С къпи родители, как щяхте да реагирате, ако преди година някой ви беше казал, че само след няколко месеца децата ви ще се обучават онлайн пред компютъра вкъщи? Дистанционното обучение навлезе стремглаво и предизвикателствата, пред които постави децата и родителите им бяха не малко и ние доказахме, че можем да се адапираме към всяка обстановка и сме особено силни, когато става дума за нашата гордост – децата ни. Но хоум офисът, традиционните задължения и училището онлайн, превърнаха всеки родител в същество, което трябва да има минимум 6 ръце, за да държи всичко под контрол, да помага с домашните, да увещава детето да учи, да го насърчава да е съсредоточено, междувременно водейки конферентен разговор и подготвяйки някоя и друга презентация.
За изпитанията на онлайн обучението и концентрацията на децата и как да им бъдем маскимално полезни, говорят специалистите Гергана Евлогиева – учител и директор в детска градина и Мартин Янков – училищен психолог и преподавател по психология.
Каква е разликата между разсеяността и проблема с контрентрацията?
Специалистите споделят, че проблемите с концентрацията са все по-често срещани. Те се характеризират с лесна загуба на интерес, това да не докарват дадена задача до край, да са неспокойни и т.н. Трудно е да се разграничат, ако децата са в ранна детска възраст, но след първи клас, когато обучението става задължително, те излизат наяве, когато детето видимо изостава от връстниците си. Разликата между разсеяността и липсата на концетрация е в нейната продължителност - за разсеяност може да говорим при определени часови интеревали по време на денонощието или продължават до седмица – две. При трайно несправяне със задачите и продължителност над месец вече може да става дума за намалена концентрация.
Не се притеснявайте да потърсите помощ.
Децата крият потенциал, който невинаги родителите им могат да видят или да помогнат да излезе наяве. Тук е ролята на специалиста – да даде сигурност на детето да покаже качествата си и да осъзнае, че може да се справи с нещо, за което не е вярвало досега, че може да постигне. Изключително важно е да поддържате връзка и да се обръщате към учителите на вашето дете. Уважавайте тях и мнението им, заради ценната обратна връзка, която могат да ви дадат и натрупания опит от практиката им.
Влиянието на онлайн обучението върху концентрацията.
Прекомерното застояване на едно място пред електронно устройство води до повишаване на активността на децата. Липсата на стимулация и затварянето в една позната среда, може да ги накара не само да загубят концентрацията си, а да станат неспокойни, дори и агресивни, защото губят рутината, с която са свикнали – ставането сутрин, приготвянето за училище, пътят до там и т.н. Включете децата в различен тип активности и ги научете да спазват график, аналогичен на този, който са имали досега – те трябва да знаят кое след кое следва – това ще им помогне и в по-късен етап да организират сами деня си.
Как да помогнем на детето да бъде по-съсредоточено?
Накарайте детето да се чувства равнопоставена фигура с вас – например – покажете му, че едната стая е вашият офис, така, както другата стая е неговият „офис“ и от 8 до 5 то трябва да изпълнява своите задължения, а накрая да ги „отчита“ – така ще го мотивирате да гони постиженията ви, защото вие сте неговият пример.
Стремете се да предоставяте на детето достатъчно време за почивка, качествен сън и храна – в това число ядки, плодове, зеленчуци и храни, богати на витамини.
Редувайте учебната дейност с физическа - не позволявайте детето да не става по цял ден. Проветрявайте на всеки половин час или излизайте навън за малко – нека има друг тип дейност на определено време освен взирането в компютъра. Важно е пространството, което ще му осигурите, да е лишено от външни стимули, които могат да повлияят негативно върху концентрацията му – играчки, шумове, честото влизане и излизане на други хора, които да смутят обучителния му процес.
Играйте. Вложете креативност в измисляне на различни и забавни игри, които да му помогнат да насочва вниманието си. Например, назовете му нещо, което започва с определена буквичка от азбуката и присъства в стаята, след което го накарайте да открие друг предмет със същата буква или с последната буква от предишния предмет. Запомнете - всяко ежедневно действие може да бъде представено като предизвикателство под формата на игра. А при такъв тип активности започвайте от нещо познато и вече научено от детето, като минавайки през него да стигате до ново знание. Представете си мозъка като мускул – непосредствено след всяка тренировка, той може да се чувства изтощен или напрегнат, но всъщност дълготрайно става все по-силен и издръжлив.
И, тъй като мозъкът на децата ежедневно се сблъсква с все по-високи изисквания по отношение на способността за учене и концентрация, може да заложите на хранителната добавка Есприко - съдържащите се в него Омега-3 и Омега-6 мастни киселини, магнезий и цинк в специфична пропорция са от съществено значение за поддържане на нормалната функция на мозъка, а допълнителният им прием може да повиши концентрацията и вниманието на детето, както и да балансира и уравновеси поведението му.
Омега мастните киселини в Есприко играят важна роля в оптималното предаване на сигналите в мозъка. Магнезият е от първостепенно значение в грижата за равновесието на нервната система, като помага при разпределянето на нервните сигнали и подсилва действието на мозъка и паметта, което е особено важно при сегашната обстановка и онлайн обученията. От своя страна, цинкът има задачата да отговаря за структурата и функцията на мозъка, защото участва в предаването на сигналите между невроните и метаболизма на мастните киселини в тялото, а също така подкрепя имунната система.
Преди употреба на Есприко прочетете информацията на кутията, а винаги може да се консултирате за ползите от омега-3 мастните киселини, цинка и магнезия и със своя лекар или фармацевт.