А мортисьорите са част от окачването на всяко превозно средство. Те спомагат за управляемостта и комфорта при пътуване като поглъщат ударите и вибрациите от неравностите по пътя. Ето защо е важно да се следи състоянието им и да се сменят навреме.
Какво представляват амортисьорите?
Най-общо един автомобилен амортисьор представлява тръба с бутало, в която има хидравлична течност или газ под високо налягане. Направен е така, че да подсигурява гладко возене и служи за:
- Предотвратяване на подскачането и люлеенето на колата при попадане на
- неравности по пътя.
- Подсигуряване на постоянен контакт на гумата на колелото с пътното
- платно.
- Подпомагане на ефективното спиране на автомобила.
- Осигуряване на добра управляемост и оптимална реакция на кормилното
- управление.
- Комфортно и безопасно шофиране.
Колко е животът на амортисьорите?
Както всяка част от автомобила и амортисьорите се износват при движение. Затова е важно да шофирате внимателно, особено при лоши пътища и да проверявате периодично състоянието на окачването.
Основно продължителността на живота на един амортисьор зависи от:
- Изминатия пробег.
- Маниера на шофиране.
- Пътните условия.
Добре е да се проверяват на около 30 000 километра и да се сменят на предписания от производителя пробег (около 50 000 километра).
За закупуването на необходимите амортисьори може да се обърнете към онлайн магазин за авточасти Chastite.com, който повече от 10 години предлага на българския пазар широка продуктова гама. Характерно за фирмата са изгодните цени и високото качество на продуктите от водещи световни производители.
Видове амортисьори за кола
Всеки производител има собствена технология и конструкция на автомобилните амортисьори, но основните типове са хидравлични и газови.
- Хидравличният (маслен амортисьор) представлява работен цилиндър с компресионна камера, съдържаща въздух и бутало, което насочва хидравличната течност. Подходящ е за леки автомобили, защото работи добре при нормални пътни условия. На трудно проходими терени и при агресивно шофиране е възможно хидравличното масло да започне да кипи и да образува мехурчета (кавитация), което води до намаляване на вискозитета му и влошаване на ефективността на работа.
- Газозареденият (газов амортисьор) има структурата на хидравличния, но съдържа азот под налягане вместо въздух в газовата камера. Това предотвратява кавитацията при високи натоварвания. Особено подходящи са за тежкотоварни превозни средства и спортни автомобили.
Един износен амортисьор влияе пряко на комфорта на возене, управлението и спирачната ефективност на колата. Продължителното му използване може да доведе до преждевременно износване на гумите и спирачките.
- Появата на вибрации във волана – нормално е да има вибрации при преминаване по неравен път и дупки, но прекомерната вибрация е признак за неизправни амортисьори, които не са в състояние да погасят вибрациите.
Възможно е поява на вибрации и при високи скорости по магистрала, което значително намалява управляемостта на автомобила и вашата безопасност.
- Автомобилът се тресе и люлее по време на шофиране – когато амортисьорите са неизправни, ударите и вибрациите от гумите се предават на колата. В резултат на това тя може да подскача или да се люлее продължително, а това я прави нестабилна на пътя. Симптомите се засилват с повишаване на скоростта и при каране по неравни пътища може да се повреди окачването.
- Неустойчивост при завои – основна функция на амортисьорите е да подсигуряват добро сцепление на колелата с пътя при завой. При износен амортисьор е възможно той да не е в състояние да прехвърли теглото, когато колата завива. Това увеличава накланянето на автомобила при завиване и намалява устойчивостта му, особено при по-висока скорост.
- Неравномерно износване на гумите – обикновено при неизправни амортисьори се наблюдават изпъкналости или назъбване по гумите. Характерно е и високо и ниско износване на протектора на произволни места.
- Прекомерно гмуркане на предната част на автомобила и клякане. Изправните амортисьори стабилизират окачването, когато спирате и ускорявате. При повредени такива, предницата може да се гмурне при спиране. Това е проблем, защото спирачният път се удължава. От друга страна при ускорение задната част на колата кляка и се натоварват допълнително други компоненти на окачването. Хубаво е да обръщате внимание как реагира автомобила при рязко ускорение и спиране.
- Наличие на теч от амортисьор е сигнал, че той трябва веднага да се смени. При износено уплътнение, хидравличната течност изтича и той не работи ефективно. Освен това е възможно навлизане на прах и мръсотия в тръбата, което също ще затрудни работата му и ще го повреди.
Как да изберем амортисьори?
Смяната се извършва от специалист с необходимото оборудване. Все пак има няколко важни изисквания, които е добре да знаете при избора им:
- Амортисьорите винаги се сменят по двойки. Независимо дали един е повреден или и двата, винаги се сменят и двата на една ос. Например предна ос – и двата предни амортисьори. Същото се отнася и за двата задни амортисьори.
- При смяна на амортисьори задължително се проверява състоянието на пружините и тампоните, които при необходимост също се сменят.
- Изборът на подходящи амортисьори се извършва по VIN код на конкретния автомобил, като се отчитат също условията на експлоатация, маниера на шофиране и предназначението на автомобила.
За да функционира правилно окачването на вашият автомобил и в частност амортисьорите, те трябва да са изправни. Затова ако забележите някой от посочените признаци незабавно проверете колата си.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!