Има шанс тунел под Шипка да бъде построен с пари от европейските фондове.
От трите проекта за старопланински тунели единствено тунелът под Шипка отговаря на европейските изисквания за финансиране, защото е част от трансевропейския коридор номер 9 - Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис, каза транспортният министър Александър Цветков по време на парламентарния контрол днес.
Изграждането на този коридор е формулирано като приоритет 3 в Стратегията за развитие на транспортната система на България за периода до 2020 г., допълни той.
Дължината на тунела е 10,8 км, прогнозната му стойност е 120 млн. евро и предстои анализ за финансиране чрез включване в ОП "Транспорт" през следващия програмен период.
Ако това не е възможно финасирането ще стане чрез отдаване на концесия, посочи транспортният министър.
Трите старопланински тунела - при Петрохан, Троян и Шипка, имат много голямо значение за транспортните връзки в страната, но са големи проекти и изискват значителни финансови ресурси, отбеляза той.
Лъчезар Тошев от Синята коалиция, който зададе въпроса на министъра, припомни, че тунелът при Петрохан е част от трансевропейски коридор 4 - от Видин за Солун, и е стратегически проект за България.
Тунелът при Троян ще свърже железопътната инфраструктура на Северна и Южна България и ще я направи удобна, а този при Шипка ще бъде много удобен през зимата, ще намали значително разходите и ще повиши ефективността на тази връзка, коментира нардният представител.
Според министър Цветков тунелът при Петрохан не попада в изброените категории пътища и затова не може да бъде финансиран по ОП "Транспорт".
Идеята за изграждане на жп тунел при Троян по направлението Троян-Христо Даново датира от повече от сто години. За съжаление обаче направлението Троян-Карлово не попада в обхвата на трансевропейската транспортна мрежа и в настоящия момент не съществува възможност да бъде финансирана от европейските структурни и кохезионни фондове, обясни транспортният министър.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!