Сд д компютърни анимации като "3D мания: Срещи в третото измерение", "Космическо нашествие" и "Прокълнатият замък" продуцентът и режисьор Бен Стасен ни пренася сред дивата природа в три измерения.
Филмът му "Диво сафари 3D", който ще се прожектира на огромния IMAX екран от 11 септември, кани зрителя да пътува в открит джип из девствената природа на Южна Африка.
"Исках това да бъде туристическа обиколка в буквалния смисъл на думата - разказва белгийският режисьор. - Исках хората да забравят къде са и да изживеят илюзията, че наистина са на задната седалка на джипа."
Интервюто с Бен Стасен е предоставено от "Синема сити" (CinemaCity.bg).
- Как ви хрумна идеята за филма?
- Беше преди три години. Направих тематичен 3D/4D филм със съдействието на "Фонда за дивата природа" (WWF) в Холандия.
Когато видяха въздействието на 3D технологията, шефовете на организацията решиха, че един документален филм за дивите животни на 3D би бил прекрасно средство да се популяризира сред публиката от цял свят идеята за съхраняване на животинските видове.
Аз имам опит с подобни филми и знам колко е трудно за снимаш с 3D технология сред природата, но по онова време не се замислих сериозно по въпроса.
Когато обаче в началото на 2004 г. ми се предостави възможност да направя документален филм за Африка на 3D, веднага се съгласих.
- Как подходихте към заснемането на филма?
- Повечето документални филми за дивата природа, които гледаме по телевизията, описват поведението на животните.
Моята амбиция беше да използвам предимствата на огромния екран, за да отведа публиката лице в лице с животните и да се опитам да уловя тръпката от наблюдаването на тези изключителни създания от близко разстояние в естествената им среда.
От собствен опит знам, че да наблюдаваш заспал лъв отблизо може да бъде по-вълнуващо от която и да било екшън сцена по телевизията.
Както гласи рекламата, големият екран създава илюзията, че си част от филма.
- Как постигнахте този ефект?
- Исках да заснема целия филм от гледната точка на зрителите, които участват в сафарито, и трябваше да намеря начин да снимам на 3D от движеща се открита кола по неравен терен.
С приспособление, изобретено от оператора Шон Филипс, закрепяхме камерата за стабилизатор, монтиран на кран, и така заснехме кадрите в движение.
В началото бяхме на тръни, защото никой досега не беше опитвал подобно нещо, но след това реакциите бяха окуражаващи. Изпратихме първите заснети кадри на колегите си в Лос Анджелис и те ни насърчиха да продължим.
- На какво разстояние се доближихте до животните?
- Подходихме изключително близо. В началото рейнджърите и специалистите ни предупредиха, че ще бъде много трудно да направим кадрите.
Животните реагират агресивно или просто бягат, когато усетят присъствието на цялата тази техника. Оказа се обаче, че останаха много спокойни.
Всеки път се придвижвахме бавно и внимателно, за да позволим на животното да свикне с присъствието ни. Най-често след няколко часа ни позволяваха да се приближим на броени метри разстояние.
- Как реагираха животните?
- Въпреки тежкото оборудване, животните не ни смятаха за заплаха. Това ни изненада, тъй като се движехме сравнително свободно край тях.
Когато са на сафари сред дивата природа, хората обикновено стоят приведени и пазят тишина, а ние постоянно се движехме и стояхме прави. Разопаковахме техниката и говорехме помежду си.
Най-общо процесът протичаше по следния начин: Заемахме позиция и включвахме лазерна показалка, Скот Хофман измерваше разстоянието между животните и камерата.
После съобщаваше числото на Шон на висок глас, защото Шон чуваше трудно под покривалото на камерата. След това Шон изчисляваше наум междуосовото разстояние и го съобщаваше на оператора Уейн Бейкър, който пък нагласяше камерата.
Докато те правеха това, аз им крещях да побързат, за да не изпуснем кадъра.
- Какво ще внесе 3D технологията във филма?
- "Диво сафари" не е традиционният документален филм за дивите животни. Той се опитва да създаде илюзията, че зрителят е сред африканската пустош и преследва животните, сякаш публиката участва в сафарито.
3D технологията е важен елемент за създаването на тази илюзия, за усещането, че си там. Нямаше да се съглася да направя този филм по традиционния начин.
- По какъв начин е вмъкнато посланието за опазване на дивата природа?
- Филмът дава много научна и образователна информация за дивите животни в Африка. Но най-важното е, че като показваме тези величествени създания в естествената им среда, се надяваме хората да видят, че това са истинските съкровища на планетата ни, които си струва да пазим.
Амбицията ми беше чрез филма да пренеса зрителите в Южна Африка. Исках да почувстват възторг и преклонение пред природата и да я превърнат в своя кауза.
Искрено и диво
Белгийският режисьор Бен Стасен разказва за поредния си триизмерен филм - пътуване с открит джип из девствената природа на Южна Африка
25 август 2009, 17:06
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!