След като стана
ясно, че изграждането на метрото отново
ще се забави неясно колко, радостни сме
поне от факта, че този път причината не
е община или държава. Как да се намери
изход от казуса и колко сериозен е той?
Възможните отговори на този въпрос дава министърът без портфейл проф. Божидар Димитров пред портала TheHome.eu.
Казусът
Ако трябва да
коментираме опциите за изход от казуса
около разкопките, самите архитекти,
които работят на терена казват, че
варианите са два.
И тъй като те най-добре познават обстановката, ние трябва да се съгласим с тях.
Единият от
вариантите е да се преработи плана за
метрото в този район, така че те да бъдат
достъпни за наблюдение. Има готова
практика в страни, в които има древни
останки, като в Рим.
Другата опция е да се извадят тези останки и да се монтират на ново място, което също е световна практика. Избира се един от двата случаи.
Задължително
При всички случаи
обаче трябва да се запазят древните
останки, а не да се унищожават, тъй като
и това е допускано в недалечното минало
при такива ситуации.
За радост, този път
има много археолози, които са наблюдавали
процеса на копаене.
За съжаление, това
ще оскъпи и вероятно ще забави пускането
на метрото.
Това са неизбежните рискове при прокарване на метро по открит способ в стари и големи градове, където културните останки буквално "бъкат" от земята.
Алтернативата
В Рим, между другото, построиха само една линия на метрото и се отказаха от другите, тъй като първата им излезе много скъпо. Знаейки, че същото ще се случи и с другите линии, просто се отказаха и решиха проблемите с обществения транспорт по друг начин.
Дали държавата ще намери достатъчно средства и ще успее ли да реагира достатъчно бързо, за да разреши проблема, е въпрос, който трябва да се отнесе към министър Дянков.
И веднага
искам да кажа, че културният министър
Вежди Рашидов би трябвало да интервенира
казуса в правителството, за да бъдат
отпуснати необходимите средства след
една трезва оценка на ситуацията.
За щастие, разкопките не са в опасност в момента. Реагирано е точно навреме. Работата по метрото е спряна, за да могат да работят архитектите.
Общественият интерес
Всичко се прави
много културно, много цивилизовано и
по европейски.
Трябва да се постигне баланс между обществения интерес, който цели бързо прекарване на метро, за да се обслужват нуждите на хората, и националния интерес за запазване на историческата ни памет.
Няма нужда да
откриваме колелото. Просто археолозите
ще си свършат бързо работата и след това
строителите на метрото ще наваксат
закъснението.
Имайте предвид, че има
същите проблеми и при строителство на
автомагистрали. Известно е, че първата
копка на автомагистрала "Тракия"
е обявена на 3 май и едно от притесненията
на моя колега е дали археолозите ще си
свършат бързо работата. Те работят и в
момента по трасето на магистралата и
се надявам, че до 3 май ще свършат.
Такива
казуси винаги възникват в страна
наследник на седем цивилизации, каквато
е нашата, и където няма квадратен метър
без културни останки.
Разхождайки се в двора на Националния исторически музей, веднъж намерих голяма старинна монета, която вероятно е паднала от близката Боянска крепост от джоба на някой български войник. Находки и разкопки могат да се правят дори в двора на музеите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!