Осъзнаваме ли какъв отпечатък върху околната среда оставят нашите действия и разпознаваме ли съвременните енергийни проблеми? Готови ли сме да променим навиците си, за да имаме една по-зелена планета?
Тези и още въпроси повдига енергийната компания EVN с кампанията си #ИЗГАСИСЕ. Компанията регулярно предприема нестандартни инициативи, с които да напомни, че енергийна ефективност не се изразява само в големи и скъпоструващи подобрения като смяна на дограма и изолация, а често е въпрос на лична отговорност и навици. От EVN споделят мнението, че дори с малка промяна в поведението си човек може да повлияе положително на природата. За да провокира още дискусии по въпроса, тази година компанията насочва усилията си към един все още непопулярен аспект на енергийната ефективност – дигиталния детокс, или ползването на по-малко онлайн ресурси.
Чрез социалния си експеримент #ИЗГАСИСЕ в Инстаграм съвместно с популярната телевизионна водеща и инфлуенсър Славена Вътова, компанията провери каква е нагласата на потребителите в мрежата по темата и дали са готови реално да променят навиците си, за да помогнат на природата. В предизвикателството, което Вътова отправи към последователите си, а именно да „изгасят“ профилите си за период от една седмица, са се включили едва 0,02 % от тях, което е изключително нисък процент.
„Експериментът, който направихме, показа, че е важно да говорим за проявленията на енергийната ефективност не само в класическия ѝ вид на енергийно потребление, но и в дигиталната среда. Тази тема все още е далечна за обществото и проблемът остава невидим. Всеки от нас трябва да е запознат с отпечатъка, който оставя, и че всяко действие, и хубаво и лошо, носи своите последствия“ – споделят от EVN.
Призивът #ИЗГАСИСЕ на Славена Вътова, която има над 107 000 последователи в Инстаграм, достигна до 240 352 души. Ясно беше, че целта на предизвикателството – потребителите на мрежата да не използват профилите си една седмица – беше амбициозна. Но тук по-важен е не конкретният резултат, а разговорът по темата. Защото да направиш макар и малка крачка за по-доброто на планетата, може да изглежда на пръв поглед лесно нещо, но когато човек трябва да пристъпи към точно определено действие и да наруши комфорта си, се оказва, че не е точно така.
Дали темата не е достатъчно атрактивна за Инстаграм, дали потребителите не се асоциират с проблема, дали не сме готови да променим навиците си в името на резултати, които няма да видим, да пипнем и измерим точно днес, не знаем, но фактите са, че използването на енергийни ресурси се увеличава постоянно във всеки аспект от нашия живот. Безспорно дигитализацията е начин да пестим много енергия и хартия. С нарастването на обема от данни онлайн обаче, интернет оставя своя все по-сериозен въглероден отпечатък. Това налага един нов вид поведение на потребителите на мрежата – повече хигиена при използване на електронни устройства, пестене на пространство и свеждане на съхраняваната информация до необходимия минимум. Един вид преминаване от консуматорство към минимализъм. И това действие съвсем не е безцелно – според някои проучвания при този темп на развитие до 10 години интернет ще е отговорен за 20% от общото количеството консумирана енергия в света.
Но не само статистиката си заслужава нашата активност. Да пазим собствената си енергия и да отделяме повече ресурс за физическия свят отколкото за виртуалния, има своите предимства – време с приятели и семейство, време със себе си, време навън в нашия единствен дом – Земята. Така че да живеем осъзнато и с мисъл за бъдещето, не е просто модерно течение, а естествен и необходим маниер, който все още можем да изградим в себе си и да бъдем полезни на света със своето съществуване. Повече съвети за енергийна ефективност на EVN - Енергийна ефективност