Очакването да си купиш костюм за 500 лв., който изглежда като за 2000 е нереалистично. Но е напълно възможно да си купиш костюм за 2000, който изглежда като за 500, казва Емил Арабаджиев - един от създателите на емблематичната българска марка за мода "Денил".
Ето какво споделя и съветва той в сайта e.denyl.com:
За да няма разочарования, сериозните брандове твърдо и категорично се позиционират на пазара. Така клиентът добре знае, какво получава за парите си и няма лоши изненади. Евтините марки продават евтино, скъпите - скъпо. И като цена и като качество.
Но
какво става, когато на пазара настъпи хаос,
породен от лош маркетинг, мениджърски решения за ударно набиране на средства ( които нанасят непоправима щета на имиджа на фирмата в перспектива), паника от кризата, криворазбрани печалби от ненавременни намаления?
Пълно объркване. Брандове, които по света минават за евтини, предлагат у нас продукти, които съвсем не са в ниския ценови клас.
Луксозни марки правят намаления, при които ризите слизат под 30 лв.
А фирми, които доскоро са били в среден клас, изведнъж решават да се позиционират в най-луксозния сектор и хвърлят в ужас старите си клиенти.
Но пазарът не търпи дисбаланс и бързо се саморегулира. В момента има свръхпредлагане на евтини продукти, там е най-голямата конкуренция и най-голямата спекула. Но вече се усети пренасищане и фирмите отново започнаха да търсят форми на ексклузивност.
За да не попаднете в капана на побъркалия се пазар,
следете цените и сравнявайте.
Наблюдавайте поведението на брандовете и търсете онези, които поддържат постоянна ценова политика и качество. За ориентир можете да вземете ризата - най-ниският ценови клас се върти около 30 лв., средният - около 100, високият - между 300 и 500, при костюмите съответно цените вървят между 150 - 175 лв. за най-ниския клас, около 600 за средния и над 1100 за високия.
Ако бранд, позициониран в ниската ценова категория, предложи риза за 100 лв, замислете се коректно ли е това и дали ще купите.
А ако цените на фирма, която минава за висок клас, паднат под минимума, замислете се дали наистина високите цифри са имали покритие преди това. Цените са реални и показват реално качество на материали, технологии, идея, дизайн, имидж, сервиз и не на последно място - тираж на артикула.
И няколко мита, свързани с ценовото позициониране на марките:
Не трябва да се смята, че всичко, създадено в България, по презумпция е по-евтино. Напротив, нашето производство е европейско, оценява се като такова и съответно носи качествата на европейската стока.
Не е вярно, че скъпите брандове се купуват само от богатите. Психолозите твърдят, че техни клиенти са по-скоро хора, които имат желание да еволюират.
Не е вярно също, че женският гардероб е по-скъп от мъжкия, вярно е само, че е по-пренаселен.
Дамските дрехи по правило са по-евтини, защото в мъжките има повече технологии. Освен това потреблението на женски дрехи е по-голямо, което качва тиража им и съответно сваля цените.
Изводът - колкото повече купувате, толкова повече цените ще падат.
Емил Арабаджиев вече 20 години е в българската модна индустрия. Заедно с брат си Младен Арабаджиев създава една от емблематичните марки на нашия пазар - Денил. Надарен с умението да вижда зад фактите и да предвижда развитието на пазара, той е незаменим ментор на цяло поколение дизайнери, търговци, рекламни и маркетинг специалисти.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!