Аlfa Romeo е една от онези автомобилни марки, пред които човек не може да остане равнодушен. При това болшинството неравнодушни люде споделят едно и също мнение. А именно, че Alfa не е просто име, a религия с много и верни привърженици. Те вярват в духа и харизмата на италианската марка, носеща емблемата с двата щита на фамилия Висконти.
От последните модели на иконата Anonima Lombarda Fabbrica Automobili лъха страст и жега за разлика от някои немски машини. Благодарение на Alfa и няколко други италиански творения, автомобилната индустрия не е просто един инженерен отрасъл с ограничена творческа фантазия.
Проблемът на Alfa се крие в това, че след определението „красива” често вървеше едно „НО”. То се свързваше с качеството на нейните продукти, но не случайно пиша в минало време.
Макар немските X конкуренти често да са определяни с думите функционална педантичност, съвсем наскоро Аlfa Romeo ги би на тяхното собствено поле, на терена на надеждността. В класацията на британското издание WhatCar?, проведена чрез интервюиране на 14 208 собственици на автомобили на 169 модела от 32 различни производителя, Аlfa Romeo бе наредена на 5-о място по надеждност. Пред нея имаше четири японски марки, а в Топ 10 Alfa бе единственият европейски производител. Нещо повече, първият немски конкуренти на Аlfa Romeo бе една на 12-то място.
Аз мога да изтъкна още няколко факта в полза на Аlfa Romeo, с които ще се опитам да ви убедя, че марката вече не е синоним единствено на красота.
Новото начало за Аlfa Romeo постави Giulia, последвана от Stelvio. И двата модела се произвеждат в супер модерния завод в Касино, Италия, като абсолютно един и същ продукт получават клиентите в България, Италия, САЩ или Китай. В завода бяха налети огромни средства от FCA Group, за да може той да отговоря на най-високите стандарти, с които концернът иска да се свързват неговите продукти. Дневно 1300 робота произвеждат по 1000 коли, като всяка една от тях има 5-годишна заводска гаранция. В този клас единствено Alfa предлага такава гаранция.
В подкрепа на твърдението ми идва още един факт, свързан със сигурността на пътниците на борда на Аlfa Romeo. Giulia е най-безопасният модел, получил коефициент от 98% за защита на пътниците при тестовете на Euro NCAP, а Stelvio отстъпва само с един процент (97). Аналогични са резултатите от тестовете на американския IIHS.
За тези резултати „вина” носи новата платформа Giorgio, разработена съвместно с инженерния потенциал на Ferrari. Впечатляващото тук е масивното количество алуминий и карбон, използван в конструкцията на двата нови модела на Alfa. Ще спомена факта, че Giulia Veloce 4x4 тежи едва 1520 кг (Stelvio 1660 кг), което е забележително. Раздатката към предния мост, разработена от карбон, тежи само 7,5 кг. А 2,0-литровият бензинов двигател със своите 280 к.с. е най-бързият 4-цилиндров агрегат в класа, чийто блок също е изработен от алуминий. И като споменах двигателя не мога да пренебрегна факта, че и в тази посока е почерпено от огромния опит на Ferrari в областта, особено когато стане дума за Quadrifoglio V6.
Електрониката и телематиката са дело на Magneti Marelli, компанията, която снабдява Scuderia Ferrari със същите системи, но за болидите на „кончетата”. Системите за сигурност са дело на Bosch, а ZF доставя 8-степенната автоматична кутия, която е най-добрата на пазара. С Continental пък е разработена най-иновативната спирачна система IBS, която гарантира на Giulia и Stelvio най-късия спирачен път в съответните им класове.
Досега Аlfa Romeo бе марката, която купуваш предимно със сърцето си, без да се вслушваш в разума. Новите модели на Alfa обаче са първите с толкова качествени материали и внимание към досега пренебрегвана сфера като практичност, че вече освен от любов към марката в избора си клиентът може да се ръководи и от разума, т.е. от практичността и надеждността на автомобила.