Ро отата с виртуалните зверове не е проблем в киното - в дългоочаквания "Аватар" Джеймс Камерън и екипът му са населили планетата Пандора с невероятна флора и фауна.
Лъвове обаче е виждал всеки - ако не в зоопарка, поне на снимка или в научнопопулярните сериали по "Анимал планет" и "Нашънъл джеографик".
В "Диво сафари", показван на гигантски и куполни екрани в двуизмерните и триизмерните кина (у нас - в "МТел IMAX" в Мол София), преживяването все пак е съвсем ново.
Работата по филма е нещо ново и за белгийския продуцент и режисьор Бен Стасен, направил пробив в снимането на голям формат с компютърни анимации.
Този път той повежда зрителите на пътешествие в открит джип из девствената природа на Южна Африка.
Техен водач е Лийзъл Айхенбъргър - ерудирана млада зооложка с богат опит, натрупан като надзирател в резервата "Шамвари" (Shamwari Game Reserve) в Южна Африка.
Триизмерната гледна точка
Беше предизвикателство да пригодим 3D технологията и големия формат за снимки сред дивата природа, разказва операторът Шон Филипс и допълва:
"Снимал съм диви животни и преди, но в огромния процент от случаите съм работил при изключителни мерки за безопасност, а около тях винаги е имало дресьори и укротители.
В Южна Африка рейнджърите и следотърсачите ни отведоха близо до всеки представител на Голямата петорка, но трябваше във всеки момент да сме готови да ги снимаме в естествената им среда от най-разнообразни разстояния и с различни обективи."
Голямата петорка
Основната задача на "Диво сафари 3D" е да запечата кадри от живота на Голямата петорка: слона, дивия африкански бивол, носорога, леопарда и лъва.
"Терминът датира от ХІХ век - обяснява Стасен. - Така ловците са обозначавали петте най-опасни животни, защото по онова време мнозина са ходели в Африка за ловни трофеи."
Днес хората отиват в южните части на Черния континент само за да зърнат животните, но си е истинско предизвикателство да откриеш представители и на петте животински вида в рамките на едно фотосафари - така ни хрумна идеята за филма, продължава режисьорът.
Да заснемеш Голямата петорка обаче не е никак безопасно.
"Нито един член на екипа не носеше предпазна екипировка. Животните рядко нападат превозни средства, освен ако не са провокирани.
Хората не са обичайната им плячка,
така че основното правило беше да стоим в колата", признава операторът на филма и допълва:
"Джиповете "Ленд роувър" са доста високи и дори най-опасните хищници от Голямата петорка - лъвовете и леопардите, - биха били в неизгодна позиция, ако се опитаха да скочат в колата.
Те не могат да си позволят да пострадат и подхождат доста консервативно, когато си подбират плячка. Много рядко нападат животно, което не познават, освен ако не са изключително гладни."
Стасен обаче си припомня някои рисковани моменти от работата: "Веднъж един лъв се раздразни от присъствието ни. Заковахме се на място и се опитахме да се държим спокойно.
Когато отново се опитахме да се приближим до него, той ни нападна. Лийзъл включи джипа на скорост и трябваше да се оттеглим.
Щом лъвът изръмжи срещу теб веднъж, значи те предупреждава. Ако го направи втори път, значи се готви да те нападне.
Лъвът можеше да стигне без проблем до когото и да било от нас, тъй като пътувахме в открита кола. Беше доста опасно."
С помощта на известния режисьор на документални филми за дивата природа Джон Варти екипът успява да документира и живота на леопардите.
"Извадихме невероятен късмет - признава Стасен. - Открихме мъжки леопард в клоните на едно дърво, а отдолу женската се опитваше да привлече вниманието му.
Мъжкият изведнъж изчезна, а след това изникна точно пред камерата ни. След секунди се появи и женската, направи няколко обиколки, и застана пред мъжкия. Без Джон Варти нямаше да успеем да ги заснемем."
