Оч чаят "Сурва" в Пернишко ще се конкурира с над 80
кандидатури от цял свят, които са внесли досиета в Комитета по
нематериално културно наследство на ЮНЕСКО за влизане в
съкровищницата на човечеството.
Това съобщи Румяна
Митрева - главен секретар на Национална комисия на
ЮНЕСКО-България. Според нея шансовете за успех на Перник са
доста големи, защото
налице е ентусиазъм, потенциал на
традицията и силна приемственост.
По думите й това са основните
критерии, по които се оценяват досиетата в световната
организация.
Много хубаво впечатление прави масовостта на
събитието, участват много млади хора, включват се и деца,
коментира Митрева.
Традицията се предава единствено от баща на
син, на внук и това говори за нейната сила и потенциал, смята
също тя.
Досието на обичая "Сурва" трябва да бъде подготвено до края
на март и внесено в Комитета по нематериално културно
наследство на световната организация.
В продължение на минимум
две години международни експерти на ЮНЕСКО ще наблюдават до
колко предложеният елемент отговаря на критериите, зададени по
Конвенцията за нематериалното културно наследство на световната
организация.
Интересът е много голям, всички страни, подписали
конвенцията се включват много активно, досега са внесени 86
досиета, твърди Митрева.
Обичаят "Сурва" ще бъде представен пред
ЮНЕСКО заедно с още пет български кандидатури.
Снощи тържествата в селата в Пернишко бяха наблюдавани от
представители на Комитета по нематериално културно наследство на
ЮНЕСКО, Външното министерство, Министерството на културата,
Института по фолклор към БАН, Италианския културен център в
София и др.
Пернишката "Сурва" вече е част от националната
система "Живи човешки съкровища" в категория "Традиционни
празници и обреди".
С вписването си в системата през 2012 г.
пернишкият празник стана втората маскарадна традиция в
българската представителна листа.
През 2010 г. в нея влезе и
маскарадната игра "Джамал", изпълнявана в русенското село Кошов.
Гостите от ЮНЕСКО ще могат да наблюдават
автентичния празник довечера и утре в 31 селища в областта.
"Сурва" традиционно се отбелязва в нощта срещу Васильовден по
стар стил.
Той е най-големият зимен празник в Пернишко.
Маскирани със страшни ликове мъже играят край
ритуални огньове, обхождат домовете и гонят злото. Това е
шествие на светлината, коментира пред БТА етнологът от
Регионалния исторически музей в Перник Цвета Бакарска.
Сурвакарите носят много радост и енергия, наричат пожелания за
здраве и берекет. За всеки стопанин е чест да ги приеме и
нагости богато.
За "Сурва" във всяка къща в Пернишко се приготвя
специална трапеза.
Домакините пекат варено кисело зеле с месо,
правят пача, баница със сирене и праз, ритуална погача, туршия,
вино и ракия.
Обичаят, датиращ от незапомнени времена, се
смята за праизвор на театъра у нас, твърди Бакарска.
Тя допуска,
че традицията идва от Гърция, от древните Дионисиеви празници.
Тогава весела дружинка подпийнали мъже се покривали с козя кожа
и се окичвали със звънци. Те пеели закачлива песен, наречена
козльова, която поставила началото на актьорската игра.
Сурвакарството възпроизвежда артистичното
начало, твърди Бакарска. По думите й обичаят е много красив и
богат, защото съдържа и изображение, и игра, и слово, и хоро. В
дългите зимни дни дядо, баща и син майсторят маските.
Те не се
повтарят - всяка година се правят нови, или се добавят нови
елементи към възстановени ликове. Маската възпитава на любов
към актьорската игра и изобразителното изкуство. Затова може да
се смята, че сурвакарите са първите български актьори, уверява
Бакарска.
Сурвакарите - първите български актьори
Все повече млади хора се включват в
сурвакарското шествие. Движенията на участниците са начало на
театрална пантомима, преминаваща през бурни обредни действия,
според етнолозите.
Вече се появяват и модерни персонажи, и
сатирични изображения в маските. Специалисти определят, че това
е виждането на обикновения човек за живота, както и опит да бъде
осмяно лошото.
Традицията като отражение на живота се променя,
но нейните основни елементи са запазени, което я прави уникална,
категорична е Бакарска.
Местните определят "Сурва" като светиня и зараза
Местните определят "Сурва" като светиня и
зараза, за която няма лечение.
Децата започват подготовка още от
септември. В село Ярджиловци, смятано за Меката на
сурвакарството, се пази звънец от 1834 г., смятан за най-стария
у нас.
Там месеци преди "Сурва" отварят работилници за маски и
стари майстори учат децата да правят ликове.
Три от
работилниците носят името мечкарници. Работата продължава до
последния момент, като всеки се стреми да направи маската си
по-красива.
Стара легенда разказва, че ако сурвакар
поиграе в дома ти, в теб непременно ще се всели доброто.
Според традицията колкото по-силно звънят хлопките,
толкова по-далече ще избягат злите сили.
Затова цялата нощ на
старостилния Васильовден е съпроводена с оглушителен шум.
Обредният танц се изпълнява в специален ритъм, който се ръководи
от билюкбашия.
Автентичният маскарад е най-очакваният народен
празник във всяко село.
Пернишката традиция получи официално
европейско признание. През 2010 г. градът бе обявен за
европейска столица на сурвакарските игри.
Перник с 80 обичая за влизане в съкровищницата на човечеството
Обичаят "Сурва" ще бъде представен пред ЮНЕСКО заедно с още пет български кандидатури
14 януари 2013, 10:17
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!