Историята на едно разследване - от Бухенвалд до Ню Орлиънс, на американския журналист Марк Джейкъбсън, който търси отговор на зловещия въпрос дали лампионът му наистина е направен от човешка кожа.
На пръв поглед е като всеки друг стар абажур – красив, от овехтял и пожълтял плат.
Всичко започва на благотворителна разпродажба на вещи след урагана Катрина в Ню Орлиънс. Приятел на Марк Джейкъбсън* я купува за 35 долара. Не след дълго абажурът попада в ръцете на Марк, а придружаващото обяснение е: "Има съмнения, че е бил изработен от човешка кожа. Ти си журналист. Ти проучи каква е историята".
Направени са няколко ДНК анализа и множество научни тестове, за да се пътвърди зловещата истина - абажурът е направен от човешка кожа, кожата на човек на възраст между 60 и 80 години.
Кой е изработил зловещата вещ, кой е бил човекът от чиято кожа е направен?
Доклад за изработен от човешка кожа абажур е публикуван на 16 април 1945 г. от Ан Стрингър, кореспондент на Юнайтед прес интернешънъл (United Press International). Текста е писан след освобождаването на концентрационния лагер "Бухенвалд". Ан Стрингър пише: "Два метра в диаметър, 18 инчов състоящ се от пет панела изработени от кожата на гърдите на един човек… Можех да видя ясно порите и линиите по кожата на човека".
За да е сигурен в своето журналистическо проучване Марк Джейкъбсън се среща с известни съдебни и медицински експерти, с изследователи на Холокоста, разговаря с еврейски пастор в синагогата "Гремърси Парк" в Манхатън.
По време на тези срещи разбира, че човекът, който пръв е открил зловещия предмет е известен крадец на гробове.
В Ел Пасо, Тексас, се запознава с един от малкото живи участници в освобождаването на концлагера "Бухенвалд". Така историята го насочва към съпругата на командира на "Бухенвалд" – Илзе Кох, която наричали "Кучката на Бухенвалд". Тя става скандално известна със склонността си да избира затворници и да използва кожата им, за да изработва различни предмети за подарък на съпруга си.
"Лампата тежи около половин килограм, но колкото по-дълго я държите в ръцете си толкова по-тежка става", споделя Марк Джейкъбсън.
Да притежаваш подобна вещ е огромно изпитание за психиката на човек,
затова идва и въпросът пред който се изправя Джейкъбсън - какво да прави с абажура?
От "Музея на Холокоста" не го искат, а не може и да го остави в дома си. Редно ли е да го погребе с всички необходими почести… Решението е изключително тежко. Веднъж влязъл в живота ви, много е трудно да забравите абажура от човешка кожа. Остава като смразяващо напомняне за последиците от Втората световна война и убийствата на милиони хора. Едно постоянно и незаличимо напомняне за това докъде може да стигне човешката жестокост.
* Марк Джейкъбсън е редактор в списание "Ню Йорк". Сътрудник на "Дъ Вилидж Войс", "Нешънъл Джиографик", "Нешънъл Хистъри Мегъзин", "Менс джърнал", "Ескуайър" и др. Статията му в списание "Ню Йорк" The Return of the Super-Fly – биографичен очерк за наркобоса Франк Лукас, е в основата на филма на Ридли Скот от 2007 г. "Американски гангстер".
Книгата можете да купите от електронния магазин на издателство "Вакон"
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!