В корпоративния свят все по-често се използва израза “асертивна комуникация”. Дали това е поредната нова чуждица без реално предназначение или пък е ключово умение, което ще ни помогне да се реализираме по-добре, да сме по-удовлетворени от живота си и по-щастливи?
Отговор на тези въпроси откриваме в новия епизод на видеокаста на Лидл България “Уменията на 21-век”. Гости по темата са експертите с дългогодишен опит в обучение за развиване на личностни умения Елена Алтимирска и Здравко Димитров.
Тя е д-р по организационна психология, акредитиран мастър коуч и дългогодишен преподавател в магистърски и следдипломни квалификации по организационна и бизнес психология към Софийския университет, Нов Български Университет и УНСС. Създател и партньор е в консултантска компания “Бизнес Ефект и Имерсика”, която се занимава с производството на дигитални обучителни ресурси с високи технологии.
Здравко Димитров е експерт в отдел „Развитие и ангажираност“ в Лидл България. Има над 20-годишен опит както като вътрешен обучител, така и като част от водещи консултантски компании. Освен магистратура в областта на трудовата и организационната психология, той притежава квалификация за водене на Групово-динамичен тренинг и е сертифициран оценител за работа с Центрове за оценка и развитие по методологията на SHL.
Ето какво споделят двамата експерти по темата:
- Какво е асертивна комуникация?
Асертивната комуникация е начин на общуване, при който ясно и уверено изразяваме своите мисли, чувства и нужди, като същевременно уважаваме правата и чувствата на другите.
Можем да кажем също и че асертивната комуникация е златната среда между агресията и пасивността.
Лесен пример за видовете комуникация е, ако си представим как реагира човек, ако някой го пререди на опашка.
Агресивният подход е да се развика, да нагруби нарушителя и да рискува една малка неправда да се превърне в голям скандал.
Пасивният подход е да си замълчи и да задържи неодобрението в себе си. Но ако даден човек постъпва така във всяка ситуация, с която не е съгласен, има опасност да навреди на самия себе си.
Асертивният подход е да намери онези думи, с които да посочи на прередилия го, че е сгрешил, но без да го обижда и без да превръща ситуацията в скандал.
- Защо асертивната комуникация е важно умение за 21-ви век?
Огромна част от конфликтите и в личен, и в служебен план могат да се избегнат, ако овладеем асертивната комуникация.
Общуването по този начин ни помага да изграждаме доверие и разбирателство с хората около нас, както в личния ни живот, така и в професионалната ни сфера.
Чрез умението за асертивна комуникация можем да защитаваме своите интереси и нужди, без да се страхуваме или да се чувстваме виновни. Този тип общуване ни позволява да водим конструктивни диалози, да преговаряме ефикасно и да постигаме желаните резултати.
Важна полза от това е и намаляването на стреса. Когато умеем да общуваме асертивно, е по-малко вероятно да изпитваме стрес, тревожност или чувство на безпомощност в конфликтни ситуации.
- Как да овладеем умението за асертивна комуникация?
И двамата гости на видеокаста се обединяват около мнението, че това е процес, който изисква време и практика.
Като начало е важно да развием нагласа да спазваме няколко основни принципа в общуването си с хората:
Равнопоставеност: Всички участници в общуването са равнопоставени и заслужават да бъдат изслушани.
Уважение: Подхождайте с уважение към себе си и към другия, дори когато не сте съгласни.
Отговорност: Поемайте отговорност за собствените си думи и действия.
Честност: Изразявайте се честно и открито, без манипулация и лъжи.
Емпатия: Разбирайте гледната точка на другия и се стремете да го чуете.
На практика умението да общуваме асертивно се крие в това да слагаме акцент върху поведението/постъпките на хората, а не върху тях като личности.
Един от примерите, които гостите на видеокаста дават, е с оценка на представянето в корпоративна среда.
Ако служител закъснява с предаването на проектите, вместо да му бъде сложен етикета “бавен”, е по-добре прекият му ръководител да каже: “Закъснението на проектите се отразява негативно на целия отдел. С какво да ти съдействам така, че оттук насетне да предаваш работата си в срок?”.
По този начин човекът отсреща няма да се почувства лично засегнат и омаловажен, а в същото време ще получи точна обратна връзка и възможност да сподели кое го затруднява.
А каква е рецептата да казваме “не” и защо е важно да отказваме, вижте в четвъртия епизод на видеокаста “Уменията на 21-век”, продуциран от Лидл България:
- За видеокаста „Уменията на 21-ви век“:
Образователният видеокаст „Уменията на 21-ви век“ е продължение на успешна вътрешна програма за обучения в лични, социални и граждански умения, която се провежда сред служителите на Lid.
Той осигурява платформа за разговор по важни за личностното развитие и израстване теми. Водещи на видеокаста са двама служители от HR екипа на Lidl - Александрина Николова и Александър Стоичков. В разговори с експерти те обсъждат актуални теми като медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други.
Първите два епизода предизвикаха голям интерес и бяха гледани общо от над 90 хиляди души.
Епизодите от видеокаста „Уменията на 21 век“ са достъпни безплатно в канала на Лидл България в YouTube, като всеки месец ще се предлага на аудиторията по един нов епизод.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!