - 15%.
Но дори и хората, които не затварят плодове и зеленчуци в буркани, купуват от магазина или пък си ги набавят от роднини на село. Причините са няколко.
На първо място, българите трудно променят навиците си. На второ, консервите са вкусни и облекчават домакинството през студените зимни дни, когато отскачането до магазина може да е истинско приключение. На трето, зимнината е свързана с усещането за домашен уют и вкуса на мамините или бабините манджи.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!