Тази година се радваме на засилено участие на български филми на международния кинофестивал в Кан (Festival-Cannes.com). И наградите не закъсняха.
В сряда филмовият проект "Лъжесвидетел" със сценарист и режисьор Иглика Трифонова и продуцент Росица Вълканова спечели наградата "Кшищов Кешловски" на независимата филмова фондация ScripTeast (ScriptEast.pl) за най-добър сценарий от Централна и Източна Европа.
Наградата бе връчена на специална церемония по време на кинофестивала, където се състоя заключителната сесия на ScripTeast. Авторката получи специална статуетка и 10 хил. евро.
Вчера филмът "Писмото" (The Letter) на българската режисьорка Доротея Друмева спечели
първа награда за късометражно кино
на филмовия фестивал в Кан.
"Писмото" е 30-минутна лента, в която се разказва за млада жена, която научава, че очаква дете (Вж. трейлър).
Категорията за късометражно кино към филмовия фестивал в Кан е създадена през 1998 г. с идеята да открива нови имена в киноизкуството.
Премиерата на "Островът" - новият филм на българския режисьор Камен Калев пък се състоя на 16 май като част от програмата на
Петнадесетдневката на режисьорите в Кан.
Това бе второто участие на Калев в Петнадесетдневката и четвъртото в рамките на фестивала – след късометражните проекти "Върнете заека" (през 2005 г.) и "Лошият заек" (2007 г.) и "Източни пиеси" (2009 г.)
В "Островът" Софи (Летисия Каста) и Данийл (Туре Линдхардт) пристигат в България за лятната си отпуска и това пътуване ще остане незабравимо за цял живот.
След премиерата мненията на публиката и критиката варираха от възхищение до тотален шок. Някой сравниха Калев с Дейвид Линч. Очакваме премиерата на "Островът" по българските кина през октомври (Вж. трейлър).
В началото на седмицата в театър "Мирамар" в Кан се състоя премиерата на филма "Аве". Той е първият игрален филм на Константин Божанов и беше
включен в Седмицата на критиката.
Божанов е с художествено образование от София, завършва Кралския колеж по изкуствата в Лондон и документалистика в Ню Йорк. Днес той живее в Голямата ябълка и има.... скулптурно ателие.
"Аве" е младежки филм, който разказва за изолацията на тийнейджърите, за сблъсъка им със смъртта, загубата и лъжата – преди животът да е притъпил емоциите им. Във филма има два основни автобиографични за Божанов момента - на 19 години почива негов приятел и той тръгва на стоп за погребението. А прототипът на Аве е момиче, което той среща на 17 години.
Още един българин от Америка представи филма си на фестивала в Кан. Късометражната лента The Here Between на режисьора Илиян Илиев беше показана в
рамките на програмата Short Film Corner.
Заснет изцяло с лични средства, филмът е адаптация на небезизвестния разказ на Амброуз Биърс An Occurrence at Owl Creek Bridge (Случка на моста Оул Крийк), който разказва за мъж, обвинен в опит да разруши мост в Юга по време на Гражданската война в САЩ, и обесен за това.
Илиев обаче сменя главния герой с черна жена и времето на действието с периода от 30-те години на миналия век. Така 28-минутният филм е болезнено драматичен разказ за линчуването на невинна жертва пред очите на местните, за които събитието изглежда като особено вид развлечение (Вж. трейлър).
Филмът е за нетолерантността, скудоумието и расизма на дълбоката провинция, често граничещи с липса на всякаква хуманност.
На въпроса защо го вълнува темата за расизма Илиев, който е роден в Кърджали, обяснява, че според него "расизмът е бацил, който си живее в хората и може да се прояви във всеки един даден момент. Той е като исторически факт, който не може да се преодолее, докато толерантността към различното трябва дълго да се култивира със знание и търпение".
Запитан има ли "българска" тема, която би искал да разработи, той без да се замисля отговаря, че го вълнува религиозната нетърпимост у нас. "Като дете съм бил свидетел на тази непоносимост в Кърджали, дори съм бил част от нея – казва Илиев. – Но тя все още съществува и идва от двете страни."
Илиев живее в САЩ от 15 години, завършва режисура и филмово изкуство в Университета на Колорадо в Боулдър, а това е неговият десети късометражен филм.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!