18.12.2018г. в Държавен вестник беше обнародван новият Закон за хората с увреждания. Преобладаващата част от разпоредбите на закона влязоха в сила от 01.01.2019 г., включително и разпоредбите, касаещи задължението на работодателите да осигурят работни места за хора с трайни увреждания. На тези разпоредби трябва да обърнат нужното внимание както работодателите, така и компаниите, предоставящи им счетоводни услуги.
Същност на закона и изисквания, произтичащи от него
Съгласно закона "хора с трайни увреждания" са лица с трайна физическа, психическа, интелектуална и сетивна недостатъчност, която при взаимодействие с обкръжаващата ги среда би могла да възпрепятства тяхното пълноценно и ефективно участие в обществения живот, и на които медицинската експертиза е установила вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто.
С цел гарантиране на заетостта на хората с трайни увреждания в обичайна работна среда законодателят е предвидил, че работодателите с 50 до 99 служители и работници са длъжни да осигурят работа на поне едно лице с трайни увреждания. А работодателите със 100 и повече служители и работници са длъжни да предоставят работа на хора с трайни увреждания съгласно квота от две на сто от състава на персонала им. Работните места, определени по реда на чл. 315 от Кодекса на труда (определените работни места за трудоустроени работници), не се взимат предвид при отчитане изпълнението на квотата.
Важно за работодателите и компаниите, предоставящи счетоводни услуги в София и страната
За да изпълни квотата си за назначаване на служители и работници с трайни увреждания, работодателят уведомява териториалните поделения на Агенцията по заетостта за свободните работни места и за необходимите му работници и служители, тяхната квалификация и професионални умения. В тримесечен срок от уведомяването работодателят е длъжен да назначи на работа хора с трайни увреждания, които отговарят на изискванията за заемане на работното място. При неспазване на задължението си работодателят ще дължи ежемесечна компенсационна вноска в размер на 30% от минималната работна заплата за всяко незаето работно място за човек с трайни увреждания.
За всички работодатели ли важат описаните задължения?
ИА „Главна инспекция по труда“ може да освободи работодателите от това задължение при наличие на специфични фактори в работната среда, възпрепятстващи наемане на хора с трайни увреждания, както и при липсата на хора с трайни увреждания, насочени от дирекции "Бюро по труда" или от трудови посредници в София и съответно другите административни центрове. Работодатели, които прилагат алтернативни мерки за заетост на хора с трайни увреждания, също ще бъдат освобождавани от това задължение.
Внимание! Все още остават неясни въпросите в кой момент и в какъв срок следва работoдателите да изпълнят задължението си за уведомяване на Агенцията по заетостта. Очаква се приемането на правилник за прилагането на Закона за хората с увреждания, който да даде отговори на тези въпроси, както и да хвърли повече светлина върху тълкуването и прилагането на закона. Съобразно предписанията в този правилник ще следва работодателите или агенциите, предоставящи им счетоводни и административни услуги, да предприемат необходимите действия.
Независимо дали бизнесът ви е концентриран в София или в провинцията, за да сте винаги наясно със законовите изменения и да можете навреме да адаптирате дейността си към тях, ви е нужна компания, предоставяща надеждни счетоводни и административни услуги. Заложете на Kreston BulMar – най-голямата и авторитетна компания за счетоводни услуги у нас, с повече от 20-годишна история на българския пазар, над 300 висококвалифицирани служители и повече от 28 офиса в София и страната. Работейки по стандартите на Kreston International, един от международните лидери в сферата на счетоводните и одиторските услуги, Kreston BulMar гарантира качество, ефективност и ускорен растеж както на своите клиенти, така и на икономиката като цяло.