Как се печели "Оскар"?
Ако режисьорите знаеха отговора на този въпрос, очакването на наградите на Американската филмова академия (Oscar.go.com) надали щеше да е толкова напрегнато.
Отстрани изглежда въпрос на случайност, на химия - да направиш така, че филмът хем да се хареса на зрителите, хем критиците да останат доволни. Явно обаче има някакви закономерности - особено ако се бориш за категорията "най-добър филм".
Сп. "Холивуд рипортър" (HollywoodReporter.com) публикува материал, озаглавен "Пет прости правила как да получиш номинация за "Оскар".
Тя може да е от полза на българските кинаджии, за да се докопаме и ние в някоя от следващите години до бляскавата церемония с очакване за статуетка.
Никакъв истеричен смях
Режисьорите и актьорите казват, че да накараш хората да се смеят не е по-лесно от това да извикаш сълзи в очите им. От Американската академия обаче не ценят това усилие.
Последната пълнокръвна комедия, грабнала "Оскар", е "Ани Хол" (1977 г.) на Уди Алън с Даян Кийтън в главната роля. Статуетката по правило се пази за по-популистки заглавия.
Начинът на работа
Много хора бяха изумени, когато драмата A Serious Man на братята Коен беше номинирана за "Оскар" в категорията най-добър филм. Да, тя представя уникалният им стил за правене на кино, но не е нищо повече от "малък, личен филм", пише "Холивуд рипортър" и добавя, че при връчването на наградите "Златен глобус" това е проличало най-добре.
A Serious Man получи само една номинация - за най-добър актьор на Майкъл Стълбарг.
От Академията обаче го оцениха, защото имат афинитет към стила и начина на работа на братята режисьори. Той е поредният артикул на изпробваната марка "Коен".
Тази теория не обяснява защо Invictus на Клинт Ийстуд не попадна в топ 10, но фактът, че Морган Фрийман и Мат Деймън имат номинации съответно за главна и поддържаща роля доказва, че режисьорът е близо до целта.
Изкуството на превъплъщението
Изпитаният актьорски талант понякога има по-голямо значение от качествата на филма - съответно може да го отведе до голямата надпревара. Доказателство за това правило са Сандра Бълок с футболната драма The Blind Side и Мерил Стрийп с биографичната комедия "Джули и Джулия".
Историята на наградите "Оскар" показва и друга тенденция - статуетки за главна или поддържаща роля понякога получават актьори, чиито филми не са имали номинация в друга категория.
Такъв е случаят с Кати Бейтс в "Мизъри" (1990 г.), Джесика Ланг в "Синьо небе" (1994 г.) и Чарлийз Терон в "Чудовище" (2003 г.).
Цената
Клубът на номинираните за най-добър филм е запазен само за "богаташи", т.е. за продукции, които могат да си позволят мащабна рекламна кампания. Независимите, които се правят със значително по-малък бюджет, рядко попадат в списъка на най-добрите.
И това далеч не е заради качествата им. Нищо лично, просто бизнес.
Кой филм от поредицата е това
Заглавията, след които има номер, не са долюбвани от Американската академия.
Един на 10 такива филма успява да получи номинация и дори награда, както стана с "Властелинът на пръстените: Завръщането на краля", който обра статуетките в 11 категории. Само две от тях обаче са "сериозни" - за най-добър филм и режисура.
Правилото е просто: продълженията определят правилата в бизнеса, но не и в Академията.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!