К артината на френския художник Жан-Огюст-Доминик Енгр (1780 – 1867), смятана за изчезнала преди два века, всъщност, се намира в неаполитански музей, но върху нея е нарисувана друга творба, неправилно приписвана на бароков художник. Това е тезата на експертката Вероник Бюрно, която тази седмица е публикувала резултатите от ново изследване върху този мит в историята на изкуството, предаде АФП.
Става въпрос за картината „Спяща женa“, която Енгр рисува, когато е 28-годишен, във вила „Медичи“ в Рим. По описанието на самия художник тя изобразява „женска фигура в естествен ръст, която е легнала гола в легло“. Творбата е придобита от краля на Неапол – Жоашен Мюра, чиято съпруга – Каролин, по-късно поръчва на Енгр още три картини. Сред тях е „Голямата одалиска“, която днес е изложена в Лувъра.
„Голямата одалиска“ и „Спяща жена“ са взаимосвързани – на едната е изобразена гола ориенталка, погледната в гръб, а на другата – млада гола жена от Запада, видяна анфас.
През 1815 г. кралят е свален от власт, а Каролин Мюра избягва без картините си. Оттогава няма данни за „Спяща жена“, а през целия си живот Енгр продължава да търси следите ѝ.
Изкуствоведката Бюрно е привлечена от съдбата на картината. През 2004 г. тя се залавя с търсене на картината, започвайки от Неапол и района на града. И така, в залите на музея „Каподимонте“, изведнъж открила търсеното платно. Тя видяла извивка от ханш, която продължава в гънка на завеса, в картината „Спяща Венера, амур и сатир“, представена като творба от неаполитанския художник Лука Джордано (1634 – 1705). Бюрно е на мнение, че тази извивка може да бъде нарисувана единствено от Енгр.
„Подобна извивка е по-разпознаваема от подпис – отбеляза тя. – Към нея може да се добави и нарисуваната ръка с форма на птиче крило“.
Освен това, според изкуствоведката, платното не изобразява Венера, а Ариана, и размерите на краката ѝ разкриват несръчност, която е немислима за Лука Джордано.
Бюрно предложила картината да бъде изследвана с рентгенови лъчи. От дирекцията на музея обаче отхвърлили предложението ѝ. Направените по-късно снимки все пак подкрепили тезата ѝ.
През 2014 г. била направена голяма крачка напред, след като от дирекцията разрешили да бъде извършено изследване с мултиспектрална камера. Направени са 1650 снимки с висока резолюция. Според Бюрно получените резултати убедително доказват, че под творбата, приписвана на Джордано, се крият форми на изобразеното в „Спяща жена“ голо тяло, а в долния десен край на картината има следи от подписа на Енгр.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!