Обиколка на резерватите
От средата на май до край на юни 2004 г. екипът на Стасен посещава шест национални парка в Южна Африка с намерението да заснеме по един животински вид във всеки резерват. Дъждовният период, който започва през февруари, е приключил през април.
"Навсякъде имаше вода - припомня си режисьорът. - Беше трудно да причакваме животните до водоизточниците и да ги снимаме там, защото навсякъде се бяха образували езера."
Обиколката започва от южната част на Южна Африка.
"Тръгнахме от "Шамвари" и "Адо", два резервата на 15 км разстояние един от друг. В националния парк "Адо" (Addo) живеят най-големите стада слонове в Южна Африка", разказва Стасен.
После екипът продължава на север към "Хлухлуве Умфолози" (Hluhluwe-Umfolozi) - най-старият резерват в Африка. Той е основан през 1895 г., разположен е на източното крайбрежие на континента и предлага убежище на много биволи и носорози.
"През 20-те години на миналия век по света имало останали само 50 бели носорога. Всички те са живеели в "Хлухлуве Умфолози". Прародителите на много от белите носорози по цял свят са родени тук", обяснява режисьорът.
Леопардите и лъвовете се срещат най-вече в националния парк "Крюгер", който преди две години нашумя с уникално любителско видео в YouTube, озаглавено
"Битката при Крюгер"
и гледано над 45 млн. пъти. Посетители на резервата бяха запечатали няколкоминутно стълкновение между стадо биволи, прайд лъвици и два крокодила.
Именно в "Крюгер" (Londolozi / Kruger) екипът на "Диво сафари 3D" заснема леопарди.
Според Стасен леопардите започват да свикват с човешкото присъствие: "Все още са трудни за откриване, но когато ги забележиш, вече можеш да се приближиш до тях."
Снимачният екип завършва своята обиколка със спирки в резерватите "Мадикве" (Madikwe) и "Калахари Гемсбок" (Tswalu Kalahari), където снима лъвове и жирафи.
"В Калахари заснехме прекрасни кадри с лъвове, защото се натъкнахме на прайд от 12 екземпляра. Лъвовете там са най-силните представители на своя вид, защото
условията в Калахари са много тежки
Горещо е и храната е оскъдна. Само най-силните оцеляват", обяснява режисьорът.
На въпроса кое животно от Голямата петорка е било най-лесно за заснемане и кое - най-трудно, операторът отговаря:
"Всички рейнджъри и следотърсачи, с които работихме, ни казаха, че най-труден за заснемане е леопардът, а най-лесен - биволът. По ирония на съдбата се оказа точно обратното.
Ключовите фактори са щастливата случайност, точният момент, атмосферните условия и уменията на водачите ни. Имахме щастието да работим с прочутия документалист и оператор Джон Варти, който ни помогна да направим някои неповторими кадри, особено любовната игра на леопардите при залез."
Посланието на филма
За създаването на "Диво сафари 3D" продуцентската къща "ЕнУейв пикчърс" (nWave.com) е работила в тясно сътрудничество с организацията "Туризъм Южна Африка" (South Africa.net), откъдето изразяват увереност, че един уникален филм на огромен екран ще подчертае значението на усилията за опазване на околната среда.
Продуцентката Шарлът Хъгинс е на мнение, че опазването на дивите животни и образователните програми, свързани с него, са част от философията на компанията.
"Това е вторият ни филм за опазването на дивата природа. Посветили сме усилията си изцяло на науката, образованието и околната среда", казва тя.
Стасен е съгласен с това послание: "Благодарение на усилията на кинотворците от 70-те години насам сега публиката може да види отблизо леопарди.
Мисля, че ако скъсим разстоянието между зрителите и дивите животни чрез 3D технологията, хората ще започнат да разбират колко е важно да ги запазим."
Как се снимат триизмерно диви зверове
Премиерният "Диво сафари 3D" ни повежда на обиколка из резерватите, за да ни покаже кадри от живота на Голямата петорка - най-опасните животни в Африка
11 септември 2009, 08:42
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!