Експозицията, освен 27 платна голям формат, включва и около 70 рисунки, обединени под името "Йемая" - богинята майка от синкретична религия.
Творбите са изцяло вдъхновени от двуседмичен престой на художника в Куба. Впечатлен от живописната природа, плажовете и начина на живот, Греди Асса по думите му "скицира видяното".
След завръщането в България черпи идеи от записки и създава платната, като върху акварелна основа залива многопластово. "По този начин се постига прозрачността на картините", казва Асса.
В тях според него могат да се видят не само "чистите впечатления", но и "вътрешните му преживявания". Греди Асса рисува културата, но в неговите представи тя е "заспала", тъй като има и по-забавни неща. По отношение на действителността в Куба - тя, по думите му, представлява стена с тапети, сваляни и слагани.
"Реалността е над измислиците и в този смисъл живият живот рано или късно "отива" в пишещата машина", смята авторът. За него раят е на земята, тъй като сам не може да се насити на видяното и продължава да го твори, да решава задачи и никога да не копира.
"Истинският творец може от паяжината да направи космос, и от космоса - паяжина", добавя Асса, за когото изкуството е безценно. Най-вдъхновяващ за него град е Ню Йорк, а в България - неговият роден Плевен.
"Куба е усетена не толкова като екзотична географска или политическа даденост, колкото като емоционално-културен феномен.
Носталгичната аура на автентично усетен и преживян карибски магически реализъм се свързва с личния живописен стил на художника, като произвежда нова, различна от досега познатата атмосфера в творчеството на Греди Асса.
Името на изложбата "Йемая" е наречено на богинята-майка от синкретичената религия от африкански произход сантерия, широко разпространена сред чернокожото население на Карибския басейн и в двете Америки.
Сантерия е един от най-ярките акценти на антикултурата на кубинската действителност и етнопсихология. Изложбата съдържа находчивия хумор на „обектите", насищащи пространството на експозицията и тълкуващи темата на изложбата. Освен във визуален план, проектът е развит и като аудио-портрет на феномена Куба с известни легенди на кубинската музика, напр. Buena Vista Social Club", пише изкуствоведът Филип Зидаров.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!