- Г-н Караиванов, вие работите в ПроКредит Банк от създаването й. По какъв начин се промениха банките през това време?
- ПроКредит Банк е на българския пазар от 2001 г. От тогава до сега се променихме много и ние, и нашите клиенти. От една страна изискванията на клиентите към банките за адекватно финансиране и професионализъм в обслужването се увеличават постоянно, на база на опита, който натрупват. Oт друга страна и ние, банките, натрупахме много опит и научихме много уроци.
През цялото това време ние се адаптирахме към бизнеса, пораснахме заедно с нашите клиенти и съумяхме да отговорим на техните нужди. Същевременно обаче запазихме същите основни принципи, с които стартирахме през 2001 г. – да предлагаме прозрачни и смислени услуги.
Все повече внимание обръщаме на въздействието върху околната среда, стремим се да насърчаваме внедряването на нови по–ефективни машини и технологии. С помощта на един от акционерите в ПроКредит Груп - IPC, които са консултанти в тази област в Германия от 40 години, разработихме собствена методология за оценка на проектите. Изчисляваме ефекта, който би се постигнал с внедряването на мерките за енергийна ефективност. По този начин клиентите ни са сигурни, че инвестицията им е оправдана и знаят за колко време ще се възвърне.
Кризата постави много предизвикателства през бизнеса в България, но отново ни показа, че оцеляват тези, които не си позволяват да седят дълго на едно място. Ние финансираме малки и средни предприятия, които инвестират в развитието си – внедряват нови технологии, искат да излязат на външни пазари, обучават персонала си, така че да бъдат напълно конкурентни в ЕС.
- Споменахте, че ПроКредит Банк е част от немска група. Означава ли това, че банката следва Западния модел на банкиране?
- Групата ПроКредит се ръководи от базирания във Франкфурт на Майн ПроКредит Холдинг. Поради тази причина ние сме единствената банка в България, която като част от групата ПроКредит, подлежи на регулация и от страна на немските държавни органи за финансов надзор – BaFin и Bundesbank. Съгласно германския закон за банките ПроКредит Холдинг отговаря за спазването нa всички изисквания на германските банкови регулации в цялата група. По този начин допълнително се гарантира, че банката работи по надежден и прозрачен начин и в съответствие с най-добрите европейски практики. Още едно доказателство за това е, че през изминалата седмица Fitch Ratings потвърдиха кредитния рейтинг на банката на „ВВВ-„ със стабилна перспектива. За нас това е важна оценка за работата ни.
Различното в Германия е, че времето на клиента е много важно. Там всички технически операции са изнесени в зони за самообслужване. На всеки ъгъл има огромни пространства, където клиентите извършват сами вноски, теглене, правят различни справки, преводи, без да чакат да бъдат обслужени на гише. В Германия дори разплащателните сметки се откриват дистанционно по пощата.
Към това се стремим и ние, за да уважим времето на нашите клиенти. Изградихме 24-часови Зони за самообслужване във всички по-големи градове и ще продължаваме да се развиваме в тази насока. Успяхме да освободим времето на нашите служители в клоновете за истински важните неща като консултирането. Отделяме време и внимание на всеки клиент, за да се запознаем със спецификите на бизнеса му и да предложим адекватни решения. Вярваме, че партньорското отношение се основава на готовността за прям диалог и от двете страни.
- Какви са ползите за един бизнес да се обслужва в ПроКредит Банк?
- На първо място ние се стремим за предоставим финансови решения на нашите клиенти, които се базират на задълбочено познаване на техния бизнес модел. За да го постигнем, инвестираме много в подготовката и обучението на нашите служители на всички нива.
През последните години поставихме акцент върху електронните услуги, които спестяват много време на нашите клиенти, като в 24-часовите ни центрове и чрез електронното ни банкиране клиентите могат да достъпят нашите услуги във всеки един момент, който желаят.
С цел да подпомогнем международния бизнес на нашите клиенти, променихме коренно начина на таксуване на международните разплащания. В момента в банката нямаме такси за входящи преводи, а цените за изходящите ни преводи са фиксирани независимо от сумата на превода. Предлагаме едни от най–атрактивните условия за преводи на пазара.
Има още нещо много важно. Нашите клиенти не са клиенти само на Прокредит Банк България, а на групата ПроКредит като цяло. Присъстваме на банковия пазар в почти всички страни в Източна Европа, както и в Германия. Това означава, че всеки клиент, който има бизнес отношения в тези страни може да разчита на експертното ни съдействие дори и там.
- В момента много бизнеси изчакват и забавят инвестициите си. Какви са вашите очаквания за тази година?
- Смятам, че през тази година условията за реализиране на инвестиции са едни от най – добрите на пазара за последните години. От една страна клиентите имат възможност да си осигурят финансиране на изключително разумна цена, а от друга - имат достъп до различни програми, част от които предвиждат и грантови схеми. Много наши клиенти се насочиха към реализиране на инвестиционните си намерения през тази година, което не само ще подобри конкурентните им предимства, а и ще се отрази на финансовите им резултати съвсем скоро.