Филмът със заглавие "Социалната мрежа" вече оглави боксофис класациите в САЩ, а в България той излиза на екран на 15 октомври от "Александра филмс" и "Сони Пикчърс" (SonyPictures.com).
Повече за създаването на лентата, посветена на "Фейсбук" и любопитни факти около героите научете от режисьoра Дейвид Финчър.
- Този филм, поне на пръв поглед е завръщане за вас. Герои, чиято форма на изява е вербална не се срещат в другите ви филми - това хареса ли ви?
- Не знам какво трябва да правят режисьорите, освен да да се придържат към сценария. Такъв беше сценарият и това изискваше.
- Когато прочетохте сценария, веднага ли решихте, че ще ви пасне? Знаехте ли как да го направите?
- Не. Нямаш карта, която да те упъти на там. Не е задължително да знам пътя през гората, но знам къде е това "там"... Мога да кажа, че сякаш познавам тези хлапета - част от мен е този, друга - онзи... Всеки режисьор, който твърди, че вижда целия филм в главата си е лъжец.
- За разлика от други ваши филми, при този имахте нещо много близо до завършен сценарий и въпреки всичко, това очевидно е филм в стил Дейвид Финчър. Как го постигнахте?
- Гледам на работата си преди всичко като на интерпретатор. Взимаш написания текст и опитваш да направиш така, че да има смисъл по отношение на това, къде са хората в пространството, къде са в кадъра и къде са на фокус...
Не мисля, че има начин да не оставиш своя отпечатък върху филма, защото в същността си имаш определено поведение като режисьор. Това е работата ти. По принцип отговаряш на поведението и казваш - "вярвам на това, не вярвам на това" - и така по един първичен начин информираш как се държат хората.
- Какво казва филмът по отношение на успеха?
- Трудно ми е да си представя успеха, за който става въпрос във филма.
- Марк, например, от хакер се вписва напълно в общоприетото.
- Той притежава общоприетото. Той е мейнстрийма. Той е портала към него.
- Няма как да се добереш до мейнстрийма без него. Това добре ли е за него. Какво искате ние да мислим за това?
- Не искам никой нищо да мисли. Не мисля, че е необходимо за историята. Мисля, че е иронично. Смешното е, че творчеството трябва да се случва на ръба. Няма начин.
Творческата промяна се случва на ръба на всичко. Винаги е на края, в празното поле, после се възприема от стадото.
Според мен е иронично, някой с проблеми в общуването с околните да изобрети едно от най-мощните средства за комуникация между хората.
- Неспособността на Марк да общува ли го води? Марка казва: "Създадох това нещо и никога няма да се отделя от него - и никога няма да бъде завършено." Какво се крие зад това?
- Мисля, че гняв или чувство, че не си оценен. Мисля, че е човешко. Всеки се смята недооценен от родителите, приятелите, от братята или сестрите си. Тази история е малко по-голям поглед върху това чувство. Що се отнася до разбирането, че Марк не желае да завърши нещо, това е по-скоро действителността по отношение на нововъведенията в ерата на информационните технологии.
- Марк плаща ли цена за това, в което се превръща?
- Според мен цената, която плаща Марк с изкачването на всеки връх, от 500 потребители до 500 млн. потребители по-късно, е неизбежното осъзнаване на огромната отговорност за сбъднатата мечта.
Той научва, че ако искаш да си добър в нещо, в следващия кръг на маратона трябва да смъкнеш няколко секунди от времето си, трябва да станеш по-силен. И Марк ще направи точно това - накрая той е постигнал милион потребители, но с цената на остава да работи до късно, докато всички празнуват. Той е сам. Постигнал е каквото е искал, но е също толкова самотен, колкото в първата сцена на филма.
- Кои са "секундите", които смъква от времето си Марк - Едуардо, Шон или Уинкълвос?
- Мисля, че Шон е толкова близо до това, до което Марк се опитва да постигне, колкото всеки от другите. Не смятам обаче, че някой от хората, които изброихте е готов да работи толкова усилено и дълго или да мисли толкова надълбоко и в пълнота и без прекъсване, колкото Марк. Точно затова той е Марк Зукърбърг.
- Стигате до там, да твърдите, че Марк не се захваща с това за парите - защо тогава?
- Вярвам, че за да осъществи изцяло мечтата си, която е да създаде средство, което да му позволява да се свързва със света по начин, по който не е способен в собствения си живот... Ако трябва да направиш нещо като "Фейсбук", трябва да започнеш с някой, който ще е способен да разбере колко сложно е общуването. Това е напредък.
- Мислите ли, че Фейсбук има стойност?
- Дали смятам, че струва 25 млн. долара?
- Не, мислите ли, че Фейсбук е принципно добро или лошо нещо?
- Мисля, че като всичко толкова гъвкаво и мощно, очевидно е и двете. Също като мобилните телефони. Зло ли са мобилните телефони? Не, за щастие ги има, но не прекарваме ли твърде много време с тях?
- За много неща във филма с Аарон, в известен смисъл, сте на различни мнения. Това има ли значение?
- Не.
- Защо?
- Защото той има свое разбиране за младостта и изобретенията. За него изобретението е някой да седи сам в стаята, да си удря главата в стената, докато не измисли нещо, после пръстите му заиграват по клавиатурата и нещото се появява на екрана, после натиска "изпрати".
Това е за Аарон изобретение. За мен изобретението е да изиграеш правилните хора и да кажеш неща по определен начин, така че да бъдат чути, после някой си го представя, след което ти взимаш представата и я добавяш към всичко останало.
Така че изобретението е съвсем различно нещо за мен, в сравнение с Аарон, а бих казал че е съвсем различно нещо за Марк Зукърбърг и останалите във филма. Всеки има своя шанс - всичко може да се завърти в много посоки и за това е филма.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!