Имате ли любим електронен магазин? За много хора в България все още отговорът е "не", но започнете да се оглеждате, защото тенденцията е мрежата да се превърне в мястото за пазар, а моловете - в социални пространства, където тийнейджъри си пият кафето.
Електронната търговия е на прага да изживее своя апогей.
Само за 2009 г. ръстът на интернет търговците у нас, които предлагат плащане с ипей или кредитни и дебитни карти, се е увеличил с 48%. Общият брой на регистрираните българи, които използват електронната система за разплащане, е ръст с 80% спрямо предходната година.
Швеция - една от държавите, които са светлинни години пред нас, наскоро обяви, че ще мине изцяло на електронно разплащане.
Резкият скок на електронната търговия у нас е безспорен факт, но въпреки това доверието в електронните магазини все още не е укрепнало. Според проучванията с много по-високо доверие се ползват онези онлайн места за покупки, които разполагат и с физически магазин. Така клиентите са сигурни, че ако не са доволни, все пак съществува място, където да отидат и да си търсят правата.
Най-често през мрежата все още се купуват самолетни билети, резервират се хотели, извършват се милиони транзакции чрез електронно банкиране. Потребителят обаче е предубеден по отношение на облеклото, въпреки всички гаранции за размяна или връщане на продукта, в случай на нужда. Мнението на специалистите е, че реално у нас онлайн продажбата на дрехи ще бъде адекватна на световната след поне три години.
На какво се дължи това? На първо място на липсата на класни магазини - за представянето на облекла, обувки и аксесоари са необходими не само големи, качествени снимки с възможност за увеличение. Вече се предлага 3Д, анимация.
Често липсва достатъчно информация или пък тя е прекалено дълга и рекламна.
Друг недостатък, който потребителите откриват в интернет магазините, е липсата на ясни цени. Трябва да се посочва крайната цена, която се формулира от няколко компонента: цена на стоката, ДДС и цена на доставката, като доставката от своя страна се калкулирана според теглото на поръчката, срока и района, в който трябва да бъде доставена.
За да бъде поръчана една стока, първо тя трябва да бъде намерена. Някои сайтове имат проблем с навигацията - в много случаи продуктите в електронния магазин се подреждат според виждането на хората, които го изграждат. В резултат информацията е объркваща и неясна за посетителите на магазина.
Едно от големите предимства на интернет магазините са по-ниските цени - обикновено стоките се предлагат онлайн с 10% до 30% отстъпка.
Но въпросът има и друга страна - българските сайтове за ел. търговия са неуспешни заради високите си комисионни, които са двойния размер на наема на физически магазин. Докато това е факт, не можем да очакваме сериозни брандове да станат част от портфолиото на портали за ел.търговия. Логично, отсъствието на добри марки има за резултат слаба заинтересованост на потребителя.
И най-важното -
за да бъде стимулирано пазаруването
чрез интернет, електронните магазини
трябва да предлагат нещо повече от стоки
- удобство, улеснение и забавление.
Емил Арабаджиев заедно с брат си Младен Арабаджиев е собственик и създател на компанията Денил. Създава характера и философията на марката. Един от първите хора във фешън индустрията, който започна дискусия по темите на модата и създаде собствена медия – онлайн списание за мода на e.Denyl.com.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!