С туденото време е предпоставка за неприятни изненади рано сутрин. Дизеловият двигател може да не запали, а причините за това са различни, като много често горивото, наред с изправността и техническото състояние на автомобила, са сред основните проблеми.
Факт е, че автомобилният парк у нас е сред най-старите в Европа. Факт е, че у нас се предпочитат дизеловите автомобили, тъй като са по-икономични. Но и тази икономичност си има цена, тъй като по-старите дизелови двигатели страдат от хронични проблеми в студено време.
Причините за трудно палене през зимата са много, но аз възнамерявам да обърна внимание основно на горивото. А дизеловото гориво има свойството да замръзва. Причината за това е, че парафинът, съдържащ се в дизела, кристализира, от което горивото става мътно и се сгъстява при понижаване на температурата. Именно кристалите на парафина запушват горивния филтър, който много често се намира между резервоара и двигателя. Следователно, ако филтърът бъде задръстен, двигателят не може да получава достатъчно количество гориво. В резултат на това може да възникне проблем със стартирането на автомобила.
В горивния филтър може да се събере вода от горивната система, когато автомобилът е в движение. При минусови температури тя се превръща в ледени кристали, а те ограничават потока на гориво към двигателя. И както в случая с наличието на примеси във филтъра, това може да доведе до по-ранното му блокиране.
Доц. Маджарски от Техническия Университет, преподавател в катедра "Двигатели, автомобилна техника и транспорт" обобщава предизвикателствата пред дизеловите автомобили през зимата. „Трудно запалване, висока стойност на димност, прекъсвания в работата на двигателя. Самозапалването на горивото в дизеловия двигател изисква висока степен на сгъстяване в цилиндрите, за стартиране се изисква голям стартерен ток от акумулаторната батерия, добро разпрашаване на впръскваното гориво. Това се осигурява от техническото състояние на бутала, сегменти, клапани и др., заредена акумулаторна батерия, липса на коксуване по дюзите и гориво с необходимия вискозитет при ниски температури.”
За качеството на горивата потърсихме мнението и на Цветан Томицин, ръководител отдел „Нефтопродукти, газове и химикали“ към SGS България, който се занимава с качествен контрол на горива. Той уверява, че базирайки се на резултатите от лабораторния контрол, както и на данните публикувани в отчетите на ДАМТН, може да се каже, че „качеството на официално продаваните горивата у нас отговаря на нормативните изисквания. Отклонения от нормите има, но те са по-скоро изключения.“
Съветът му към шофьорите: „Зареждайте резервоара си догоре. Когато имате повече гориво в резервоара, остава по-малко място за водните пари от въздуха. Това означава по-малко водни кристали в горивото, които могат да причинят проблеми със стартирането сутрин.”
Специалистите съветват да проверявате чистотата на горивния филтър в автомобилните сервизи и при необходимост да го смените. Естествено трябва да се зарежда дизел, който отговаря на зимните стандарти за качество. От 1 декември до 15 април предлаганото в търговските обекти дизелово гориво трябва да има подобрена стойност на параметър, наречен гранична температура на студена филтрация. Стойността му според държавния стандар трябва да бъде -15°C, а Shell, които потърсихме за коментар по този материал, полагат допълнителни усилия да осигурят горива, които значително надвишават законовите изисквания. Заедно с SGS, Shell проверява и гарантира качеството на горивото на всички обекти, като прави анализ на 7 параметъра на дизеловото и бензиновото гориво.
Паркирането в гараж е за предпочитане (естествено), защото това ще запази температурата на горивото по-висока, но в София това е трудно постижимо за мнозина.
Цветът на дизеловото гориво също е важен показател за качество. Най-добре очистена е най-светлата нафта. Най-тъмният цвят на горивото предполага най-малка обработка на първичния продукт.
В заключение, ако искате да сте спокойни с дизеловия си автомобил през зимата, зареждайте горива от проверени бензиностанции, които не само отговарят на законовите стандарти, но и ги надвишават, и карайте спокойно.