Т ерминът копирайтинг (copywriting) не съществува от вчера, но за значението му се правят редица грешни предположения. Копирайтингът няма допирни точки с авторското право (copyright), а практиката копи-пейст (copy-paste) няма приложение в тази професия със строги изисквания за автентичност на съдържанието, което се доказва чрез специализирани софтуери.
Копирайтингът е процес по създаване на уникално текстово съдържание, обикновено с рекламна цел.
Използването на копирайтинг услуги подобрява общуването с клиентите, подпомага за изграждането на позитивен бранд имидж и като резултат води до увеличаване на продажбите.
Всяка компания комуникира с клиентите си посредством уебсайт, имейл, социални мрежи, печатни реклами, радио, телевизия и др. Всички изброени дейности са част от сферата на компетентност на копирайтъра.
Предприемачите, осъзнаващи тежестта на текстовото съдържание, могат да подобрят значително успеха и влиянието на бизнеса си.
С какво се занимава един копирайтър?
Добрият копирайтър е майстор в употребата на правилните думи и вплитането им във въздействащи изречения. От него се изисква да познава в детайли бизнеса, за който работи, отлично да разбира и да вниква в потребностите на целевия пазар.
Специалистът по копирайтинг се явява говорител на бранда, който трябва да го представи по най-добрия начин на потенциалните клиенти. Дейността е пряко обвързана със сферите на маркетинг, реклама и продажби, които взаимно си помагат и се допълват.
Копирайтър не е просто текстописец, а човек, който не спира да чете, учи и да се развива. Той има широки познания по различни въпроси. Притежава качеството да впечатли читателя само с едно изречение, а в същото време може да представи скучна и обемна информация по вълнуващ начин.
Един копирайтър може да специализира в определен тип съдържание или да извършва по-широк набор от дейности, но във всеки случай трябва да познава спецификата на целевия пазар, канала за комуникация и да е наясно с препоръките за SEO. Ето част от услугите, които професионалните копирайтинг агенции предлагат:
- Статии за блог/сайт
- SEO копирайтинг
- Цялостно съдържание за сайт
- Категорийни описания
- Описания на продукти
- Лендинг страници
- PR статии
- Поддръжка на социални мрежи
- Имейл маркетинг
- Печатна реклама
Какво печелите от инвестицията в копирайтинг?
1. Задържате вниманието на потребителя
Дизайнът привлича вниманието, но текстът го задържа. Много фирми осъзнават нуждата от впечатляващи визуални елементи, но пренебрегват необходимостта от придружаващо го релевантно текстово съдържание.
Може да имате запомнящо се лого и да използвате най-красивата цветова палитра, но ако в уебсайта ви липсва ценна информация, а лендинг страницата ви не предизвиква читателя към действие, тогава трафикът, който генерирате, няма да води до успешни продажби.
Текстовото съдържание е това, което убеждава хората да предоставят данните си, да се абонират за имейл бюлетина ви, да купят продукта ви и да ви последват в социалните мрежи.
2. Изграждате лоялност към марката
Копирайтърът допринася за придобиването на повече клиенти. Чрез подходящи маркетингови техники и грабващо съдържание тези клиенти се трансформират в лоялни. Лоялните клиенти са привързани към бранда, разпознават го сред конкурентните и са по-склонни да го препоръчат на приятели и познати.
Рекламите водят до повторна покупка, но не са оптималният начин за изграждане на лоялност към марката. Понякога дори качеството на продуктите или услугите също не е определящ фактор за привързаност.
Днес повечето хора търсят качество с добавена стойност – персонално отношение, подаръци, отстъпки, безплатни ексклузивни ресурси и др. Поддръжката на собствен блог и имейл маркетингът са ценен ресурс, когато са представени по релевантен за потребителя начин, предизвикват интерес и са информативни. 70% от хората предпочитат да разберат повече за дадена компания от статия, отколкото от реклама (според Demand Metric).
3. Спестявате време
Времето е невъзобновяем ресурс и не бива да го пилеем напразно.
В бизнеса изпълнението на всевъзможни задачи от един човек е загуба на време, съответно на пари. Големите фирми неслучайно разполагат с различни отдели, занимаващи се с определени дейности, които служителите харесват, вършат бързо и без грешки.
За по-малките компании наемането на множество хора не е съвсем приложима практика. Т.нар. аутсорсване на услуги (като копирайтинг) към външни фирми е това, което позволява на бизнесите да работят ефективно и да не пилеят времето си.
Тези три причини загатват за силата на текстовото съдържание, но със сигурност темата не се изчерпва с тях. Инвестицията в копирайтинг може да трансформира напълно и по неочаквани начини бизнеси от всеки тип и размер.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!