Н а 4 октомври 2023 г. се проведе осмото поредно издание на e-Commerce Annual Summit - годишното събитие за електронна търговия, което събра около 200 участници и над 20 изявени експерти в сферата от България и чужбина.
Участниците в конференцията дискутираха актуалните тенденции и иновации в онлайн търговията и маркетинга и практически казуси от работата както на лекторите, така и на публиката в залата.
Лекторите очертаха перспективите пред онлайн бизнеса в контекста на икономическата и геополитическата ситуация и засилената конкуренция.
За всичките осем издания на събитието то е посетено от над 1100 души. Изложителите по време на форума са повече от 60, а лекторите - над 120.
Инфлация, пазаруване, растеж
Рени Яврийска, Consumer Panel Services Lead, GFK Bulgaria, откри конференцията, като представи данни за тенденциите при пазаруването на домакинствата. Заради продължителната инфлация домакинствата са променили поведението си, но се наблюдава раздалечаване между България и държавите от Европейския съюз (ЕС) по отношение на позитивизма. Безработицата все още е ниска, което е важен фактор и домакинствата да поддържат темповете на харчене, посочи Яврийска.
Супер- и хипермаркетите продължават да бъдат местата, които са най-предпочитани за пазаруване в България. По отношение на обема обаче те губят позиции. Напоследък се наблюдава пренасочване и към по-малките магазини, където домакинствата предпочитат да купуват най-наложителното, макар и на не толкова конкурентни цени.
Намаляват онлайн покупките на бързооборотни стоки, тъй като домакинствата се връщат към офлайн покупките след COVID кризата, допълни Рени Яврийска.
Сред акцентите от презентацията на Gfk бяха делът на най-големите онлайн покупки, все по-силната роля на собствените марки и нарастващия им дял с общия брой покупки, както и значението на продуктите, закупени на промоция.
Георги Костов, Съосновател и управляващ съдружник в GombaShop™, коментира по време на неговата презентация, че интернет потреблението има накъде да расте, предвид факта, че достъпът до интернет в България е под средното за Европа. Потребителите онлайн са два пъти по-малко от тези в Централна и Източна Европа, което говори за голям потенциал на бизнеса.
Той обаче развенча мита за бързите пари в онлайн търговията. Като всеки един бизнес онлайн магазинът изисква усилия и работа и това е причината много бизнеси бързо да отпадат.
Социална търговия, мобилна търговия, изкуствен интелект
Ioana Anescu, Growth Marketing Manager, GPeC, продължи с темата за социалната търговия и ролята на общностите в социалните медии за електронната търговия.
Тя представи данни, според които 30% от купувачите е вероятно да направят покупка директно през социалните мрежи като Facebook, Pinterest, Instagram, Twitter или Snapchat.
Ioana Anescu представи и данни за ползването на социални медии в Румъния и целите на потребителите им, както и топ 10 на рекламните категории във всяка от най-популярните социални мрежи.
Ioana Anescu коментира и инфлуенсър кампаниите. Според нея кампаниите се увеличават, но ангажираността и покупките намаляват. Продължителността и консистентността са ключът към успеха на кампаниите за реклама в онлайн търговията, като в основата стоят историите и полезното съдържание, заключи тя.
Стефан Чорбанов, Human Being & Certified Magento 2 Solution Specialist, Stenik, навлезе в спецификите на мобилната търговия и мобилните приложения. Той коментира, че развитите онлайн търговци, които нямат мобилни приложения, изпускат възможности.
При наличие на подобно приложение търговецът ползва своя онлайн магазин като основа и в реално време има синхронизация на данните, голям набор от функционалности, централизирана информация, интеграция на маркетинг инструменти и други.
Стефан Чорбанов представи и нейтив приложение, интегрирано с онлайн магазина на търговеца, което от Stenik разработват, както и възможните функционалности, които то предлага.
Jason Kataropoulos, Chef Commercial Officer, ATCOM, представи възможностите за приложение на изкуствен интелект (AI) в електронната търговия за персонализиране на съдържание, препоръки за продукти, персонализирано търсене, разпознаване на изображения, автоматично генерирано съдържание, оптимизация на цените и на работата на уебсайта, откриване на аномалии, модериране на продукти, складова автоматизация и т.н.
Бисквитки и персонализация
Ирина Янева, Старши Мениджър в Адвокатско съдружие "Ърнст и Янг", и Мартин Пенчев, eCommerce legal consultant, Sotirov, Penchev & Partners, коментираха регулациите в ЕС за бисквитките, събирането на данни на потребителите и защитата на поверителността.
