В асил Петров е част от екипа на „Каменица“ АД от 2008 г. Започва работа в пивоварната в Пловдив, а по-късно и в Хасково. Заема редица позиции - от процесен инженер, през Мениджър „Пивопроизводство“ и Мениджър „Опаковане“. През 2020 г. става Мениджър „Управление на пивоварната“. От началото на октомври 2021 г. Васил Петров е Директор „Верига на доставки“.
Г-н Петров, какви са тенденциите на бирения пазар у нас (има ли съществена разлика с европейския пазар)?
„Каменица“ АД е един от най-големите иноватори в бирения бизнес в България. Ще дам пример с това, че първата тъмна бира у нас е произведена от нашата компания през 1892 г. Днес продължаваме традицията да създаваме и да налагаме тенденции. Като отговорни производители прилагаме най-добрите производствени практики. Така намираме баланс между икономическото и социалното развитие спрямо бизнес нуждите ни и залагаме на качество, надеждност, иновации и стойност на продукта. И за да продължа с примерите, ще спомена, че през 2004 г. пуснахме първата безалкохолна бира, първият бирен микс Kamenitza Fresh Лимон пък излезе на пазара през 2011 г. През 2022 г. пуснахме на пазара два нови безалкохолни продукта: Каменица 0.0% и Fresh – безалкохолен бирен микс с два плодови вкуса, като през тази година продължихме да надграждаме и в безалкохолното ни портфолио има още две нови предложения – Staropramen 0.0% и Stella Artois 0.0%. В допълнение имаме и безалкохолното предложение на една от най-обичаните немски бири в света - Beck’s, която през 2023 г. отбеляза 150-годишнина от създаването си. Всички тези примери показват не разлика в тенденциите, а по-скоро, че сме в крак със Западна Европа, където за поредна година отчитат ръст в консумацията на безалкохолните бири. Наше проучване, проведено във връзка с кампанията ни „Алкохолът е лош шофьор“, показа, че трендът важи и за България. 0.0% алкохол е нещо, което ще бъде определящ фактор и занапред, тъй като е налице съществена промяна при възприятията на консуматорите. Младите хора определено искат да живеят здравословно. Те се асоциират по друг начин от моето и даже поколенията след мен. Така че 0.0% алкохол и здравословният начин на живот е бъдещото за голяма част от напитките, което в никакъв случай не означава, че класическите бири ще изчезнат.
Като говорим за тенденции, трябва да отбележим и нарастващия интерес към крафт бирите. Преди няколко години те бяха достигнали около 24% в стойност и 13% в обем в САЩ. България не се движи толкова бързо, но у нас има много голям асортимент, като значителна част е на местни производители. Занаятчийската бира, която предлагаме ние, е под бранда FRIK&S, като името на марката е вдъхновено от основателите на Каменица – Фрик и Сулцер. През октомври отвори врати и ресторант „Пивоварница FRIK&S” като част от комплекса Пивоварница Каменица. Там партньорите ни предоставят цялостно крафт преживяване - крафт бира, крафт храна и крафт музика.
Какви суровини ползвате за правенето на бира? Как избирате производителите, с които да работите?
Хубавата бира изисква качествени естествени съставки и най-вече чиста вода. В „Каменица“ обръщаме голямо внимание на качеството на водата, тъй като, като една от основните съставки, тя определя вкуса на бирата. Използваме вода от пет собствени кладенеца на територията на завода в Хасково, като после я третираме така, че тя да отговаря на нужните стандарти. Една от важните инвестиции, които направихме още през 2015 г., беше изграждането на първия в бирената индустрия в България анаеробен реактор към пречиствателната ни станция. Той е първото стъпало за пречистване на отпадните води от завода. Нещо, с което се гордеем, е, че станцията пречиства също и отпадните води на цялата индустриална зона около пивоварната, в която влизат и други производствени предприятия. Подхождаме изключително отговорно към опазването на околната среда и смятаме, че това е правилният начин на действие от страна на големия бизнес.
Една от целите, които сме си поставили, е количеството вода, вложено в целия производствен цикъл и отнесено към 1 литър бира, да спадне до минимум. Вече отчитаме трайна тенденция на понижение - консумацията на вода беше намалена с над 20%, като за 2021 г. спрямо 2016 г. съотношението на вложена вода към произведена бира е спаднало съответно от 4,1 на 3,4 hl вода за 1 hl бира (1 hl = 100 литра), което е много отчетлив прогрес и повод за гордост.
