В края на миналата седмица стартира изграждането на най-мащабния жп проект, реализиран досега у нас. Железопътната линия от Елин Пелин до Костенец, с дължина 51 километра, е най-сложният участък от направлението София-Пловдив. За да се преодолее планинския терен, през който ще премине скоростната жп линия, почти половината от участъка ще се изгражда под земята. Предвижда се строителството на над 20 километра тунели и 3 километра мостове.
Стартиралите дейности включват изграждането на най-дългия железопътен тунел, строен досега в България и на Балканския полуостров. Очакванията са след 3 години да бъдат завършени и двете тръби на тунела, с обща дължина почти 14 километра, който ще осигури бърза връзка между жп гарите Елин Пелин и Вакарел.
По цялото направление се изграждат съвременни системи за сигнализация и телекомуникации, които гарантират високо ниво на сигурност на пътниците и оперативна съвместимост на жп мрежата с другите европейски държави. Проектната скорост на новото трасе е до 160 км/ч за пътнически влакове и 120 км/ч за товарни. Проектът включва премахване на всички пресичания на едно ниво между жп транспорта, автомобилното движение и пешеходците, което ще намали до миниум инцидентите.
Общата стойност на цялостната модернизация на 51-километровото трасе е 1,024 млрд. лева, които ще бъдат осигурени от две оперативни програми – Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 и Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027.