М итологичното съществуване на амазонката се оправдава единствено от отношенията й с мъжете. Тя е свободна жена, която живее "навън" , в еднополово женско общество, не се занимава с "женски" дейности, не отглежда деца, "мери си силите" с мъжете, воюва с тях.
Една странна фигура, станала популярна благодарение на литературата и изкуството на Древна Елада, превърнала се в метафора на независимата жена и идеал на съвременния феминизъм, се отбелязва в съобщението.
Това пише проф. Иван Маразов в новата си книга "Амазонките", където е разкрит образът на жената воин у траките.
Когато е открито Рогозенското съкровище, в което има каничка, върху стените на която е изобразена битка между Херакъл и амазонка, се разбра, че жената воин обитава също митологията и иконографията на древните траки.
Изследването на проф. Иван Маразов за амазонките е в две части.
Първата, наречена "Амазонката" разглежда както присъствието на жената воин в паметниците от колекцията "Васил Божков", така и изображенията й в Рогозенското съкровище и находките в тракийски могили, но в нея се разкрива мито-ритуалната същност на амазонката.
Подробно е описана и богинята на любовта у траките.
Втората част, която е наречена "Тиасът на Артемида" подсказва, че проф. Иван Маразов има по-широко разбиране за амазонката.
То обхваща и образите на менади, сирени, Сцила и Сфинга, Харпалике, Прокна и Филомена, които още през древността били отъждествявани с амазонките.
Всички те са девици, т.е. неопитомени от социалната институция на брака жени, покровителствани от Артемида.
Книгата е и с отлични полиграфически качества, оформена от художника Жеко Алексиев и богато илюстрирана.
Тя убеждава, че у траките представата за жената воин не е пряко следствие на гръцко влияние, а е независима фигура на тракийския митопоезис.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!