А лександър Ботев, с богат опит в дигиталния маркетинг и електронната търговия, споделя своите наблюдения и стратегии за успешен онлайн бизнес в България.
Посочете кои според вас са трите основни предизвикателства, с които се сблъскват онлайн магазините през последната година и кои са конкретните начини, чрез които те могат да бъдат преодолени?
"Ако говорим за българския пазар, определено основни предизвикателства са настъпващата конкуренция от силни чуждестранни онлайн търговци и маркетплейси. В почти всеки бранш наблюдаваме осезаемо присъствие на магазини от Северна, Централна и Западна Европа, които идват с опит, технологии, оптимизирани процеси и сериозни маркетинг бюджети. По-генерално, голямото предизвикателство е в нарастващите разходи за привличане на клиенти във всички рекламни платформи като Google, Meta, TikTok и други. За да се справят с тези предизвикателства, онлайн магазините трябва да оптимизират своите стратегии не само за придобиване, но и за задържане на клиентите си, като използват канали, върху които имат по-голям контрол. Така бизнесите ще имат възможност да останат в контакт със своите настоящи и потенциални клиенти и постоянно ще увеличават броя на своите лоялни клиенти, без да правят големи допълнителни разходи."
Посочете кои за вас са трите най-важни характеристики на един успешен електронен магазин и как те влияят на потребителското преживяване?
"Това според мен са конкурентният продукт, ефикасните оперативни процеси и налична стратегия за растеж. Конкурентният продукт, за който има търсене, съчетан с добрата услуга (потребителското изживяване при пазаруване, доставката и клиентското обслужване) винаги ще имат най-голям принос за успеха. От друга страна, наличието на ефикасни оперативни процеси носи по-добри оперативни маржове, които позволяват на бизнеса да расте по-бързо. Не на последно място, наличието на добре планирана и последователно изпълнявана стратегия за растеж е това, което прави успешен един онлайн магазин в дългосрочен план. Всички знаем, че ако един бизнес спре да се развива и остане на същото ниво за по-дълъг период, той поема огромен риск."
Посочете една ключова според вас тенденция в сферата на електронната търговия, която се е появила през последната една година?
"Несъмнено това е AI. Въпреки че тези технологии се използват от години в онлайн търговията по отношение на персонализация на съдържанието и програматик рекламата, през последната година AI навлезе във всяка една сфера от онлайн търговията - от генериране на съдържание до оптимизация на процеси. Можете да направите всичко от подобряване на снимките и описанията на продуктите в сайта си до изпращане на правилните продуктови препоръки в най-подходящия момент на всеки индивидуален клиент, за да постигнете по-висок процент на конвертиране. Най-важното според мен е това, че AI стана достъпен за абсолютно всеки бизнес, дори за стартиращите. Единствената пречка пред търговците да го използват в своя полза е не толкова бюджетът им, колкото тяхната воля и умения."
Посочете трите най-важни стъпки според вас при стартирането на онлайн магазини, които трябва да се имат предвид, за да бъдат постигнати бързо успешни резултати?
"На първо място трябва да направим наистина подробно и обективно проучване на целевия пазар. Така ще можем да подберем и оптимизираме продуктовия асортимент, цени и да планираме по-успешно стратегията си, съобразявайки се с търсене и предлагане.
Втората стъпка е да изградим своя онлайн магазин според добрите практики и според нуждите. Това включва и оперативните процеси, логистика, интеграции, репортинг и други.
Третата стъпка е да създадем ясна и конкретна дългосрочна стратегия, подкрепена с финансов план, за привличане, придобиване, задържане на клиенти и стимулиране на лоялността. Успехът рядко идва за няколко месеца, така че трябва да имаме яснота за това какви показатели трябва да постигнем в дългосрочен план, за да постигнем целевата възвръщаемост."
Какво ще търсите по време на оценяването, за да отличите успешните магазини от останалите в конкурса eCommerce Awards 2024? (съвети към кандидатите)
"Ще се старая да погледна през очите на обикновен потребител. Важни са първоначалното впечатление, лесното откриване на продукти и лесната поръчка. Освен това, един магазин трябва да бъде запомнящ се, да акцентира на бранда си, да вдъхновява потребителите. Важно е също да осигурява персонализирано изживяване и да остава в контакт с аудиторията си, за да ги информира за важните продукти и новини, и така да им помага постоянно да откриват още продукти, които са подходящи за тях."
Кандидатстването за третото издание на конкурса eCommerce Academy Awards е отворено до 31 август, а обявяването на победителите ще се проведе във форум “Джон Атанасов” в София Тех Парк на 10 октомври 2024 година.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!