Все повече търговци разпръскват аромати в магазините си, за
да се чувстват по-добре клиентите им и да имат по-силно желание
за пазаруване, отбелязва германският в. "Франкфуртер алгемайне".
Пример за тази тенденция е американската верига "Абъркомби
енд Фич" (Abercombie & Fitch), чийто магазин в Дюселдорф може да
бъде намерен и със затворени очи.
Компанията за продажба на
облекло не само ароматизира магазините си, но и стоките, които
предлага - с аромат, който е разработен специално за нея.
По
този начин чрез торбичките за пазаруване миризмата по-късно се
пренася из цялата търговска част на града, без значение дали
става дума за Дюселдорф, Лондон, Милано или Ню Йорк.
Като част от цялостната маркетингова стратегия се продават и
флакончета с аромата, който толкова силно ентусиазира най-вече
младежите, че става обект на оживени дискусии във форумите.
Очевидно миризмата успява да събуди асоциации с плоските коремни
мускули на красавците, чиито плакати са изложени в магазините.
Поне откакто Патрик Зюскинд публикува романа си "Парфюмът",
се знае каква съблазнителна мощ могат да имат миризмите.
Когато
човек преживява интензивно някаква ситуация, миризмите, които
възприема в този момент, получават силна емоционална натовареност.
Когато
по-късно бъде усетена същата миризма, тя може да предизвика
положително настроение, обясняват експерти.
Има база от субстанции, които имат положително
въздействие, като например ванилията.
Търговците на дребно
усърдно се възползват от този факт, опитвайки се да ангажират с
продукта всичките пет сетива на клиента.
В магазини за обувки, например, се разпръсква миризма на
кожа, за да се повиши вероятността клиентите да купят някоя
стока.
Така си мислим, че всички продукти се изработват от
висококачествена кожа, дори когато са от изкуствени материали,
отбелязва психологът Клеменс Щьорткул.
Определени миризми могат също така да засилят чувството на удоволствие у клиентите, а по този начин и времето, за което
се задържат пред рафтовете.
По този начин в някои случаи се увеличава броят на
спонтанните покупки, посочва Патрик Хен, който консултира
компании за избора на най-подходящия аромат.
Друг рекламен трик е т.нар. аромат за добре дошли -
търговецът може да разпръсне около входното пространство приятен
аромат, който да създаде около клиентите спокойна, отпусната
атмосфера.
Подобни "ароматични концепции" се прилагат от специализирани
компании и често специалистите говорят за "корпоративна
миризма" или "въздушен дизайн".
Понякога обаче дори специалистите се изненадват от
въздействието на някоя определена миризма и от въздействие й върху поведението. Причината е в структурата на обонятелната система.
Миризмите въздействат на подсъзнанието, тъй като химичните
сигнали се трансформират от обонятелните клетки и се предават
директно в мозъка, допълва Щьорткул.
Стои въпросът обаче дали подобна манипулация по принцип е етична. Освен това изкуствените аромати, аерозолите и освежителите за въздух могат да бъдат опасни за здравето. Те съ сигурност не се отразяват добре на хора с алергии и астма, а могат и да доведат до такива проблеми.
Да пазаруваш с носа си
Все повече търговци разпръскват аромати в магазините си, за да се чувстват по-добре клиентите им и да имат по-силно желание за пазаруване. Те обаче могат да бъдат и вредни
9 май 2012, 09:21
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!