А ко попитате това някой британец, той вероятно ще обрисува гледката на една дълга колона бойни кораби, бронирани до зъби и носещи някои от най-големите оръдия, познати на човечеството. Някой руснак може би ще ви обрисува огромен флот от подводници-гиганти, които могат да плават дори през най-тесните проливи без да бъдат забелязани. Някой американец вероятно ще ви заговори за самолетоносачи и техните специални сили с достатъчен обхват да достигнат до всяка заплаха в рамките на минути.
А какво да кажем за българина?
Преди въображението ви да отплува в морето, нека ви разкажем кратка история.
Тя започва в пристанището на Варна през 1907. Поръчка от разглобени патрулни торпедни катери пристига в щайги от промишленото сърце на Франция. Княжество България - по това време номинално васал на Османската империя, се нуждаело от оръжие пред лицето на неизбежната борба за независимост.
Като подредени шведски библиотечни рафтове, пристигналите части били умело сглобени на сухия док и пуснати на вода. Резултатът бил шест катера: Смели, Храбри, Шумни, Летящи, Строги и Дръзки. С тегло от около 97 тона всеки и въоръжени с не повече от три торпедни тръби и двойка картечници, те със сигурност не биха направили такова голямо впечатление, както няколко хиляди тонните крайцери и огромните броненосци, строени от глобалните империи по това време. Но и нямало нужда—България не била точно глобална империя…
Тези непретенциозни съдове, които вече представлявали първата отбранителна линия на младия български флот, не се наложило да чакат дълго, за да изпробват възможностите си в битка. На 7 ноември 1912, по-малко от месец след началото на Първата Балканска война, в която България и нейните съюзници се изправили срещу разпадащата се Османска империя, Летящи, Смели, Строги и Дръзки били изпратени на смел среднощен рейд срещу турски черноморски снабдителен конвой.
По пътя, под прикритието на тъмнината, командващият офицер капитан Димитър Добрев забелязва силуета на османския крайцер Хамидие и няколко по-малки ескортни съда, които формирали част от морската блокада на Варна и от предния месец заплашвали жителите на града с мощната си артилерия.
Малко след полунощ Добрев заповядал на своята флотилия да се групира за торпедна атака, възползвайки се изцяло от своята незабележимост и бърза скорост. Не след дълго турският командир усетил тяхното присъствие и палубата на Хамидие избухнала от снаряди среден калибър. Летящи и Смели се доближили първи. Изстреляли своите торпеда, но пропуснали целта, като Смели бил леко ударен от 155 mm оръдие. Строги нямал по-добър късмет с прицелването.
Точно, когато започнало да изглежда, че атаката се е провалила, последният кораб във формацията - Дръзки - се доближил до желязното чудовище. Без да трепне, командир Георги Купов преминал през адския оръдеен огън от Хамидие и ескортните кораби, доближил се до идеално разстояние под 100 m и наредил изстрелване на торпедата. Няколко секунди след това звукът на победата се разнесъл над Черно море, след като торпедо се взривило в кила на крайцера и отворило огромна дупка.
Хамидие трябвало да бъде изтеглен до Истанбул на заден ход, тъй като предната част на кораба била тежко повредена.
В този момент станало ясно, че никой не може просто така да блокира пристанище Варна без да понесе последствията и тези малки български торпедни катери изведнъж вече не изглеждали толкова малки и безобидни.
Така че, какво българинът би нарекъл „перфектен флот“?
Българите вече могат гордо да кажат, че този флот изглежда като миш-маш от сглобени лодки, но най-важното – в комбинация с множество горди моряци, достатъчно смели и решителни, за да подкарат лодките си към победата, дори когато шансовете сякаш са нулеви.
Оцелялото от Дръзки и Строги днес може да се види отвън пред Варненския военноморски музей – все още зорко пазещи хоризонта на града, който били призвани да защитават.
Кликнете ТУК и започнете своята военноморска кариера със следните ексклузивни подаръци в играта:
- американският крайцер Сейнт Луис
- германският първокласен крайцер Емден
- 7 дни премиум акаунт
- 200 дублона
- 2.5 милиона кредита
- 20 камуфлажа за кораби