Рк ко Байчев, студент по журналистика в Софийския
университет „Св. Климент Охридски", победи в конкурса за пиеса на Театър "София" (sofiatheatre.eu).
"Гъдулката гори" е монодрама, римейк на "Контрабасът" от Патрик Зюскинд, пиеса, която актьорът Валентин
Ганев играе вече няколко сезона с голям успех в Народния театър „Иван Вазов".
Победителят е спечелил журито с нетрадиционен поглед към "нещата от живота", с остроумие и чувството за мярка.
Пиесата ще бъде поставена в Театър "София" през
следващия сезон.
"Този текст е много провокативна, жива и остроумна реплика към Зюскинд", каза проф. Ромео Попилиев, член на
журито.
"Авторът прави това, което е по силите му. Предложи ни
много смешен текст, от който накрая ти става тъжно - когато героят трябва да
вземе решение. Хуморът му е човешки,
топъл, може да приобщи всеки," коментира режисьорът Мартин Киселов, който също
е бил в журито.
Според него в текста на монодрамата е България от 2010
година - единият крак е в потури, а другия тича далеч напред в бъдещето и
събира помощи за застрашените от изчезване панди.
Резултатите от конкурса бяха съобщени от директора на Театър
"София" Ириней Константинов, който е председател на журито. Другите
членове са Богдана Костуркова - драматург на театъра, и Камелия Величкова - д-р
по философия, представител на спонсора на конкурса - Банка ДСК.
Членовете на журито са прочели 145 пиеси - на автори на
различна възраст, напълно непознати дебютанти, но и известни имена (всички
участници в конкурса).
Поощрения получават още четири произведения:
"Очите на другите" от Иван Димитров, "Мементо" от Лора Лазар,
"Теория и практика на отхвърлянето" от познатата като кинокритик
Екатерина Лимончева и "Самотна пепел" от Петър Денчев.
Има и други 20 заглавия са впечатлили журито и то ще
потърси среща с авторите, за да обсъдят качествата и недостатъците
на текстовете и евентуалната възможност в бъдеще да се работи върху тях.
Мартин Киселов (син на известния, живеещ в САЩ
режисьор Младен Киселов) ще избере една от пиесите, и тя ще бъде допълнително
разработена с участието на автора на текста и на актьори от трупата.
"Повечето пиеси са на съвременна тема - по
проблемите, които се коментират в сутрешните телевизионни блокове и които обсъждаме по коридорите,"
посочи Ириней Константинов.
Оттегляне на авторите в личното, интимното, лирични текстове,
които имат малко общо с класическите изисквания за драма, резигнация като цяло,
а като теми - как лични събития от миналото
определят днешното - тези тенденции е видял в участващите текстове Ромео
Попилиев.
"Конкурсът беше без никакви ограничения. Ако има второ
издание - след две години, то ще бъде насочено към градската тематика, към
проблемите на София. Като общински театър сме длъжни на града си," каза
Ириней Константинов.

Източник:
Архив на Vesti.bg