В ероятно много от вас са чували, че освен биткойн, на света има още хиляди криптовалути. В по-голямата си част те са разпространявани сред инвеститори с цел набиране на средства - само през 2017 година криптопроектите съумяват по този начин да съберат над 6 милиарда долара.
Процесът наподобява опростена версия на първично публично предлагане (IPO), през което минават големите компании, желаещи да станат публични. В случая с криптовалутите, това се нарича ICO или Initial Coin Offering (Първично предлагане на монети). Инвеститорите получават ограничен брой виртуални монети (токени), които не представляват процент от компанията, а се използват за заплащането на даден продукт или услуга.
Например, всеки би могъл да пусне токен, чрез който да финансира свое приложение за наем на автомобили. Презумпцията е, че подобно приложение може да се сдобие с голяма популярност и на неговите потребители ще се налага да заплащат с дадения токен, за да си наемат автомобил. Колкото повече се увеличава търсенето на услугата, толкова по-голям недостиг на дадените токени има. В резултат на това очакването е, че тяхната цена ще се вдигне, а инвеститорите, взели участие в ICO-то, ще се облагодетелстват, като продадат своите виртуални активи с огромна печалба. Именно тази методика на финансиране на бизнесите накара десетки хиляди души по света да се впуснат в осъществяването на собствено ICO. Много от тях се хвърлят в начинание, което не разбират напълно, от желание да съберат бързо капитал, докато все още трае еуфорията по ICO-тата. Следните 5 мита са много разпространени както сред тях, така и сред някои от инвеститорите:
1. ICO се прави от днес за утре
Светът на криптовалутите се задушава от стотиците ICO-та, които излизат всеки месец. Инвестиращите в тези проекти нямат възможността дори бегло да се запознаят с половината от тях. За да е сигурен даден екип, че ще събере средствата, зададени предварително като минимум, са необходими месеци на усилен маркетинг. Спекулантите се интересуват от един основен фактор – не колко е качествен даден проект от техническа гледна точка, а какво въодушевление ще създаде той сред другите. Това се постига чрез участия в интервюта, статии в реномирани издания, банери в известни сайтове и т.н. За да се създаде имиджът на даден проект, са необходими както пари, така и време.
2. Всички могат да се включат в едно ICO
Докато голяма част от правителствата по света все още нямат ясна политика по отношение на разпространението на криптовалути, някои от големите икономики вече започват да затягат контрола. Американските власти на няколко пъти принуждават екипи, събрали милиони долари от инвеститори, да им върнат парите, тъй като биват обвинени в разпространението на ценни книжа без необходимите лицензи. Някои основатели дори са вкарани в затвора. Народна Република Китай също се обяви против този вид събиране на капитал, поради големия брой измами, на които китайски граждани са станали жертва. Ако през 2016 г. това бе практика без сериозни последици, то през 2018 г. създателите на криптовалути трябва да бъдат изключително внимателни на кого и как точно ги продават.
3. От ICO се печели винаги
Проучване на 4000 ICO-та от страна на бостънския колеж Carroll School of Management разкрива, че повечето от тях „умират“ в рамките на 4 месеца след разпространението им сред инвеститорите. 2018 година се оказа изключително тежка за криптопроектите и още през май месец се установи, че 83% от монетите, търгувани на борсите, са с цена, по-ниска от тази на тяхното ICO. Често парите от разпродажбата на монетите са били несъобразно похарчени от хора, които нямат опит с менажирането на такива огромни средства или просто дадена бизнес идея се оказва нереализуема.
4. Щом е на Ethereum, значи всичко е наред
Ethereum е най-популярната платформа за създаване и разпространение на собствени токени (в т.нар. стандарт ERC-20). Създаването на виртуални активи върху Ethereum отнема малко време, а вече дори има методи за автоматизирането на този процес. Въпреки това Ethereum не е гаранция за качество или легитимност. Поради децентрализираната му същност, абсолютно всеки може да се включи към платформата. Освен това, тъй като за сътворяването на токен се използва сравнително нов и непознат компютърен език, много програмисти продължават да допускат фатални грешки, водещи до сериозни хакерски атаки.
5. Най-добрите бонуси са на предварителната разпродажба
Едно ICO често върви ръка за ръка и с предварителна разпродажба на виртуалните активи (или така наречения token pre-sale). Смята се, че това е най-сигурният начин за сдобиване с токени на най-добрата възможна цена, тъй като тогава се предлагат с бонуси от по 20-30%. Истината е обаче, че често създателите на даден токен го разпродават още по-отрано сред крупни играчи, които го изкупуват „на едро“ с бонуси от по 80-90%. Тяхната цел е проста – да се отърват от активите, с които са се сдобили, в момента, в който те се появят на дадена борса. Така дори и цената им да падне с 30% под тази на предварителната разпродажба, те пак биха били на печалба, за сметка на дребните инвеститори, включили се след тях в ICO-то.
Без съмнение този начин за събиране на средства предлага множество възможности на предприемачите от цял свят, желаещи да разработят своя идея или да създадат новаторска технология, както и за малките инвеститори да избият многократно вложените от тях средства. Фактът е обаче, че ICO-тата все още представляват и особено рискова инвестиция. Предстои да видим какви регулации ще бъдат общоприети, за да могат качествените и дълготрайни проекти да вземат превес. За това, както и за тенденциите в тази сфера, ще можете да научите на предстоящата конференция SoftUnit, на която експерти в областта на ICO-тата и криптовалутите ще споделят с публиката своя безценен опит и ще ви дадат съвети дали и как да ги използвате ефективно и успешно.