Е вропейската агенция за авиационна безопасност (ЕАСА) отправи препоръка към авиокомпаниите да въведат правило за постоянното присъствие на двама души в пилотската кабина по време на полет, предаде АП.
Това става, след катастрофата във Френските Алпи на самолет на германския превозвач "Джърмануингс" (Germanwings), причинена вероятно от втория пилот на самолета, който е бил сам в кабината и е блокирал достъпа до нея.
Изпълнителният директор на ЕАСА Патрик Ки отбеляза, че "докато все още скърбим за жертвите, всички наши усилия са съсредоточени върху подобряване на безопасността и сигурността на пътниците и екипажите".
Преди да бъде отправена официалната препоръка от европейската агенция, "Луфтханза груп" (Lufthansa Group), която освен "Джърмануингс" включва "Остриън еърлайнс" (Austrian Airlines) и "Суис интернешънъл еърлайнс" (Swiss International Air Lines), обяви, че "максимално бързо" ще въведе правилото за двама души в пилотската кабина на самолета.
Първоначално "Луфтханза" обяви, че няма да променя процедурите си, но след консултации с Германската авиационна асоциация, министерството на транспорта и Германската агенция за безопасност на въздухоплаването е било решено да се пристъпи към мярката.
Същата мярка обявиха, че ще предприемат германският авиопревозвач "Германия" (Germania), базираната в Унгария нискотарифна "Уизеър" (Wizz Air) и белгийският туроператор "Томас Кук" (Thomas Cook).
В четвъртък британската "Ийзиджет" (EasyJet), норвежката "Норуиджиън еършатъл" (Norwegian Air Shuttle) и канадската "Еър Канада" (Air Canada) казаха, че и те ще направят това.
Канадското федерално правителство реши да задължи всички канадски авиокомпании да оставят задължително по двама души едновременно в пилотската кабина през целия полет. Разпоредбата влиза в сила незабавно, обяви канадската министърка на транспорта Лиза Райт.
След терористичните атаки от 11 септември 2001 г. авиокомпаниите в САЩ промениха процедурите за присъствие в пилотската кабина на самолета по време на полет, но американските правила не съвпадат със стандартите в Европа и Канада, припомня АП.
До момента европейският регламент не налагаше в пилотската кабина на самолетите непрекъснато да има двама души. Авиокомпаниите са задължени да поставят видеокамери пред вратите на пилотските кабини, чиято картина е видима от всяко от двете пилотски места. Европейските пилоти имат правото да напускат работното си място в случай на техническа необходимост или когато трябва да отидат до тоалетната.
Вратите на пилотската кабина са бронирани и могат да бъдат отворени само с разрешение отвътре. Това изискване е въведено след 11 септември 2001 г., за да се избегне незаконно злоумишлено проникване в пилотската кабина. Експертите уточниха, че досега усилията са насочени към предотвратяването на незаконно проникване отвън. Предвид катастрофата от тази седмица във Франция, предстои да се помисли какви нови мерки да бъдат предприети и кога.
Според действащите правила стюардите също могат да влизат в пилотската кабина при необходимост, но само с разрешение от пилотите.
В държавите извън ЕС, където видеонаблюдението пред вратата на пилотската кабина не е задължително, съществува изискването за постоянно присъствие на двама членове на екипажа в пилотската кабина. Всеки член на екипажа е длъжен да състави доклад след полет, в който са възникнали или са били избегнати проблеми, свързани с поведението на негов колега. Според европейските правила пилоти в гражданското въздухоплаване могат да бъдат само онези, които нямат и не са имали медицински проблеми, включително психологически.
Изпълнението на тези изисквания е отговорност на авиокомпаниите. Дейността на авиокомпаниите се следи от националните власти, които докладват на службите на ЕС.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!