Колкото до производителите на останалите суровини, пакетиращи материали и енергии, с които работим, трябва да отбележа, че от „Каменица“ изключително ценим работата си с местни доставчици. Изграждаме и поддържаме дългосрочни взаимоотношения с тях, като благодарение на устойчивата верига на доставки намаляваме въглеродния си отпечатък. Ще дам няколко примера - 95% от малца, използван в пивата на „Каменица“ АД, е произведен в България от специално селектирани сортове пивоварен ечемик, развити и отгледани от български селскостопански производители. Също така 95% от фирмите, които транспортират готовата продукция, са български, а над 80% от пакетиращите материали за продуктите се произвеждат у нас.
Важно е да отбележим също, че всички доставки на суровини и материали задължително се придружават с необходимите спецификации за качество, както и с документи за безопасност на храните, където е необходимо. Освен това суровини и материали, които са от критично значение, както и техните производители, преминават ежегодна оценка. За нас качеството и безопасността на продуктите за потребителя са от първостепенно значение.
Пивоварната в Хасково е първата в Европа от групата на Molson Coors със собствен соларен парк. Как се отразява този успех като цяло на компанията и в частност на работещите в пивоварната и отчитате ли вече реални икономически и екологични ползи с работата на соларния парк?
Соларният парк е първият в подобен мащаб в Европа от групата на Molson Coors и изграждането му ни нарежда сред водещите в организацията. Много сме щастливи, че усилията ни се оценяват. За това говори и отличието „пивоварна №1 в света“ в групата на Molson Coors Beverage Company за 2022 г. Класацията включва над 20 големи фабрики, разположени на два континента, и оценява представянето на всяка пивоварна спрямо определени измерители и заложени цели на годишна база - качество, безопасност и околна среда, ефективност и оптимизация на процесите, намаляваща тенденция за потребление на ресурси, надеждност на процесите и цялостна производителност. Признанието означава, че сме демонстрирали най-добри резултати спрямо тези показатели. Това е заслуга на всички колеги, които са истински професионалисти и им благодаря за всичко, което правят всеки ден, защото без дисциплина и постоянство такива резултати няма как да се постигнат.
Изграждането на соларния парк на територията на пивоварната ни в Хасково е продължение на ангажимента ни към грижата за планетата и околната среда – вторият стълб в нашата стратегия за устойчивост. Целта е да гарантираме независимостта на своите ресурси и да обезпечим техния добив от възобновяеми източници. Колкото до резултатите, паркът вече произвежда до 30% от необходимата за функционирането на пивоварната електроенергия, но това е едва на първия етап от проекта. Към момента има инсталирани 4342 броя фотоволтаични панели, които произвеждат 2 MWh електроенергия. Интересно е да се отбележи, че всички соларни панели са инсталирани на покривите на сградите ни и не заемат допълнителна земна площ. Изборът за позиционирането бе на база детайлно проучване. Плановете ни са да продължим с разширяването на парка в следващите години.
Останалата част от необходимата ни електроенергия купуваме от нашите доставчици и тя е на 100% зелена. Благодарение на енергията от възобновяеми източници успяхме да спестим над 500 тона въглеродни емисии, което се равнява на над 700 посадени дръвчета. Това със сигурност ни мотивира да продължаваме да работим в същата посока.
Иновациите и новите технологии са част от всяка просперираща компания и вие не правите изключение. През какви обучения минават служителите и трудно ли намирате квалифицирана работна ръка?
Динамичната геополитическа карта и събитията покрай Ковид-19 доведоха до доста катаклизми. Средата се промени - динамични цени, забавяния на доставки, алтернативни доставчици. Всички тези фактори станаха по-скоро ежедневие. Намирането на кадри също не е лесен процес, защото пазарът е доста ограничен. Като цяло регионът на Югоизточна и Южна България е с ниско ниво на безработица, като всички компании в региона са затруднени в намирането на кадри във всяко едно ниво. В нашия случай става въпрос най-вече за технически и инженерни позиции, каквито търсим активно за пивоварната ни в Хасково. Затова по тази линия работим с различни университети, предлагаме стипендиантски програми и форми на дуално обучение. Имаме над 480 служители в цялата компания, в пивоварната са над 250 от тях, и инвестициите в тяхното развитието и в развитието на бъдещи таланти е от първостепенно значение за нас.
Какви са очакванията ви за следващата година - по-трудна ли ще е от изминалата и къде ще са насочени вашите усилия?
През следващата година ще продължаваме да работим затова да произвеждаме висококачествени продукти и да изненадваме бирените почитатели с нови и различни предложения. Също така, като екип, ще работим за това да останем сред водещите пивоварни в групата на Molson Coors и ще се опитваме да изпреварваме събития, както направихме с изграждането на соларния парк. Друг основен фокус за нас ще бъде инвестицията в обучението и развитието на нашите хора, защото те са най-ценният ресурс на компанията ни.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!