В началото на ноември Фондация за активно развитие на уеб раздаде за 4-ти път своите годишни награди за постижения при сайтове и мобилни приложения в конкурса Сайт на годината. Разговаряме с Жюстин Томс, основен организатор на Конкурса.
Какво бе новото тази година в Конкурса Сайт на годината?
За първа година имахме няколко нови елемента:
• Имахме Младежко жури, 15 души, студенти, разпределени в сегментите дизайн, програмиране и маркетинг, които подпомогнаха основното жури, съставено от 49 експерта в предварителната оценка на проектите;
• По преценка на журито разделихме категория „Фирмен сайт“ на две – за по-големи корпорации и за стартъп и малки фирми. Това се прие доста добре и мотивира и по-малки компании да участват;
• Тази година за първи път оценката за правни съответствия бе част от общата оценка на журито, която се формира на база 30% за дизайн, 30% за програмиране, 30% за маркетинг и 10% за правни съотвествия;
• За първи път дадохме специална награда за жени в уеб, съвместно с Women in Tech България – участваха близо 30 проекта на студиа, ръководени от жени.
Как премина оценяването – с толкова мащабно жури?
Оценяването е изцяло онлайн, като журито само определя правилата – журито работи по начина на оценяване, категориите и критериите от февруари до юни. Самото оценяване се извършва в онлайн система, в която всеки от журито декларира обвързаност, после гласува на два етапа – за излъчване на номинации и за излъчване на победители. Системата не позволява широкото жури да си вляе и подпомага максимално обективността на оценките.
Какво получават победителите в Сайт на годината?
Изкушавам се да кажа, че всички са победители – защото участвайки в Конкурса те стават част от нашата общност, обсъждаме критерии, правим така, че уеб в България да се приема по-сериозно и от бизнеса, и от организациите, помагаме си и растем заедно.
Разбира се – за победителите има награди – статуетка за всички категории 1-во място на журито. И грамоти за всички останали номинирани.
За всички участници важна част е и обратната връзка, която журито добронамерено и градивно оставя за всеки проект. Това е много ценно и подпомага допълнително сайтовете да се подобрят и да са по-актуални и ефективни за своите цели.
Кои от победителите привлякоха вниманието Ви?
Самата аз не участвам в оценяването, за да съм безпристрастна в организацията. Затова и основно се запознах с проектите на официалната церемония по награждаването на победителите. Впечатлиха ме редица проекти – специалната женска награда за създателката на сайта „Купи подарък от майка на дете с увреждане“, сайтът на „Истински мед“, проектът „Последният дар на човека“, мобилното приложение, разработено от студенти „Природен“.
Може ли да се каже, че нивото на сайтовете у нас се покачва с всяка година?
Да, мисля и журито е единодушно с това. От една страна, разбира се, имаме все повече проекти, разработени на готови платформи, като Wordpress например. Но това е нормално. От друга – и като дизайн, и като функционалности, дори като правни съответствия – сайтовете са все по-добри.