Една от най-обичаните български бири е с освежена течност, която отговаря на актуалните тенденции сред потребителските търсения. Как майсторите пивовари са постигнали тези резултати, разговаряме с Радостин Георгиев, Мениджър „Съответствие – качество и околна среда“ в „Каменица“ АД. Той е технолог в компанията през последните 28 години, от 1995 г., като е заемал различни позиции в отдели „Качество“ и „Пивопроизводство“ в пивоварните в Бургас, Пловдив и Хасково. Той е бил и ръководител „Качество и безопасност на продукта“ за Molson Coors България и Румъния. Щастливо женен с две деца, син и дъщеря.
Как се създава вкусът на Каменица?
Каменица поставя основите на пивоварната промишленост у нас преди повече от век и оттогава нашата бира се е превърнала в символ на качество, традиция и любим вкус. За да създадем пивото, използваме четири съставки, които са неподвластни на времето и присъстват в производството на всяка бира по света - малц, хмел, мая и вода. Магията при създаването на емблематичния вкус на Каменица е в процеса на производството и конкретните стъпки, през които преминаваме - от пречистването на малца до бутилирането. Нашите майстори пивовари следят стриктно за плътността, газировката, горчивината на бирата и всички останали фактори с отношение към вкуса на пивото, защото всяко малко отклонение би довело до промяна в познатото усещане от напитката. Във времето сме правили различни промени в отделните етапи на производство с цел да предложим най-доброто на нашите клиенти и да отговорим на техните предпочитания, но емблематичният вкус на Каменица винаги е оставал верен на типичния си характер.
Каменица вече е с освежена течност. Колко време отне този процес и какви етапи включваше той?
Наш приоритет е да следим за актуалните тенденции при вкусовите предпочитания на потребителите, за да можем съответно да отговорим с продуктите ни на техните нужди. Редица изследвания сочат, че в момента любителите на бирата искат тя да е пивка и свежа. Това беше и причината майсторите пивовари на компанията през последните години да работят върху 25 точки на производството (от анализи на суровините и водата за пивопроизводство, през варенето на пивната мъст, ферментацията, отлежаването, филтрацията и пакетирането на готовия продукт), за да предложат на потребителите още по-приятно изживяване, което да отговаря на тези тенденции. Подобрението на течността е сложен процес, който реализирахме поетапно, като направихме повече от 100 лабораторни теста, за да постигнем търсения резултат. Основно работихме върху горчивината и плътността на течността, но, разбира се, без да правим компромис с качеството, което пазим на високо ниво повече от 142 години.
Успяхме да подобрим всеки етап от производствения процес по такъв начин, че да намалим контакта на продукта с кислород, което води до по-ниски нива на окисление. Това спомогна за запазване на свежестта и качествата на продукта за по-дълго време след опаковане. Каменица е добре позната и обичана на българския пазар марка с богата история и традиции и затова искахме да предложим подобрена версия на обичаната Каменица, а не друга бира.
Как разбрахте, че сте постигнали достатъчно задоволителен резултат, за да пуснете продукта на пазара?
За да успеят потребителите да разпознаят течността на Каменица като пивка и свежа, предприехме редица действия. Освен промените, които нашите специалисти приложиха, се допитахме и до най-важната публика - феновете на бирата. През април и май 2022 г. проведохме добре познатите за целта тестове на сляпо (blind test) сред 300 души между 18 и 55 години, които не знаеха коя марка бира тестват. Това проучване на Ипсос показа отлични резултати - 85% от участниците определиха течността като свежа, пивка и подходяща за ежедневни поводи, 82% от респондентите споделиха, че за тях това е продукт с добро качество, а 78% отговориха директно, че харесват освежената течност на Каменица. За нас това беше моментът, в който вече бяхме убедени, че сме успели да постигнем целта си - свежа и пивка бира с балансиран вкус.
Като един от лидерите в бирената индустрия разчитаме както на нашите специалисти, които са доказани професионалисти с богат опит в сферата, така и на външни експерти. Освен проучването сред потребителите в България, се доверихме и на оценката и анализа на FlavorActiV – световен лидер в областта на подобряване на вкусовите качества на храни и напитки. В резултат от експертните изследвания и последвалите промени в производствените процеси, настоящата течност на Каменица се отличава с мек вкус, балансирана горчивина и истински бирен послевкус.
Да очакваме ли още изненади от Каменица и какви?
Искаме да насърчим потребителите да опитат освежената Каменица, защото само така ще се убедят в мекия, свеж и балансиран вкус, който успяхме да постигнем. Това стои и зад идеята на слогана, който вече познавате: „Опитай! Ти знаеш защо”. Каменица винаги е била разпознавана като любима бира за най-хубавите моменти в живота ни, които споделяме с приятели и любими хора. Искаме да задържим тази емоция, която носим с продуктите си и нашето пиво да продължи да бъде това, което вдъхновява хората да празнуват важните неща в живота заедно. Ние ще продължим да им предлагаме най-доброто, което да отговаря на техните изисквания и да задоволява вкусовите им предпочитания при избора на бира.
Вие лично сте технолог в компанията от почти 28 години. В какво се състои работата ви? Как преминава един ден в пивоварната на Каменица в Хасково?
Работата е динамична и в никакъв случай скучна. Работният ден започва със срещи с колегите от моето и другите производствени звена, където правим преглед на текущия производствен процес, планираме, дискутираме проблеми и набелязваме мерки за подобрение. Кулминацията естествено е в 11:30 ч., когато е ежедневната дегустация на пивата от различни етапи на производството. Това в никакъв случай не е задължение, а възможност за оценка на положения труд и, разбира се, удовлетворение. След обяд обикновено наваксваме с административната работа и работим по разнообразни интересни местни и регионални проекти.
Как разпускате след отговорната работа? Бирата част ли е от почивката ви, или предпочитате да разнообразите?
Разбира се, че бирата е част от почивката ми, но тук съм вече в ролята на потребител. Досегът с природата във всичките ѝ форми е начинът ми на почивка и отърсване от стреса. Морето е голямата ми любов, все пак съм от Бургас.
Как приятелите Ви се отнасят към Вашата работа и шегуват ли се с Вас по този повод?
Изобщо не се шегуват😊. За тях е задължително всеки път да нося бира, когато се събираме, това не подлежи на коментар, дори го смятат за даденост. Много ме радва да слушам мои приятели да говорят за Каменица като тяхната бира и то с моите думи 😊.