Яр р Гърдев отново е звезда в Москва. В Държавния театър на нациите (theatreofnations.ru) режисьорът е поставил пиесата
"Методът Грьонхолм" на каталунския драматург Жорди Галсеран.
У нас този текст е известен под заглавието "Шведска защита" и е в репертоара на Малък градски
театър „Зад канала" (theatreoffthechannel.org).
След като през 2008 г. спечели престижната награда "Сребърен
Георгий" за режисурата на филма „Дзифт" на Московския международен
кинофестивал, сега Гърдев е в титулярната си роля на театрал.
Бил е поканен от директора на Театъра на нациите, популярния
актьор Евгений Миронов, преди година и половина след успешен гастрол със
спектакъла "Калигула" от Албер Камю на Варненския театър.
В Москва Гърдев е работил с постоянния си екип: художника
Никола Тороманов и композитора Калин Николов.
Актьорите
избрал по препоръка на театъра - популярните Виктория Толстоганова, Игор
Гордин, Сергей Чонишвили и начинаещия Максим Линников.
"„За съжаление,
не познавах добре работата на тези актьори. Някои бях виждал във филми, а вече в Москва, посъветвван от ръководството на театъра, ги гледах и на сцената.
Изборът
е безупречен. Те са истински професионалисти, които работиха в пълно разбирателство, в единен ансамбъл,
а това е много важно. Първият ми театрален опит на московска сцена за мен е изключително
полезен, интересен и ми достави огромно удоволствие, преди всичко заради работата
с такива актьори.
Разбира се, при първа възможност ще дойда пак в Москва за
нова постановка", казва българинът пред московски журналисти.
Според първите отзиви Явор Гърдев е поставил "офис
трилър", в който с характерния си интелектуален, шокиращ и зрелищен иронично коментира корпоративната култура.
В офиса на могъща компания идват четирима кандидати за
вакантното място на топмениджър. Но вместо да събеседват с шефовете, те са
принудени да общуват помежду си, следвайки волята на някакво невидимо жури,
изпълнявайки странни задачи. Постепенно се разбира, че кандидати не са и четиримата...
Колкото повече героите се разкриват един пред друг, толкова
повече зрителите узнават за тях и все по-малко им вярват. Това, което преди
минута е звучало като изповед, се оказва лицемерие, пресметната измислица.
"В центъра е темата за зависимостта на човека от
игрите. Постоянната надпревара, участието в конкурси, стремежът да победиш
другия се превръща в основното в живота. Това е разказ за прекосяването на
моралните ограничения и табута в името на кариерата.
Съвременната система на
управление прави всичко възможно, за да намали човешкия фактор, максимално да
формализира междуличностните отношения. Но колкото по-големи са тези усилия,
толкова по-голямо става значението на емоциите.
В тази, като че ли
дехуманизирана сфера най-важните решения все пак се вземат под въздействието на
емоциите", казва Явор Гърдев.
"Българинът Явор Гърдев, лауреат на московския фестивал за филма "Дзифт" и автор на шокиращи театрални спектакли, чрез пиесата на каталунеца
казва,че съвременният мениджмънт с неговата система за подбор на кадри и
корпоративна етика - всъщност е нов вид тирания", писа
руският официоз - "Российская газэта"
(rg.ru), който в деня на премиерата публикува голямо интервю с режисьора.
Първи отзиви публикуваха "Известия", "Новьiе известия", "Независимая
газэта", "Комерсант" и други издания.
Театърът на нациите е
сцена, открита за експерименти на руски и чуждестранни режисьори, организира
фестивали. Създаден е през 1987 г. под името "Театър на дружбата между народите".
След разпадането на СССР през 1991 г. приел сегашното си име.
Явор Гърдев отново е звезда в Москва
В Държавния театър на нациите режисьорът постави пиесата "Методът Грьонхолм" на каталунския драматург Жорди Галсеран, у нас известна под заглавието "Шведска защита"
1 април 2010, 13:15
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!