Ирина Янева коментира, че за потребителите сигурността е ключова, а заедно с това защитата на личните данни и как онлайн бизнесът ги управлява.
Мартин Пенчев коментира, че основната цел на новата директива на ЕС е предаването на данни към трети страни. Очакванията са регламентът да влезе до края на тази - началото на следващата година. Той посъветва онлайн търговците да направят одит, за да са сигурни, че отговарят на регулаторните изисквания.
Практиките на регулаторите по отношение на бисквитките еволюират постоянно и очакваме още развитие в насока изясняване на изискванията, приложими към поставянето на бисквитки и използване на информацията, генерирана от тях, каза Янева.
За онлайн търговците е съществено важно да съумеят да се възползват максимално от информацията, която се събира чрез бисквитките, като съобразяват съответните регулаторни изисквания, за да се предпазят от жалби от потребители и санкции от регулатори в България и в други държави, където оперират.
Mihailo Ponjavić, General Manager, ePonuda, представи темата за психологията зад персонализацията в електронната търговия. Той коментира, че рекламният "шум" в съвременността се е увеличил значително в сравнение със 70-те години на ХХ век. Тогава е имало около 1600 рекламни съобщения дневно, през 90-те те се увеличават до 4000, а през 2020 г. вече надвишават 10 000. Същевременно капацитетът на човешкия мозък да помни си остава същият - значително по-малък.
Понявич посочи, че в ерата на непрекъснатата свързаност всеки смартфон е потенциален маркетплейс и така електронната търговия е неизменна част от живота на хората. Хората по света вече далеч повече прекарват време в гледане и следене на различни интернет медии през мобилни или свързани устройства, отколкото традиционни медии.
Средата обаче е свръхконкурентна. Все повече търговци се борят за вниманието на потребителите в среда на сериозен "шум", което налага изготвянето на стройна стратегия за реклама и привличане на вниманието. Различните действия и канали трябва да бъдат оптимизирани, така че да се стигне до отговор от страна на потребителите и да се постигат бизнес целите на организацията, посочи той.
Дискусии с примери от практиката: иновации в разплащанията и AI инструменти в маркетинга
В рамките на панелна дискусия за иновации в разплащанията в онлайн търговията Христо Колев, Регионален мениджър, tbi bank, Веселин Георгиев, Country Manager, Binance, Йордан Стоянов, Founder and CEO, PayMan Group, и Михаел Михайлов, финтех експерт, коментираха бъдещето на платежните методи и интеграцията им в онлайн магазните.
Експертите се обединиха около мнението, че разнообразието от платежни методи помага, но е важно търговците да профилират таргет пазара си, защото някои платежни методи носят значителни разходи.
Като цяло основните тенденции, които те очертаха, са все по-бързи трансакции, по-голямата сигурност чрез технологии за криптиране, опростен и интуитивен, интерфейс и по-гъвкави възможности за плащане.
Георги Кандев, Business Operations Manager, Netpeak Bulgaria, Етиен Янев, Senior Social Media Manager, Payhawk, Христо Станчев, SEO Expert, Александър Мансур,Co-Founder & Marketing Expert, Riscase Digital, завършиха форума с дискусия за AI инструментите, приложими в маркетинга и рекламата.
Според тях AI е най-хубавото нещо, което се е случвало в маркетинга заради изпълнението на досадните, повтарящи се задачи в дигиталния маркетинг и електронната търговия.
Те обсъдиха употребата на ChatGPT в маркетинга и спецификите на действие с инструмента в зависимост от това, което организацията иска да постигне, както и коментираха други AI инструменти, които могат да са полезни на бизнеса в маркетинга - за оптимизация на съдържание, анализ на съдържанието на конкуренцията, анализ на данни, анализ на потребителско поведение и други.
Тези инструменти спестяват време на бизнеса, което може да бъде отделено за осъществяването на по-сложни задачи. Те все още не са достигнали нивото, така че да се постигне пълна автоматизация на редица задачи, но могат да са изключително полезни на екипите.
Партньори на конференцията
Официални партньори: Stenik, SuperHosting.bg, GombaShop, BoxNow, tbi bank
Имиджов партньор: Next Basket
Meдия партньори: Net Info, DiTech
Партньори: Devin, Spetema, Esmoker.bg, Българска стопанска камара (БСК), Браншова камара на дървообработващата и мебелната промишленост, Several Clouds, Bulgaria Ecom Meetup
Официален дигитален партньор: IAB Europe
Дигитални маркетинг партньори: Seomax, Design Expert, Etarget Bulgaria
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!