Бз зо 80 на сто от произведенията на нямото кино в Европа
вече са загубени, а поради съществуващи правни ограничения дори
съвременните цифрови технологии няма да помогнат същото да не се
случи и с други филми, обяви днес Европейската комисия в доклад,
цитиран от информационната агенция "И Ю обзървър" (euobserver.com).
Неми са били всички филми, правени в Европа и САЩ - от първата кинопрожекция на братя Люмиер в Париж през 1895 г. до производството на първите звукови филми в САЩ - "Дон Жуан" през 1926 г. и "Певецът на джаз" (The Jazz Singer) през 1927 г.
Досега само Латвия и Дания са разработили стратегии за
прехвърляне на цифрови носители на филмови произведения, смятани
за неделима част от националното културно наследство, посочва
ЕК в своя доклад.
Унгария е решила да прехвърли на цифров
носител само 100 от своите филми. По-малко от една трета от
страните членки в момента поддържат в архив от видеоматериали на
цифрови носители по начина, по който събирани националните
архиви на филмова лента.
"Оценката за изгубени 80% от филмите от периода на
нямото кино се основава на анализ на онова, което в момента може
да бъде намерено в архивите. Като се изключи малката вероятност
след време някои от филмите да се появят от частни колекции,
смятаме, че оценката ни е правилна", заявил Мартин Кьорбер,
куратор на Германския музей за кинематография и телевизия в
Берлин (osiris22.pi-consult.de).
Всички ранни филми на Фриц Ланг, Фридрих Мурнау или Георг
Пабст се смятат за загубени, заедно със стотици други
произведения от края на 19-и век.
Според ЕК проблемът със "спасяването" на филмовото
наследство е в липсата на нов подход към запазването на
филмовите ленти. Консервирането на лентите в херметически кутии
не може да гарантира запазването им за бъдещите поколения.
Затова в ерата на цифровите медии е необходим нов модел, посочва
ЕК в доклада си. Отговор трябва да бъде даден и на стотици
въпроси как и къде да се съхраняватцифровите носители.
Простото "дигитализиране" не е достатъчно, посочва Кьорбер.
"Аналоговите оригинали трябва да бъдат запазени непокътнати,
ако се налбожи по някаква причина да ги използваме.
Технологиите се развиват, трябва винаги да се има пред вид, че в
бъдеще ще се появяват възможности за дигитализация с все
по-високо качество и разделителна способност", подчертал той.
Кьорбер смята, че освен всичко друго цифровите архиви са и
много по-скъпи от традиционните хранилища за филми.
Съществуват и правни ограничения върху използването и
достъпа до филми. В ЕС действа няколко режима за събиране,
съхранение, реставриране и обмен на националните филмови архиви.
Административните разходи и времето за преодоляване на
ограниченията от гледна точка на авторските права често карат
различни институции да се отказват от работа с архивни
материали. Редица страни-членки биха приветствали интервенцията
на ЕС по отношение на авторските права, посочва ЕК в доклада си.
Професионалистите от филмовата индустрия същ6о създават
проблеми, смята Кьорбер. "Много продуценти, особено в по-малките
студия, нямат средства за поддържането на трайни архиви и не
разбират значението на тази дейност", подчертава той.
ЕС се загрижи за немите филми
Близо 80% от немите филми в Европа вече са загубени, а поради правни ограничения дори съвременните цифрови технологии няма да помогнат същото да не се случи и с други филми
9 юли 2010, 21:02
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!