Към библейското "по делата им ще ги познаете" днес може да се добави също и "по дрехите". Стилът наистина разказва много за личността, а колективният стил на нацията разкрива много за културата, манталитета и мирогледа на една цяла държава. Как изглеждат различните народи през призмата на модата и как изглежда модата, пречупена през модния репертоар на различните нации?
Да започнем с Италия като символ на дизайна. Може би ще се разочаровате, но това е мястото, където ще видите най-много copy-paste и много малко въображение. Романтичният образ на италианеца като ярък темперамент в обноските и в облеклото е наистина само гола романтика или може да е истина само за 20-годишните български девойки. Все пак мъжете заслужават червена точка за това, че обикновено пазаруват сами.
Испания - територията на Zara и El corte ingles. Всичко там е под знака на тази марки, което значи ширпотреба с далечен отзвук от дизайн. Жените заслужават похвала за неизчерпаемото си желание да се поддържат в добра форма до дълбока старост.
Германия - държавата на големите размери и безформените облекла. Никакво отношение към дизайна, пълна отсъствие на екстравагантности, с други думи - техниката им се отдава, но не е така с облеклото. Обикновено жените пазаруват гардероба на мъжете.
Англия - някогашната сила номер едно във модната индустрията сега остава на своя пиедестал с ексклузивни марки, аристократичност, стил, индивидуалност. Британската мода олицетворява елита в бранша, въпреки че от нея се ползва по-малката половина от британското общество.
Франция - неостаряващ колос, който пази авторитета си във модната индустирята. Ненадминати в майсторството, елегантността и перфекционизма. Силен дизайн и отлично качество. Култура на обличане, която показва лукса в добра светлина.
А сега на другия полюс - Русия - страната на полюсите. Това е мястото, където ще видите два основни типа - в анцузи с надпис "РУСИЯ" или в "Прада" и "Гучи". Водещ е принципът да носиш наведнъж всичко, което имаш - бижута, часовници, грим, парфюми.
В другата империя - САЩ, е на власт молът. Непоправими шопинг маниаци, люлката на консуматорството. Купува се всичко, излязло на пазара, по всяко време, на всяка цена. До такава степен, че в момента е актуално да си наемеш клетка в мола, където да складираш купищата напълно ненужни стоки, които си купил. Пълен хаос от стилове.
И още по-далеч - Япония, за която не знаем много и едва ли ще научим повече, просто защото сме решили, че не ни е толкова важно. Страната на униформите всъщност е особено креативна в дизайна. Интересни, странни идеи и в архитектурата, и в интериора, и в модата.
За нас. Може би заради липсата на самочувствие, винаги се влияем отвън. Толкова сме разнолики и противоречиви, че трудно може да се направи колективен портрет. България е в момент на съзряване и търсене. Добрата новина е, че у нас вече има разнообразие на предлагането и дори утвърдени български марки, които наистина градят лайфстайл - предпоставка за създаване на култура на потребление и развитие на собствен стил. В очите на света ние изглеждаме с нови, току-що купени дрехи. Истината е, че никой не може да познае откъде.
Емил Арабаджиев вече 20 години е в българската модна индустрия. Заедно с брат си Младен Арабаджиев създава една от емблематичните марки на нашия пазар - Денил. Надарен с умението да вижда зад фактите и да предвижда развитието на пазара, той е незаменим ментор на цяло поколение дизайнери, търговци, рекламни и маркетинг специалисти.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!